Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1155 ggr
[MikaelaR]
0

Hundmat

Jag har gjort lite väl mycket inlägg om hundmat nu känner jag ;p

Men jaja i varjefall! jag har tänkt på detta ett tag nu innan torrfoder blev poppis så serverade man ju de som fanns hemma eller tillagade köttgrytor till sina hundar! 

Jag skulle vilja laga mat till mina hundar ibland, eller man kanske bara kan ge rått finns det ingen risk för salmonella eller liknande? vet någon recept? nej jag tänker inte på barf nu, om jag skulle köra barf skulle jag använda barf mush vaisto som är väldigt enkelt att utfodra med inte så komplicerat men ändå kött som våra hundar behöver tycker jag!

Mischa
2

Svenskt kött är hårt kontrollerat, och hundar har generellt sett lättare för att hantera bakterier, speciellt dem hundar som vant sig vid rått, hunddjur är ju rovdjur/asätare. Har för mig att sallander har haft recept på tillagad hundmat på sin sida, kika där.

≧◔◡◔≦

[MikaelaR]
0

vad för kött kan man köpa i köttdisken som är 'billigare delar' som hundarna diggar tänker inte på ben direkt utan mer köttigt.

Fenix_Chicci
1

Du kan köpa i stort sett allt som inte är mörat eller marinerat. 

Att gå efter Sallanders recept skulle jag inte rekommendera, hon vet inte vad hon snackar om för fem öre. Blir mörkrädd när jag läser hennes foderråd.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[MikaelaR]
0

fenix vad har hon för foderråd?

Kan du säga någon köttdel som går? vill helst veta äter aldrig kött men tänkte köpa till min hund i köttdisken..

Fenix_Chicci
3

Köttfärs, hjärta, lever (ska dock ges med måtta), köttbitar, njure (ska också ges med måtta)

Tex detta till en valp från 8 veckor och framåt: 1/4 kokt vitfisk, 3/4 kokt potatis, matolja (1 tsk/5-10 kg), trikalciumfosfat (enligt dosering) samt 1 multivitamintablett för människa.

Personligen skulle jag inte ens våga ge detta i ett par dar.

Mischa
1

Det lät ju inget vidare…

≧◔◡◔≦

Hildgrim
2

Jag undrar varför du säger nej till barf? Jag menar ska du ändå fixa egen (jag antar att du vill få det någorlunda korrekt näringsmässigt) så är det väl lika bra att barfa eller? Varför tillaga maten liksom när hundar generellt älskar rått kött? :)

Om det bara ska ge det ibland behöver det inte alls vara komplicerat. För att göra en komplett måltid behöver du en liten bit lever (5%), valfritt kött och sen blandar du det med lite benmjöl. Ett alternativ till benmjölet är att du köper malda köttben från t ex Mush, det är alltså som köttfärs fast man malt benen också.

lizton
1

#5 Du har glömt fettet i receptet.Eller är det ett recept för magsjuk valp?

#0 Det anses olämpligt att ge rått griskött eller rått vildsvinskött. 

Det är mycket vanligt med campylobacter i all kyckling, även svensk. Ca 12 % av alla kycklingar brukar vara smittade, men det varierar efter säsong.  Sommartid mer och mindre på vintern.  Cambylobacter är en släkting till salmonella och ger samma symtom. Vuxna hundar brukar klara denna smitta, men unga valpar är känsligare. I USA anses campylobacter ligga bakom många svåra magsjukor hos valpar, varav en del med dödlig utgång. Veterinärerna missar ofta smittan och det hinner gå för långt. Det anses vara en underdiagnosticerad åkomma.

Som du säkert vet, så måste man vara mycket noggrann med all hantering av rått kött (särskilt kyckling). Hunden klarar oftast smittan, men de tvåbenta kan bli mycket sjuka om de smittas. Om man har småsår på händerna kan man i  värsta fall få multiresistenta bakterier i blodet. Låt dig inte skrämmas av det här utan läs livsmedelsverkets och jordbruksverkets råd om hanteringen av rått kött. 

Utfodring med färskfoder/barf har många foderfördelar. Ett exempel är att i de länder där hundar råutfodras förekommer magomvridning i mycket liten utsträckning. Jag tror också att allergier hos hundar skulle minska om fler slutade med torrfoder.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Campylobacter/

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Fragor-och-svar-om-antibiotikaresistenta-bakterier/

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Zoonoser/

[MikaelaR]
0

Hildgrim

såhär skrev jag: nej jag tänker inte på barf nu, om jag skulle köra barf skulle jag använda barf mush vaisto så det står inte direkt att jag säger nej helt och hållet till barf jag vill bara köra på enklaste sättet för mig personligen ISÅFALL ^^

Min inlägg här där jag skrev så var för jag ville veta om någon kanske visste recept eller utfodring me hemmagjord mat men då tänkte jag inte på barf specifikt så ville förtydliga.

Läs mer om barf mush vaisto här: Vi har gjort vår Vaisto-serie användarvänlig för att underlätta utfodringen av din hund. Tidigare måste du som hundägare veta en hel del om BARF-utfodring, skaffa olika ingredienser och mixa dem själv. Det var rätt tidskrävande och därför utvecklade vi de populära mixarna i 500 grams förpackningar. Förpackningarna var däremot lite svåra att använda och därför bestämde vi oss för att göra en ännu bättre och mer användarvänlig produkt! Med våra nya MUSH B.A.R.F. Vaisto®-produkter, är det bara att börja barfa! Du behöver inte blanda någonting själv, och du får all den information du behöver från oss. Med den nya produktserien vill vi göra BARF-utfodringen så lätt som möjligt för dig, och därför har vi gjort en produkt i bitstorlek som innehåller kött, ben och organ från tre olika djur tillsammans med grönsaker. Dessa nya produkter passar både små och stora hundar. Du behöver inte längre tänka på vilka produkter du gett tidigare i veckan, eftersom alla Vaisto-produkter är näringsmässigt kompletta BARF-måltider.

Fenix_Chicci
1

#8 jag? Jag skulle aldrig i hela mitt liv ge det där till min valp, eller till vuxna för den delen. Inte ens som magsjukmat. Receptet kommer från Marie Sallander vilket framgår om man läser igenom tråden.

lizton
0

#0 Ny kokbok för friska hundar kommer ut i år . Kopierar in några rader:

1. Ny kokbok för friska hundar - Top-Dog Walles Hopkok - kommer 2014

Under 2011 kommer Marie och Susanne Markebjaer att tillsammans ge ut en ny kokbok för friska hundar. Den tidigare utgivna kokboken för hundar (ICA bokförlag) finns tyvärr ej längre i handeln och därför finns ingen bok med korrekt sammansatta recept på den svenska marknaden. 

Den nya boken kommer i ett trevligt format med kraftiga glatta sidor som man lätt kan torka av om de blir kladdiga. Boken kommer att innehålla många enkla och näringsriktiga recept med läckra foton och är gjorda för hundar i olika livsstadier, för dem som både är något för tjocka eller för smala, de som behöver mycket mat och med olika råvaror. Vi kommer också att ha några recept för hundar med känsliga magar och recept med få råvaror, vilket kan vara bra för exempelvis allergiker. Den som väntar får något spännande har något trevligt att se fram emot!

http://www.sallanderconsulting.com/empty_46.html