Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5097 ggr
Miss_Kitten
0

En mindre krävande hundras??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förstå mig rätt. Jag har genom åren vuxit upp och även själv ägt larbrador, rottwiler, schäfer och cocker spaniel. Jag VET att en hund kräver mycke motion, stimulans, bestämdhet och allt det där. Alla ovannämda raser kräver MYCKE hjärngympa och motion.

Men jag tänkte nu höra om någon har nåt tips på en ras som inte kräver fullt så mycke motion som tex en schäfer?

En avslappnad familjehund helt enkelt. Gärna en stor ras! Några idéer??Glad

Sätter in en bild på min gamla rottweiler Zebb

fotoc
0

Sankt Bernhard kräver väl inte så mycket motion även som vuxen har jag läst, rätta mig om jag har fel.

lena1
0

alla hundar kräver ju motion,men jag förstår vad du menar ;-).

collie långhår är en ras som inte klättrar på väggarna kan jag intyga :-),en hund som både trivs med familjen lugnet men som kan jobba hårt om det behövs ;-)

Zebben
0

Mastiffer, bullhundar

gejsa
0

Dvärgpudel kanske! :) Oj, läste nu att du ville ha en stor hund. Men då vet jag inte någon. Storpudel då.

Verra
0

Det finns ju flera raser som klarar sig om de får "jobba" av sig då och då, två dagar i veckan eller så.. Är det intressant också eller ska det bara vara en soffpotatis? ;)

Sen beror det mycket på individen också..

Mischa
0

Pudlar överlag är lättlärda och pigga hundar som förtjänar mer aktivering än vad dom flesta får.

Om du gillar rottisens egenskaper kanske en cane corso eller grosser schweizer sennen tilltalar dig?

grossern och rottweilern härstammar troligtvis från samma lokala hundar, dock är grossern ingen brukshund.

≧◔◡◔≦

gejsa
0

#6# Alla hundar är lättlärda tycker jag och behöver aktiveras. Men mindre än en schäfer iaf.

SaraC
0

Det beror väl på vad man menar med "mindre krävande". Finns ju St. Bernard som någon sagt, Berner Sennen, Grand Danois, Shar-Pei, Leonberger, Landseer, Newfoundland osv.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lillasysters storpudel blir lite nipprig när de inte hinner med henne. Dock är hon helnöjd när hon får gå vanliga långprommisar i skogen på 1-2 timmar och få lite mental stimulans av tricks, bus med andra hundar och barn, samt viltspår då och då.

Har hon tråkigt rymmer hon, eller blir lite väl skällig.

Att tänka på är annars pälsen. Vill man inte ha snygg utställningsfrilla att lägga massor av timar på kan de klippas ner. Nosen bör rakas med nån veckas mellanrum, resten kanske var 6:e vecka, om man vill slippa bortsa och kamma sig trött.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mischa
0

#7 ja utpräglade brukshundar är det ju inte.

≧◔◡◔≦

Miss_Kitten
0

Oj så många bra svar och tips. Har kollat en massa på nätet ikväll och snubblade över bullmastiff, som även #3 nämde. En stor, stark och vacker sak. Har ju faktiskt en förkärlek till rottweiler, men det var mycke jobb med den jag hade(även om han blev totalt underbar, en stor nallebjörn!!!)

Bullmastiffen har samma vackra utstrålande styrka som rottweilern… lite att "ta i" =) Hmm…kanske ska börja leta uppfödare…nån som känner till nån i värmlands el örebro län?

Tack ännu en gång för alla svar

SaraC
0

Här har du under "Uppfödare"

http://www.bullmastiffklubben.se/

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Molla
0

Jag har en grandis tik, hon behöver inte aktiveras mycket. Men hennes personlighet är nog åt det lata hållet. Mammas grandis hanne behöver rusa av sig då och då, men klättrar inte alls på väggarna när han inte aktiveras.

Zebben
0

Låter som ett bra val, bullmastifferna är trevliga hundar som kräver lagom aktivering. De är oftast nöjda om de får sina skogspromenader, lite vardagslydnad och plats i soffan.

TinaH
0

Sedan finns det en helt underbar ras som heter DOGUE DE BORDEAUX.
En granne till mig har en sådan.
Typiskt en hund som "det vi kan göra idag, kan vi lika gärna göra i morgon, för idag har jag bestämt mig för soffan".
lugna, trevliga, bra temprament. Går bra ihop med barn, andra hundar och djur.

Visst är dem Charmiga?

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~