Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 825 ggr
r8ttanz
0

aggresiv mot valp?

I fredags hämtade vi en liten chinese crested valp på 9 veckor och våran chinese crested här hemma på snart 2 år morrar och biter i luften inte valpen, han gör det speciellt mycket i soffan men även ibland om han kommer för nära på golvet, i trädgården är det inga problem, de har till och med lekt ett par gånger tillsammans. När de är på golvet eller utomhus nosar de lite på varandra men sen udviker den äldre hunden valpen. Är det ett normalt beteende och markerar han bara? 

Jag vet att vi  har haft honom väldigt kort tid men det ser ganska läskigt ut när han gör det. 

tacksam för svar:)

Sugar Mist
0

Han tycker troligtvis att valpen är rätt äcklig och lite för på ochbförsöker skaffa space. Vår pudeltik gjorde samma sak mot min aussievalp, nu leker dom mest.

-

Tanjis
0

Det är alltid viktigt att skapa ensamtid för hundarna, att dom får vara lite separerade från varandra då och då. Jag tror att ni också måste börka gå imellan, lära valpen att nu så vill den vuxna vovven vara ifred, för att om den vuxna hunden alltid måste sköta detta själv kan det leda till frustration och att han gör ett riktigt utfall

CissiD
0

Låter som att den vuxna hunden försöker säga ifrån till valpen. De flesta äldre hundar gör lika dant när de möter vårat lilla yrväder. De gillar inte att han är så på och har så hög energi. Om valpen inte lyssnar på den äldre hunden när den säger ifrån så tycker jag du ska hjälpa till genom att se till att valpen lämnar den äldre hunden ifred. 

Har själv bara en valp så vet inte hur vanligt det är men när vi möter äldre hundar så är det ofta att de säger ifrån eller ignorerar vår valp. Jag ser det som ett normalt beteende men man får ju hålla koll så de inte går över gränsen och valpen blir skadad.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Dexterr
0

Oj va grinig vår til var på vår ccd hane när vi tog hem han. Han fick inte ens gå nära henne utan att hon morra o skällde på han. Efter ett par veckor så lärde sig valpen att låta henne vara o idag är de så nära varann som möjligt, de busar o myser tillsammans. Tiken är väldigt skyddande av han nu oxå. Hostar han lite så kommer hon springande i full fart för att se så allt är okej. Ge dom bara tid att lära känna varandra o att den äldre hunden kan få vara ifred oxå :)

r8ttanz
0

tack för svaren då kan jag vara lugn:)

[Forest]
0

Att vuxna hundar säger åt valpar är normalt, och det kan ta tid innan dom finner en liten fis som bonus ;) Men jag tycker även det låter som att han vaktar soffan, så jag hade lyft ner eller sagt till den vuxna hunden lägga av med dumheten. Kan annars den vuxna hunden gå undan så han får sova i fred? Det kan ju vara så att han flyr till soffan för komma undan lilla monstret 😉

redstaryena
0

Ja "vaktar" soffan (om det nu är en plats som han anser vara hans) eller kanske vaktar han er, om ni också sitter där ? För det tycker jag inte ska tillåtas. Djur är djur och de kan oftast förstå varandra bra, men ibland får man ändå visa vad som är okej eller inte. För det kan ju också bli trixit om nåt litet skulle hända. En liten incident kan vara en stor grej för valpen. Som någon skrev, får man hålla koll

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.