Tuggbehov
Min unghund är inte så bra på att smälta ben, det enda jag vet som hans mage klarar galant idag är kycklinghalsar och det ger ju inte mycket aktivering direkt. Jag ska testa med olika ben igen lite längre fram men just nu vill jag inte experimentera för mycket.
Han älskar att gnaga på saker och han riktigt försvinner in i en annan värld när han får ligga och tugga på något. Det är så trist nu när han får tugga så sällan.
Jag söker något som hunden kan tugga länge på men som hunden inte sväljer så mycket av. Jag har fått tips om horn och "nylabone". Är det någon som har erfarenhet av dessa? Är horn så hårt att det finns risk för tandskador? Får de loss bitar av nylonbenet? Andra tips? 🙂
Funkar inte kalkonhalsar heller?
De är ju ändå ganska lättsmälta men samtidigt större och blir då mer att tugga på. Men det kanske inte blir så mycket tuggande iofs, min 5 kgs hund tuggar i sig en kalkonhals ganska fort.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
När min valp utreddes för ev. foderallergi var det stopp även för ben av alla typer. Så då var jag tvungen att hitta nåt som hon kunde gnaga på (hon höll på att byta tänder då) som inte var av organiskt ursprung. Jag hittade nåt på Djurmagazinet som var av nåt segt plastmaterial, inte sådär stumt som vissa plastgrejer är. Jag var tveksam till att hon skulle tugga på plastben, men hon var oväntat förtjust i dem.
Horn och klövar?
≧◔◡◔≦
#1 Jag har inte testat kalkonhals men jag kan tänka mig att den skulle ta slut på tre sekunder. Han är helt otrolig på att demolera saker blixtsnabbt. 😐 Idag hittade han ett gammalt älgben under altanen. Han blev ju så överlycklig över att han hittat ett ben så jag tänkte att han får tugga en liten stund i alla fall… "Han får nog inte loss några bitar från det där hårda benet ändå." Tre tugg senare lossnar den första biten och sedan var det typ som han knaprade på en morot eller något. Inte riktigt vad jag räknat med så den lyckan blev kort tråkigt nog.
#2 Lossnade det bitar som hon svalde eller höll det sig relativt intakt? Jag hoppas jag kan ta mig till en djuraffär under nästa vecka och klämma lite på deras ben. :)
#3 Klövar har jag inte tänkt på! Det lät som en bra idé. Hur hårt är horn? I klass med märgben eller mjukare? Det kanske mjuknar när man dreglar på det? 😃
Torkade muskler är som ben ungefär, lite mjukare att tugga på men räcker länge, undvik rökta muskler, om du funderar på horn så skulle horn från dovhjort vara mjukare att tugga på än andra horn typer och ju mindre dom väger desto mindre tuggmotstånd blir det, detta är något jag läst d jag forskade runt lite och har inte testat själv men kommer nog testa något horn.
Sen finns det ju horn i halvor också, kan tänka mig att dom inte är lika hårda heller som hela.
Har själv bara provat klöv, och det ger bra tuggtid men poröst nog att det går att äta upp.
≧◔◡◔≦
#5 Brukar det finnas något mer i muskelväg än tjursnopp att köpa? Då ska jag se mig om efter dovhjortshorn. Tack för tipsen!
#6 Ska se om jag kan få tag i en klöv så vi kan testa. :)
Märgben går ju att tugga på länge, eller? :o
#8 Jo, fast märgben kan vara lite för hårda för vissa hundar, och då spricker deras tänder.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#8 Vill inte ge märgben. Jag är rädd för tandskador då min förra hund fick det av märgben. Det var en superaktivering att klämma in färskfodret i märgben, frysa in och gömma så att hon fick leta och slicka länge för att få ut maten. Det tog dock inte lång tid innan toppen på en hörntand gick av, fastän hon var så försiktig och aldrig bet i syfte att ha sönder benen. 😕 Tror dessutom inte min unghund skulle vara alls lika försiktig så jag törs inte chansa.
#10 OJ! Jag har märgben till min tik gräver bara ut märgen och ger det som det är, hon tuggar bort köttet/fetterna runt om sen tuggar hon sönder kanterna av märgbenet utan problem! Trodde inte det kunde skada :O
#11 Vissa har gett sina hundar märgben i 30 år utan att hundarnas tänder tagit stryk, medan andra ägare snabbt får erfara hur dyrt ett märgben kan bli i veterinärbesök. Så är det ju med allt, vad man än pratar om, men just märgben känns som en onödigt stor risk tycker jag. De är ju så fruktansvärt hårda. Så trist för det ger ju så bra aktivering. :)
Jag använder en kong nu för tiden istället, det fungerar bra tycker jag. Jag brukar frysa in färskfoder eller uppblött torrfoder så har han att göra i 20 minuter. Fast jag har inte råd att köpa fem stycken kongar så nuvarande hunden får inte riktigt så fullt upp som tidigare hunden. 😃
Har inte haft själv än, men har flera vänner som är supernöjda med horn (eller ja, hundarna älskar det) - räcker en evighet.
#13 Låter jättebra! :)
Hur får ni tag i horn och klövar?
Må gott!!
Nathalie & Lego
#14 Det finns andra typer av muskler som nackmuskel, inte så vanligt dock att hitta de mesta är väl tjurmuskel eller strupe, men nackmusklerna räckte ganska länge. :P
Sen finns det ju strupe av andra djur med.
#15 Snälla jägare kan man fråga om klövar, och horn också antar jag. :) Har man något slakteri i närheten kan man alltid fråga där. Horn finns att köpa från nätbutikerna har jag sett, typ Animail. Finns nog i djuraffärerna också om man har tur.
#16 Då ska jag se vad jag kan hitta! Har aldrig tittat så mycket på tuggisar i djuraffärerna så det finns nog mycket jag missat. :)
Koklövar! De varar länge och man kan frysa in färskfoder eller annat gott i dem så hunden är sysselsatt en stund.
Sen går det att vänja hundar till att tåla ben. Det man först ska tänka på är att ge det på kvällen för ben tar ett tag att smälta så hunden inte får sin middag ovanpå benen utan de får smälta i lugn o ro över natten. Låt hunden tugga kanske 10min om dagen sen tar du bort det, så att hunden får vänja sig långsamt. Kyckling brukar vara bra ben att börja med
Bloggar på vid min sida
Ägare och instruktör på Norra Kedums Hundcenter (hundkurser, utbildningar, webshop)
Kalkonfötter har jag fått för mig är rätt så segt.
-
#18 Du tar alltså bara "naglarna" och ger inte hela foten eller? Hur får man loss dem?
Han blir att bajsa grönt och slemmigt av kycklingben också förutom kycklinghalsar. Jag vill inte hålla på och bråka med magen när det märks att den får det jobbigt av ben, utan jag har tänkt vänta tills han är lite äldre innan jag testar med olika ät-ben igen. Sedan finns det ju faktiskt även hundar som inte klarar ben öht, hur man än försöker. :)
#19 Risken med att det är segt är väl att det nog blir ganska hårdsmält. Tror det kanske kan bli samma problem med klövar också, de känns också ganska hårdsmälta och som han nog ändå skulle kunna få i sig en hel del av dem hyfsat snabbt. Men jag vet inte. :) Jag ska se om jag kan hitta några kalkonfötter i djuraffären så jag kan kika på dem men chansen är rätt liten eller? Har aldrig sett sådana.
Jag skulle rekommendera torkade hjortklövar (finns på grizzlyzoo, djurmagazinet och animail) beställde detta till min hund, man fick med hela foten på hjorten.
Dvs inte bara en klöv utan benet som klöven sitter fast i.
Sen kan man även ge älghorn, jag ger inte ett helt horn, inte heller hornkronan till min hund - utan endast basen ''roten'' på hornet. Den delen är hård, men inte som märgben, utan lite segare!
Det kan man få tag i om man ringer en lokal jägare, då brukar man kunna få köpa det för en liten peng =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#21 Jag hittade torkade klövar från ZiwiPeak på en internetbutik, men är det inte risk för att de flisar sig om de är torkade?
Okej! Det är väl inte riktigt säsong för älgjakt nu men ska höra med jaktmänniskan i släkten. Om inte annat så lär jag väl få älghorn för en livstid efter oktober. 👍
#22 Det enda som ''flisade'' var väl huden på benet, själva benet och klöven gjorde inte det =)
Ja i oktober finns det nog gott om dem - och jägarna vill gärna bli av med horn vad jag förstått ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#23 Jag ska kika på det. Nu är det mycket saker jag ska titta på nästa vecka när jag ska in till stora staden och botanisera i djuraffären. Något lär jag väl hitta som hundstackaren kan tugga på i alla fall. :)
http://www.tuggmastaren.se/hundgodis-tugg/tips-valj-ratt-tugghorn/
Här hittade jag en sida som handlar om att hitta rätt vikt och storlek på hornet för att matcha hundens tuggmotstånd, om du fortfarande är intresserad av horn. :)
Nu är det ju inte alls säkert att det är anledningen men torrfoder och ben tillsammans KAN uppröra magen. Min vuxna hund bajsar ut benbitar om hon får torrfoder också.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#25 Tack för länken! Hittar jag inte horn nästa vecka ska jag nog beställa därifrån. Hade helt missat den sidan tidigare. :) Horn är prio 1 att få tag i, det känns mest lämpligt i vår situation tycker jag. Jag har mycket höga förväntningar. 😃
#26 Jag har förstått att det kan vara så, men då får det helt enkelt vara på det viset för jag byter inte bort något som magen fungerar som en klocka på och som han slipper må illa och spy av. :) Kanske testar jag med torkad lunga och annat som lugnar magsaften istället för torrfoder sedan men inte just nu.
#27 På samma sida finns det också torkad rullad älghud som ska ge tuggmotstånd ungefär som ett mjukare ben och de står också att de är skonsamt mot magen eller som dom skriver "extremt skonsamt mot hundens mage".
Här hittar du bla koklövar: http://www.norrakedumshundcenter.se/webbshop/godis-och-tugg :)
Bloggar på vid min sida
Ägare och instruktör på Norra Kedums Hundcenter (hundkurser, utbildningar, webshop)
#28 *Skriver upp ännu en sak på min lista över tugg att kika på.* 😃
#29 Vilken rolig sida, den hade jag också missat. Kamel, kospene och ox-achillessena, det var något nytt! 😉Tack för länken!
Varsågod!
Bloggar på vid min sida
Ska du beställa till en annan gång så kan jag tipsa om http://www.tuggmastaren.se/hundgodis-tugg/tips-valj-ratt-tugghorn/
🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Jag beställde horn till min hund också, får se om de är lika populärt som för dig. :P
#34 Ja det blir nog därifrån nästa gång, men får hoppas att det dröjer ett tag. :) Det fanns lite fler storlekar att välja på hos Tuggmästaren också!
#35 Håller tummarna! :D
Glömde förresten att fråga farfar först… Man ska ALLTID fråga honom för han har allt, allt, allt. Jag frågade om han har några horn och han hade citat "full garaget med horn" slut citat.
Och visst fanns där horn. Rediga horn! Plötsligt kändes pluttbenet som kostade 117 kronor inte längre som ett superköp. Men vovven tyckte inte de stora var intressanta alls. Nej, varför äta något som är gratis när man kan äta något som kostar mycket pengar. 😕
# 37 Oj då, det går fort för er. Min hund hade tuggat på det i nån månad.
#38 fabienne. Vi brukar såga isär älghornen i mindre delar så att de blir lagom stora att tugga på. Som ett ben ungefär. Då är det lättare för hunden att bära omkring på det också. 
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
#39 Ja, vi är riktiga hejare på det där med att demolera. Fast vovven förtjänar nog mest credit just i det här fallet. 😃
#40 De var lite i största laget kanske, det största är större än hela hunden… Jag ska testa att såga det i mindre bitar och se om det blir mer intressant. Han luktade knappt på det vilket var lite konstigt när köpe-hornet var så väldigt intressant. De dränker säkert hornen i något som luktar gott som bara hundar kan känna doften av! 😛
#41 fabienne. Att de dränker in tuggben och leksaker med något som luktar gott har jag inte hört förut, men det skulle faktiskt kunna förklara varför köpta leksaker ofta är mer populära än hemmagjorda.
För katter finns ju kattmynta i en del leksaker, och i sprayflaskor som man kan spraya på leksaker, klösbräda mm. Det kanske finns något liknande man ha till hundar också. 
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
#42 en del torrfoder besprutas ju med fet köttbuljong för att lukta o smaka bättre så det skulle ju även kunna gälla leksaker o tuggben.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
så va de med de då.
Du får ta dina egna horn och doppa dom i nåt som smakar mums. :P
#44 Vad synd att de inte räckte längre än så :/ Jag beställde ett kronhjortshorn till vår igår från tuggmästaren så då kommer det antagligen nån gång nästa vecka, får se hur länge det räcker :)
#45 Haha, jag har faktiskt funderat på vad man skulle kunna doppa hornen i. 😃 Jag har dock inte kommit på något smart. Men titta! Plötsligt tyckte han att det nya hornet var värt att tugga på. Kanske blir detta inte en så dyr historia ändå om han bestämmer sig för att äta hornen som är gratis. 👍 Det nya hornet var älghorn så det var lite hårdare än det gamla hornet (tror köpehornet var från dovhjort?) men det kanske bara är bra så att han inte äter upp så mycket på en gång.
#46 Ja lite snopet att det tog slut på fem dagar. Var inställd på att det skulle räcka i alla fall i någon månad. Vi får hoppas att din hund är mindre piraya än min så att hornet räcker ett bra tag. Du får gärna uppdatera om hur länge det räcker för din hund. :)
#47 - galet avundsjuk på dina horn😃
Måste säga att jag också är rätt avis. :P
#48, #49 Det är nästan så att jag själv är avundsjuk på mina horn! 😂
Ut och fråga alla farfarar ni ser, det är säkert någon av dem som har full hela garaget i enorma horn. 😉
#47 Såg på tuggmästaren att det stod "I händelse av att din hund inte längre är intresserad av sitt tugghorn, vänligen blöt över natten i lite vatten i kylskåpet eller spola det något.", så du kan ju prova med det om hunden slutar gnaga på hornet igen 🙂
#51 Jag testade faktiskt det när han var ointresserad men det fungerade inte just då i alla fall.
(Tur vi inte fick besök, vi hade väl blivit skickade till dårhus. I ugnen torkade vi kolunga och i en skål på diskbänken stod en enorm skål fylld med vatten och ett älghorn. Dessutom låg det en hög med myggor på en byrå. (Myggorna hade vi samlat till frukost till kycklingarna…) 🤔😃)
Jag ska testa det igen om han tappar intresset för hornet. Ett bra tips att prova för det är ju knappast värst ansträngande hur som helst. 🙂
Jag fick hem mitt horn idag, de va som du sa, riktigt super liten va den jämfört med min hund som är stor, direkt när jag tog upp den så rusade han fram, den är med all säkerhet behandlad med något intressant, han har ännu inte fått den, så jag vet inte hur länge den kommer vara ännu. :P