Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 689 ggr
My.
0

Expanderkoppel?

Hej!
Har två hundar som tidigare gjort häftiga utfall mot andra hundar då de vid flera tillfällen blivit attackerade och bitna av lösgående hundar i området. Nu har jag börjat få tillbaka kontrollen på promenaden men då och då sker de fortfarande ryck när den yngre hittar en väldigt intressant luktfläck eller liknande.

Tycker de är lite svårt att ha koppel + godis + klicker i händerna och har därför börjar använda midjebälte när vi går. Också bökigt att hålla reda på två koppel om jag vill gå ut och springa med dom. Midjebältet funkar bra då de oftast går fot men problemet är dock att när hundarna är nära mig släpar kopplen i marken och vi snör in oss, men jag vill ändå inte ha ett allt för kort koppel eftersom de kan behöva ta något steg bort för att göra sina behov. (Idag har jag två läderkoppel á 150cm)

Tänkte därför köpa ett expanderkoppel som inte släpar i marken när de går nära, som ändå tillåter att de går en bit bort och som samtidigt dämpar eventuella ryck.  Låter det som en bra idé?  Tror ni det är bäst med ett helt expanderkoppel eller med en expanderdel mellan mig och ett kortare koppel?

Något speciellt märke som är bättre?
Eftersom det skall tillåta att de dras ut en bit får det inte vara för stumt, som jag hört att Baggen är. Samtidigt måste det tåla en del då det är starka hundar á 22kg.

My.
0

Funderar över ett ROK Straps, någon som har erfarenhet av det?

[annakarolinaa]
0

Titta på koppel hos ViBri design kanske? Det finns olika "hårdlekar" att välja mellan beroende på vad man vill få ut av kopplet :)

My.
0

Ja, det verkar ju vara något!
Har också tittat på VGW och MR-koppel. Någon som har erfarenhet av dessa?