Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 960 ggr
Tanjis
0

lösträningen går si sådär

Ibland sticker kippis iväg efter saker och ting oxåch jagar, dock bara när jag inte är redo, eller för långt bort :( annars är hon väldigt duktig och kan gå hela promenader lös. Kommer jag såsmåningom ha henne lös?

[tk1971]
0

Har du hunden helt lös nu under sommaren? Eller har du lina på den?

Saffran0Spice
3

Hur gammal är Kippis?
Det kan ju ta ett tag innan ''lös-lydnad'' sätter sig och man kan ha flera trots-perioder när de är valpar/unghundar =)

Tanjis
0

#1 jag har henne helt lös för hon sticker ju inte helt, hon vet att matte inte kommer efter, och hon är vallhund vilket innebär att hon om något skulle försöka valla ett djur… det hon dock sprungit efter är cyklar och skateboards och sånt snabbt människor åker på och hon har stuckit till hundar men kommer tillbaka när jag ropar dock vilket jag tycker är bra!

Tanjis
0

#2 kippis fyller 1 år i morgon. Hon är väldigt duktig ibland som sagt men det är gånger då hela skallen är fullsmackad med vadd och lite grädde och annan unghundshormons sörja :) . Är ex hos mamma och pappa i dag och när vi är här vill mamma alltid ha altandörr öppen och envisas med att inte ha nått som hindrar kippis och zmurfan att gå ut, hon envisas med att vi ska lära henne att hon får bara gå ut när hon får lov till det och även om jag håller med så är jag alltid lite nervös när vi är hos mamma och pappa, kippis har dock aldrig gått ut genom dörren utan lov så det är ju bra :)

Saffran0Spice
2

#4 Ja men då är hon ju bara tonåring - var konsekvent och tydlig så växer det bort tillslut! Jag skulle räkna med trots-perioder tills hunden är runt 2-3, sen borde hjärnan ha mognat lite 😉

nashjamie
0

Jag har, efter mycket träning i långlina, kunnat ha min hund lös i princip överallt. Det enda vi har problem med är hundmöten eller när djur dyker upp. Då kopplas hon direkt eller om jag vet med mig att det vistas djur där så kopplas hon. Hon får heller absolut aldrig gå mer än en-två meter ifrån mig vilket hon lärt sig nu och har då faktiskt MER pli på henne lös än om hon vore kopplad. 

Så ja, med konsekvent träning så kommer du komma långt! :)

Tanjis
0

# 6 vi hade mycket långlina förr men jag vart så less på trasslet så jag börja testa andra metoder. Jag låter henne gå långt ifrån mig på väldigt öde platser, sen kan jag säga gå här och då går hon i bara koppellängd ifrån mig.

nashjamie
0

#6 Haha ja precis, jag tröttnade också på trasslet, fastnade konstant osv. Exakt så gör jag med här, funkar jättebra! Det är bara att fortsätta träna på 😊

Turast
3

sticker hon fram till andra hundar och människor tycker jag du inte ska ha henne helt lös. Många människor är hundrädda och även en liten hund kan vara obehagliga för dem, finns även hundrädda hundar.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Tanjis
0

#9 har hänt någon gång bara :)

Turast
3

tycker det ändå är nolltolerans :/ en gång med din hund kan vara den 100e hunden som springer mot en hundrädd/osäker hund/människa och göra allt värre :s 

tycker man ska ha lina på tills man litar på hunden till 100%

Kallaterrier
2

Tänk på: Så här års får du inte ha din hund lös alls i områden där den kan tänkas störa vilt. Man får ha hunden lös om den är under kontroll som om den vore kopplad, inte annars. http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/

Annars är det träning som gäller, jag föredrar långlina, inte minst för att jag inte vill möta lösspringande hundar utom kontroll när jag är ute med min. Vissa hundar är snudd på omöjliga att kunna ha lösa, då får man inse det och bara ha dem lösa på områden där det inte finns risk att de sticker eller stör andra.

Se över dina belöningar och se om du kan hitta något som hunden tycker är helt fantastiskt och använd den bara vid lösträning, det kan funka och öka hundens motivation att komma till dig och stanna i din närhet.

emsyzz
0

Bästa sättet att lära hunden gå lös är att koppelvägra. Lämna kopplet hemma från början så lär den sig direkt att gå lös. Framförallt kan man själv inte koppla när man tror att hunden ska smita. Då får man lära sig att kontrollera situationen snabbt. Alla hundar kan ju gå lösa naturligt - vi måste ju lära den att gå i koppel. Så varför inte bara lära oss själva hur vi kommunicerar med hunden? :) Jag använder inte godis eller något när vi går. Han gör alltid lös och lyssnar toppen ändå. Jag berömmer inte särskilt mycket. Han vet vad jag förväntar mig och litar på att jag fattar bra beslut helt enkelt :)

Saffran0Spice
6

#13 Skulle nog våga säga att du har ganska fel med att alla hundar kan gå lösa naturligt - vissa individer har fruktansvärt stark drivkraft vid jakt. De individerna slår av utomstående (ex matte ropar) och fokuserar på jakten.

Tränar man inte specifikt jakt med en sådan hund så kommer den inte att fatta varför matte skriker Nej när den gör vad som kroppen naturligt säger att den ska göra.

Många hundar kan absolut gå lösa om man tränar dem - men långt i från alla.

Turast
0

Håller med Saffran0Spice

Ralktad
4

Allt handlar om att du ska vara roligare än störningen. Vad ger du för belöning när din hund väljer dig? Tänk på att variera belöningarna.

Sen skulle jag absolut inte ha hunden lös om den har tendenser att sticka ifrån dig, oavsett om det är efter vilt, människor eller en annan hund, RIKTIGT brist på respekt.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Saffran0Spice
0

#16 menar du brist på respekt för andra eller hunden mot ägare?
Hängde inte med riktigt ^^

Tanjis
1

#16 du menar väl inte att hunden är respektlös för att den följer en instinkt?

Turast
4

Jag tror #16 menar att det är du som är respektlös om du har en hund som kan springs fram till hund/människa/vilt och ändå har lös

Ralktad
5

#18 Nej. Det är respektlöst av DIG som ägare att släppa din hund lös när du inte har en fungerande lydnad på den.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

redstaryena
5

#13 Koppelvägra? Jag skulle aldrig våga ha en hund lös om jag inte var 100 procent säker på att den kommer på inkallning. I bostads områden eller liknande,med andra hundar och människor, tycker jag att hunden ska gå bredvid sin matte eller husse. Att vissa har flera meters avstånd emellan sig själv och hunden, gör mig förbannad. För p.g.a detta har min hanhund hamnat i slagsmål 3 gånger och flera gånger kunde det gått riktigt illa. Jag får hjärtklappning när jag ser hundar gå på flera meters avstånd ifrån sina ägare. Står alltid och väntar på att personen ska se mig men likväl förbannat fortstter vissa att strosa vidare utan att kalla hunden till sig.  Och detta är respektlöst! 

Ju längre avstånd, desto mindre connection har du som ägare, ifall något skulle locka på hundens uppmärksamhet. Det har jag själv fått erfara i alla fall.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.