Fjällvandra?
Har blivit sååå sugen på att fjällvandra med hundarna! Vilka sträckor skulle ni rekommendera? Vad tycker ni man ska ha med sig till hunden? Kan jag ha klövjeväska på mina två dvärgschnauzrar? Hur skulle ni ta er till det ställe ni ska fjällvandra på? Vilken månad är det mest lungt (att inte så jättemånga andra som fjällvandrar just då)?
Kan väl nämna att jag bor i Finland men att ta sig till Sverige och fjällvandra är inga problem. Hundarna har pass och allt sånt. Är annars Fulufjället bra?
Haha, en hel del med frågor nu, men dela gärna med dig av egna erfarenheter! :D
Puff 😉

Har också funderat på att vandra med min cocker. Ska börja träna med klövjeväskor för att bygga upp uthållighet. Jag har varit inne på utsidan.se och läst mycket. De har ett forum, och det är många som har vandrat i bl.a. fjällen med sina hundar, som har en del tips och råd. Rekommenderas! :)
Tack för tipset! Var ska du vandra då? Har du bestämt? :)

Tänkte jag skulle börja lite mjukt med en del Västra Vätterleden mellan Mullsjö och Hjo. :) Räknar med att ta fyra dagar på mig. Det verkar vara fint med bra övernattningsplatser, många sjöar för hunden att bada i och skönt väglag att gå på både för tassar och fötter.
Att fjällvandra låter så mysigt tycker jag! Det skulle jag vilja göra någon gång faktiskt :)
Mvh Linn
Vet inte så himla mycket om det där, MEN var lite obs på att på vissa ställen får man inte ha med hundar! Min pappa ska vara stugvärd uppe Sarek i sommar och han berättade det för mig. .. Så kolla det innan du/ni bestämmer er. Finns många sidor om fjällvandring om man googlar, tex svenska turistföreningen har en del info.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.

Det stämmer. I Sarek får du inte ens gå med kopplad hund. Däremot på Kungsleden som "korsar" Sarek går den bra mellan typ 1 januari och 30 april… har jag för mig. :/
Ja det är väl nåt sånt. Sarek är väl en skyddad nationalpark så jag antar att det har med djurlivet att göra. Och det vore ju inte så trevligt att bli anfallen av en ilsken björn pga hundarna heller! Så det skyddar ju både vilddjuren och hundarna. Jag är säker på att det går att kolla upp var man får gå med hundar och inte iallafall, om inte annat kan man väl ringa svenska turistföreningen och fråga om det inte står på hemsidan!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#6 Japp det har jag hört om. :)
Vilken klövjeväska skulle ni rekommendera för små hundar då? Har ni nån speciell favorit? :)

Det bästa är nog att prova ut den i en djurbutik. Den ska ju sitta bra på just din hund. :)
#10 Japp :) Men vilken månad skulle du välja att vandra? :)

Det beror på var i Sverige jag skulle vandra. Här nere i söder blir juli för varmt för en hund, men i norr är det nog en bra månad att vandra i. Jag har planerat min utflykt till slutet av augusti. :)
#13 Okej, ska kolla in den! Låter ju kul!