Hundar iFokus

Hundar

Etikettbruks
Läst 9515 ggr
LuLeLo
0

Spårsele?

Vad ska man ha för sele till person- och viltspår? 

Hittills har jag använt min hurtta y-sele till spårningen, men eftersom den stramar åt vid halsen som gör att min hund får svårt med luft anser jag den ganska olämplig.

Vad använder du för sele?

Tass Josephine

LinaK
1

Du har ju hurttas "spårsele": Denna är det jag menar

Den använder jag när vi lägger spår och den är riktigt bra. Har använt den väldigt mycket.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LuLeLo
0

#1 Tack för tipset! Sitter den bra på hunden också, ingen åtstramning eller problem med rörelse eller andning?

Tass Josephine

LinaK
0

#2 På min hund sitter den kanon och belastar på rätt ställe eller vad man ska säga 🙂 Du kan ju kanske gå och prova på någon djuraffär för att se hur den verkar på din hund? Vi har haft våran jätte länge och använder den dagligen och även då till spår/sök och den är fortfarande i toppen skick. Hurtta har bra kvalité!

Sugar Mist
0

Jag använder hurttas Y sele

-

LuLeLo
0

#3 Går det att använda sin promenadsele som spårsele utan missförstånd för hunden? Tänkte försöka spåra väldigt mycket med min vovve :).

Tass Josephine

Sugar Mist
1

#5 Ja, jag ska använda min ysele imorgon när vi ska traska runt i alingsås på en husdjursmässa, inga problem.

-

LinaK
0

#5 Jajamen, inga problem! Hundarna vet när det är dags att spåra 😉 Använder min både till spår/sök och till vardags så.

LuLeLo
0

#6 o 7, bra, tack :). Ska åka in till djuraffären så fort jag kan och titta på den där selen, #7

#6, Jag kan ju testa en större storlek av y-selen, det kan vara storleken som är boven, även fast jag inte tror det. Din hund har inga problem med rörelse eller andning i sin sele? Låter inte konstigt eller så?

Tass Josephine

Hiro
1

Jag har en nomesele :)

ahlbergaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder en björkis-sele till alla typer av spår och även drag :)  Tycker att dom sitter bäst och trasslar inte eftersom man kopplar långt bak på ryggen. Dessutom inbillar jag mig att min hund kopplar ihop selen med arbete och inte bara en vanlig promenad, (Har hurttas y-sele till vanliga promenader)

Lilllens
0

Hade en sele av samma modell som #3 länkade när jag spårade med Rottisen. Den användes bara till spår och betydde arbete. Har även en sån till mopsen nu som promenadsele, funkar fint!

[Cookie Monster]
0

Använder en likadan sele som #10 och tycker att den fungerar bäst.

Sugar Mist
0

#8 Nope. Den är lite liten om jag inte drar undan all päls(b orde skaffa en storlek större), sitter över bröstbenet som den ska.

-

Agda
0

Hurttas D-sele använder jag också. Fick bra kommentar om den på hundkurs (mycket för att den var färgglad, neonrosa 😉), instruktören själv har också spår och sökkurser och har haft lavinhundar (d.v.s. hon kan sin sak😉), hon använder samma modell på sele och säger att selen ska vara lätt att sätta på (man ska sätta på den alldeles innan man går själva spåret, är hunden ivrig kan det vara bra att slippa pyssla med att få den att kliva i selen).

Jag själv har bara gått två spår på den kursen, men när jag kommer börja gå själv hemma och gå på spårkurs så blir det samma sele, den selen använder jag också vid våra vanliga promenader (där jag har midjebälte och spårlina, d.v.s. lång lina och det blir aldrig något trassel med selen). Jag vet att hunden märker mycket på tillbehören och ägarens agerande för vad som är på G (spårning/promenad), ser man efter så kan man bli förvånad hur bra de egentligen är på att läsa av situationen för vad som kommer hända.

LuLeLo
0

#9 och #10, fattar era hundar lätt skillnad på drag och spår då?

#14, nu hängde jag inte med riktigt, använder du selen både till vardags och till spår, och hunden skiljer på aktiviteterna lätt? Vad har du för olika redskap som får hunden att koppla snabbt vilken aktivitet som ska utföras?

Tass Josephine

Lavine
0

Jag är verkligen ingen expert, men jag använder samma sele till allt - promenad och spår, och i går "drog" han litegrann också när vi sprang i skogen. Hittar han ett spår så spårar han, oavsett vad han har på sig! Men jag vet att många böcker t ex lär ut att man ska ha en speciell sele till spår, och jag vet att många hundägare inte håller med om att det är nödvändigt. Hoppas du får fler svar här angående detta, jag följer!

[Forest]
0

Jag kör med halsband och sele är vi spårar och tränar. Jag har en http://djurmaxi.se/hund-selar-hundsele-husky-p-7434.html?cPath=1_30&osCsid=56ef6624a3adfe76bad4774ac764822f    

dok är den helsvart och den andra har denna http://www.puppia.se/hundsele-skonar-din-hunds-nacke/

Calibe
0

Vet att Hurttas spårsele är riktigt bra, var själv ute efter den, men eftersom den bara tillverkas från storlek 35 och uppåt är den för stor för min Chihuahua. Istället hittade jag denna Julius K-9, både jag och hunden gillade den när vi provade igår :) 

http://www.zoo.se/produkter/hund/halsband-koppel-sele/sele/k9-innova-dog-comfort-power-harness.html

ahlbergaren
0

#15 Min hund fattar skillnaden lätt mellan spår och drag.
Vid spår har jag  ju också en spårlina och andra rutiner & ord innan "arbetet" börjar, dessutom i skog/terräng. När vi kör drag så är det ofta kopplat till cykel/pulka/eller att jag springer med midjebälte på lite lättare underlag :)

Karolina-H
0

Jag anser att man ska ha en speciell sele när man ska spåra och inte använda den tillvardags utan enbart vid spårning för att hunden ska veta vad man förväntar sig av den när selen sätts på. Samma sak som att jag har tjänstetäcke när det är uppletande då vet hunden att nu ska vi inte spåra utan köra uppletande istället. Detta tycker jag skapar mindre förvirring för hunden och gör den mer fokuserad på sin uppgift.

jag använder Hurrtas sele som #1 länkade till och den sitter kanon på min hund :)

Codeavalone.blogg.se

LinaK
0

#20 Det där är nog väldigt individuellt beroende på hund, jag använder samma till vardags och till träning. Han fattar galoppen när man tar fram spårlina och matte klär sig i "skogskläderna" ;) så det finns nog inget som är rätt eller fel i detta tror jag :)

Karolina-H
0

#21 Nej det tror inte jag heller detta är bara hur jag gör men det är ju alltid upp till var och en hur man vill göra och vad som passar :)

Codeavalone.blogg.se

LuLeLo
0

Tack för alla svar! Jag tänker satsa på att skaffa en allround-sele först att använda till både spår o vardags, och ifall jag känner att vi behöver använda specifik utrustning så skaffar jag en annan sele senare.  

Nomesele är lite dyrt att skaffa, iofs tänkte jag  kanske skaffa en dragsele senare, men ifall jag inte kommer dra är det en onödig utgift. Dessutom känns den lite klumpig att sätta på och att kontrollera hunden i på vanliga promenader.

Det lutar åt en hurtta D-sele/spårsele. Ska kolla upp selen i närmaste djurbutik med hunden sen så får vi se om det passar. 

Tack så mycket för all hjälp :).

Tass Josephine

Vattnadal
0

Jag använder denna modell till promenader och spår åt våra hundar. Drag har de riktiga nomeselar till. Denna har samma frånt som nomeselen, och sitter bra, stör inte bogrörelserna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter