Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 7042 ggr
SamPosse
0

Knöl på hals!

hej!

Har en Berner tik på 3 år som har haft det lite jobbigt. Hon blev opererad för ögonen ett par månader sedan, och nyligen fått hot spots som precis har försvunnit (nästan 100 % i alla fall) och nu har vi upptäckt en knöl på halsen (där eksemen satt). Den är troligtvis vätskefylld och sitter inte helt fast och är inte särskilt hård. Jag tänkte om det kan vara något med lymfkörtlarna? eller kanske en cysta (godartad)? Ska väl hålla koll på den och för säkerhets skull åka in till vet och ta ut lite vätska och se om vi kan hitta vätskans orsak, men vet att det ofta går obesvarat, så tänkte fråga här om ni har råkat ut för liknande med era hundar eller fått bra info om vätskefyllda knölar e.t.c…. tack på förhand!

-Aida-
0

En hund jag växte upp med i familjen fick en knöl på halsen också, den gick däremot inte att bota, sen fick hon svårt att andas vid ansträngning, det visade sig senare att det var en tumör.

[Forest]
0

Donna får lätt en fläck vid halsen om man rakar ner henne för mycket, efter det är läkt så blir det som en förhårdnad kan man säga men den försvinner på henne. Är det så att det är vätska så tycker jag man kan ta en titt hos veterinären för att se om det behövs tömmas.

vallhund
1

Fähunden fick en knöl på halsen, det var Malignt Lymfom.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Thaisilk
0

Har hunden ont? Det kan vara en inflammerad spottkörtel (om bulan sitter på halsen vi sidan under käken) och då behöver hunden få antibiotika.

SamPosse
0

Hon har varken ont eller vet om själv att hon har den, lika glad och aktiv som vanligt, reagerar inte alls om vi tar på den eller känner på den. Den sitter nog under huden, inte I huden. Vi avvaktar för att se om det sker några drastiska förändringar eller något annat som kan väcka oro, annars så får det vara så under uppsyn.

[Daniela1983]
1

Utesluter ni tumör? Tänkte att det är bäst att låta en veterinär kolla?

[Forest]
0

5 låter bra att ni har koll på den, det tog ca 1 mån för Donnas "knöl" att försvinna efter hotspot