Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 8845 ggr
Lena90
0

Mycket åskrädd hund!

Hej, vi har en vit schäffer tik på åtta år. Hon är jätte rädd för åska, blir ängslig, stirrig, hyperventilerar och skakar i hela kroppen. Nu har det blivit så illa med att hon försöker ta sig ut med om det kommer åska och vi inte är hemma (även ibland när vi är hemma). Hon har lyckats få upp låset någon gång och rymt men springer inte långt hemifrån. Den ena dörren blir allt mer och mer sönder riven i hennes försök att komma ut. Det jobbiga med är att vi hyr huset. Jag vet inte hur jag ska hantera detta när hon blir så orolig. Försöker vara lugn själv vilket funkar lite ibland men skakar och huperventilerar fortfarande. Men gör jag minsta rörelse så blir hon stirrig igen. Tycker så synd om henne och vet inte hur jag ska hjälpa henne. Är särskilt jobbigt om man inte är hemma, då åska kan komma lite som den vill ju :/

Carpe diem!

molam
4

Vi har en hund som är så himla rädd för åskan så hon pissar ner sig, men det är så att vi får Låsa in hon i badrummet nere (Inga fönster och längst in i huset) sedan startar vi på musik inne i badrummet för att hon inte ska höra åskan, och på nyår, första maj ol får hon postafen (TROR JAG det heter) Vilket är en lugnande medicin

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Ellen89
3

Thundershirt, spela musik och tvatta tvatt samtidigt (om ni kan) for alla detta ska hjalpa…

Lena90
0

Vi provade en gång att dammsuga när det åskade, hjälpte lite grann, bara att smutsen tog ju slut men inte åskan :S

Carpe diem!

[Forest]
0

Har ni provat cd/dvd skiva med både åska och raketer? Har hört mycket bra om dessa där hundar har fått panik till klara sig skapligt bra. Så bra att dom itne springer o gömmer sig utan kan sova

Karolina-H
4

Har en jätte åsk /smällar rädd hund här hemma. Hon blir okontaktbar, dreglar, skakar och stressar upp sig. Jag bäddar för henne i badrummet och sätter på hög musik eller höjer ljudet på tvn vilket lugnar då hon inte kan höra smällarna då. På nyår så får hon stesolid utskrivet av veterinär som vi ger henne som lugnande medicin. Det snällaste du kan göra är att inte ömka hunden och trösta den då blir den bara mer rädd så bar som vanligt och låt hunden vara i största möjliga mån

Codeavalone.blogg.se

Taxelina1
1

Dap ska vara bra om man har en åskrädd/smällar rädd hund. Jag brukade höja ljudet på radion vid nyår, ända tills jag var på en föreläsning för en veterinär som rådde oss att INTE ha på radion. Vid nyårslaget smäller det även i radion vilket jag aldrig tänkt på. Vid åska fick vi rådet med DAP och att dra ner rullgardinen så det blir mörkt. Eller som en här skrev. Öppna till badrummet eller en garderob där det är mörkt. Och vid åska kan man ju ha radion på. Vi har en flygplats här och en del flyg låter som åska när dom startar. Vi har även kolsyre kanoner och annat som låter. Min ena tik bryr sej inte om något av dessa ljud. Inte heller om smällare. Men när åskan mullrar så långt bort att jag inte hör den, då börjar hon skaka och hacka tänder. Jag tror även att det är lufttrycket som påverkar hunden. Jag får väldigt ont i huvudet när det är åska på gång. Alla hundarna blir väldigt iriiterade och oroliga när det är åska på g. Skäller och springer runt. När mina barn var små blev dom osams och slogs innan åskväder. Så det är nog mycket som påverkar våra åskrädda vänner.

Hälsning från en stor djurvänCool

Lena90
0

Tack, vad bra tips ni har :) Ska prova dessa och hoppas något kan hjälpa :) Men hur ska man göra om det kommer åska och man inte är hemma?

Carpe diem!

Wellcraft
1

Du har fått bra tips!
Min hund är även han åskrädd.. Smäll en fyrverkeri fem meter ifrån honom och han skulle inte bry sig ett dyft, men åskan är väldigt läskig.. Det är som att han förstår att det har med naturkrafter att göra, dock är han ej extrem.
Du har fått bra tips i denna tråd & något av det viktigaste är att du aldrig för älta hunden, utan bete dig normalt & ge gärna extra gott godis som rått kött el liknande.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Saffran0Spice
0

Om man har en åsk/smäll-rädd hund så är det bra om den hunden kan vara tillsammans med andra äldre och helt orädda hundar. Det kan hjälpa mycket att lugna ner den rädda hunden och ger man den även en trygg plats att vara på tillsammans med den/de andra hundarna så brukar problemet bli mycket lindrigare - hos vissa kan det försvinna helt =)