Hur vet man INTE detta?
Inte ens veterinärer får sy ihop sina egna djur hemma - vi får inte ens sy ihop oss själva eller andra människor. Så varför skulle det varit ok med hunden?
Hur vet man inte detta, det har jag lite svårt att förstå - även om han säkert menade väl.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Sjukt ändå… 🤦♂️
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
#1 Eller hur!
Stackaren måste ju haft skit ont - sys utan bedövning =(
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Helt ärligt.. Vet inte om jag ska skratta eller gråta över hur en person kan vara så otroligt korkad… 😐
Hade dock gärna velat veta vad hundens riktiga ägare reagerade på det hela..
Han sydde ihop ytterhuden och andvände lokalbedövning samt pencillinsalva.
70 årig gubbe som sytt ihop hundar förr, varför skulle det eg vara något fel på det? Nu vet jag inget om denna man, men äldre människor kan vara oerhört erfarna och kunniga. Dumt att han skrev på fäjjan dock…
Lagar är ibland till för att kontrollera oss och för att veterinärer ska tjäna pengar, men hur länge har folk haft djur och hur länge har veterinärer funnits???
Jag tycker själv att det är en skitlag. Jag vill kunna ge mina smådjur sprutor och kunna sy i nödfall. Inte bli tvingad till veterinärer.
Varför skulle veterinärer inte få behandla sina egna djur? Jag har aldrig sett någon sådan lag, kan du länka till det?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Tjäna pengar?
Har du tittat på bilderna?
Hundens sår är uppenbart infekterat och en stark känsla säger att det kan bero på att såret syddes ihop med nål och tråd som troligtvis inte var sterila - han ska vara glad att det inte blev blodförgiftning eller liknande
Håller med om att vetten tar överpriser för vissa saker - men de har utbildningen och utrustningen för att kunna hjälpa och se till att såret får en bra chans redan från början + att ägaren till hunden som bet ERBJÖD att betala för vården - alltså hade denne man inte förlorat något och utsatte sin hund för onödiga risker.
Lagar är även till för att följas - oavsett om man gillar dem eller inte.
#6 Har ingen länk till någon lag - men vad jag förstår så får inte djuren behandlas hur som helst hemma, utan ska vid behov tas till klinik. Så det borde väl även gälla veterinärer?
Men har jag fel så ber jag om ursäkt för detta, trodde det var så iallafall =)
Tycker de va oansvarigt att inte ta den till veterinären, han fick ju faktiskt erbjudandet att få de betalt plus skjuts till kliniken, ett av såren ser dessutom infekterat ut, såren hade fått en bättre chans att läka hos veterinären i min åsikt.
#8 Så alla länsveterinärer begår då lagbrott när de behandlar djur hemma hos folk? Exempelvis kastrerar katter osv på diskbänken?
Det finns inte ens en lag som säger att djuret ska tas till veterinär, utan det står att djuret ska skyddas mot onödigt lidande och ges nödvändig vård.
9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#10 Nej, jag antog att de hade någon form av licens som tillät det - ja menar varje bonde tar ju inte sina kor in till närmaste klinik när de ska utföras massundersökning, typ vaccinering.
Och jag verkar ju ha tolkat lagen fel också isåfall - var säker på att man var tvungen att ge sina djur vård - på klinik om nödvändigt (ex om det behöver sys).
Det står ju ''… skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas…''
För mig så står det - behöver ditt djur akutvård så åk till veterinären (kliniken). Men det kanske är bara jag som ser det så då =/
#11 Det är nog bara du som läser in att detta ska ske på en klinik.😎
Vi kan ta mig själv som exempel. Jag är utbildad inom att sköta människor med injektioner, sårvård osv. Tycker du jag ska åka till en veterinär för att exempelvis tömma en böld? Eller om en av mina hundar behövde övervakning, kan jag göra det hemma gratis då jag vet hur slemhinnor ska se ut osv?
#12 att övervaka slemhinnor är ju inte ''akut'' på det sättet - jag tänker mer på som denna artikeln, ett sår som behöver sys.
Böld hade jag nog själv inte tömt om den satt djupt under huden tex. men om du känner att det är något du absolut inte behöver åka till veterinären för så gör du inte det. Men jag vill vara helt säker på att det blir rätt gjort om det behövs. =)
Jag tycker det är fel ska jag börja med att säga, så alla vet om det.
Men han är 70 år, jag är rätt säker på att han som liten bodde såpass att föräldrarna hade en gård elr så, då jag vet att det var vanligt att man förr sydde ihop/slog ihjäl sina djur själv på gården. Det var inte ofta på 1920-30 talet man åkte till veterinär eller närmaste kunnig, man tog hand om det själv. Så varför han gjorde det är rätt lätt att förstå, men somsagt det gör det inte OK att göra det som alla förstår får jag hoppas.
Jag gör mycket själv, både på mig själv, min familj o mina djur. Det gäller att inse sina begränsningar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Brukar folk ha bedövning hemma sådär ifall att?
Skynda långsamt så går det fortare.
Undrar vad det var för tråd han använde. Var det en specialtråd eller. Men han skulle nappat på erbjudandet om veterinärvård.
#16 Att ha en lokalbedövande salva hemma är inte ovanligt.
Visst att man kan göra en del hemma innan man åker till veterinären, men alltså att sy ett sådant stort sår utan kunskap. Visst kanske gubben hade erfarenhet av detta från tidigare vad vet jag, men nej inte skulle jag låta någon sy ett så pass stort sår på mig själv om denne inte var utbildad inom sjukvården. Därför tycker jag inte att det är försvarbart att sy ett sådant sår hemma utan yrkeserfarenhet.
Plus att en hund som blivit så svårt biten bör tas till veterinären på grund av chocken som kan uppstå efter attacken 😕
Nej med en sån pass stor skada kan jag inte förstå att man försvarar karln som inte tog hunden till veterinären.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
får man inte sy sig själv hemma? farmor sydde ihop min kusin en gång.. varför är det inte tillåtet att sy ihop sig själv? det var väldigt långt till sjukhus, och skulle tagit minst dubbelt så lång tid att åka in till sjukhuset, vänta på att det blir sin tur, sy, och åka hem igen, än att bara gå in i farmors hus 10 m bort och sy det.
hade dom åkt in till sjukhus hade dom slösat på miljön och min kusin skulle fått ha ont ännu längre. plus så hade vi ingen bil. så hade ändå inte kunnat ta oss till sjukhus..
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Jag har nästan alltid lokalbedövande salva hemma, men det använder jag bara för brännskador och myggbett ;)
#19 "Nej med en sån pass stor skada kan jag inte förstå att man försvarar karln som inte tog hunden till veterinären. "
Det stod ingenstans om huruvida mannen har utbildning inom sårvård, han tillhör dessutom en generation där alla gjorde lumpen varvid sårvård ingår.
Skadan ser man att den är ytlig, jag har själv lyckats skära upp ett liknande sår på mitt ben och jag tejpade bara ihop det, det ser värre ut än det är. Att sy ihop ett sår skyddar inte mot de orenheter som redan finns i såret, den infektion som uppstod är det inte säkert att det hade med hans stygn att göra. Så jag avvaktar faktiskt med att hänga honom tills det finns bevis på att han inte visste vad han gjorde, stygnen var dessutom snygga, så det snarare visar på att han visste vad han gjorde.
Tar man det från mannens vinkel så kanske de alltid gjort det i familjen så att söka annan info var inte nödvändigt
#22 Ja det får stå för dig att tycka så, men jag tycker att man efter en sådan hundattack tar hunden till veterinären då chock kan medföra stor skada, så i detta fall handlar det inte bara om hurvida mannen skötte såret.
Ja mannen är i 70 års åldern, lumpen gör man väl när man är 18-20 år den utbildningen man får om sårvård då lär kanske inte vara lika omfattande och uppdaterad som den är idag., såromläggning och stygn har väl förändrats en del från förr. Speciellt rutinerna kring det hela.
Nej det kanske inte var hans stygn som gjorde att infektionen uppstod, men sterila instrument och tillbehör är A och O vid en såromläggning (sätta stygn) för att undvika att få en infektion i såret. Men visst vad vet jag om mannens tillgång till detta. Sen vet jag inte hur du kan genom dom bilderna (otydliga) se att stygnen ser snygga ut?
Men detta kan diskuteras i all oändlighet, men JAG tycker att man vid en sådan situation där en hund blir så pass illa biten att ett stort sår uppstår (oavsett om det inte är djupt) så ska man kontakta en veterinär för att få en bedömning av hunden. Men som sagt det är ju jag det.. alla får tycka som dom vill såklart.
#24 "Ja det får stå för dig att tycka så, men jag tycker att man efter en sådan hundattack tar hunden till veterinären då chock kan medföra stor skada, så i detta fall handlar det inte bara om hurvida mannen skötte såret. "
Ja, precis som det står dig fritt att döma folk utan några mer bevis än en kvällstidningsartikel.
"Ja mannen är i 70 års åldern, lumpen gör man väl när man är 18-20 år den utbildningen man får om sårvård då lär kanske inte vara lika omfattande och uppdaterad som den är idag., såromläggning och stygn har väl förändrats en del från förr. Speciellt rutinerna kring det hela. "
Jo, rutinerna har förändrats, till att vara mer avslappnade än de var då. Av idag är vi bortskämda med en massa färdiga tillbehör, något man fick åstadkomma själv då.
" Sen vet jag inte hur du kan genom dom bilderna (otydliga) se att stygnen ser snygga ut? "
Sårkanterna glipar inte och huden ligger slätt. Då minskar risken för att såret spricker.
#25 Döma och döma, jag har min åsikt hur jag tycker att man ska göra i dessa fall om det är att döma någon så okej då gör jag det. För jag står fast vid att jag tycker att man åker in till en medicinsk kunnig utbildad veterinär när hunden råkat ut för något sådant som denna hund gjort (och som sagt inte bara på grund av såret utan också vilken skada ett chocktillstånd kan medföra).
#26 Men fortfarande har du inte tillräckligt med information för att kunna göra den bedömningen. Är det då inte bättre att avvakta tills dess att en utredning gjorts? Varför ska det alltid blåsas upp så otroligt på olika sajter på nätet?
#27 Behöver man mer information än bilderna som visas på hunden? Det är ett rätt stort sår på den typen och storlek av hund enligt mig. Vi har helt enkelt olika åsikt hur man hanterar denna typ av sårskada. Sätter nog punkt för mig där då detta inte tillför något alls.
Håller med #5, och han sa ju att han hade gjort det 10-15 gånger förut när han hade kennel eller vad de va… jag tycker han gjorde ett skitbra jobb och han använde visste bedövning och antibiotika. Ser inga problem i det han gjorde. Super!
#28 Ja, man behöver definitivt mer information än några bilder på hunden, exempelvis ta reda på mannens utbildning samt erfarenhet. Och den som bedömer bilderna bör ha utbildning inom sårvård.
#30 Ja jag bedömde såret efter den utbildningen jag har inom sårvård och det jag har fått lära mig.
#31 Och vilken utbildning är det?
#32 Inte för att det har någon betydelse men jag har läst till undersköterska i 1 och ett halvt år där vi läste mycket om sårvård både teoretiskt och praktiskt. Dock är ju inte detta direkt vad det handlar om och ni får gärna tycka som ni tycker men jag måste också få ha min åsikt efter den informationen jag fått via tidningsartikeln. Sätter punkt här för mig nu.
Problemet här som jag ser det är att hunden blev felbehandlad. Hade den här mannen haft lite bättre koll hade han vetat att det inte går att sy ihop ett sår efter ett hundbett helt och hållet utan att det behöver lämnas till viss del öppet/sättas drän. Det är annars mycket stor risk att det blir infekterat, vilket det ju också blev =förlängt lidande för hunden.
Så så himla bra koll hade han inte. Dessutom att lägga antibiotikasalva i ett sår efter ett hundbett är knappast heller rätt behandling, det skulle den fått via munnen om den skulle ha det.
Det är sånt här man måste veta om man ska tråckla ihop ett sår hemma, det handlar inte bara om att ha tillgång till bedövning och att kunna sy.
Efter hundattack är det bäst att åka till veterinär. både av försäkring och anmälni gssnäl och pga hygienen.