Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2393 ggr
Dexterr
0

Kan inte vara ensam

Vi har kämpat med ensamträningen på vår hund och han kan helt enkelt inte vara ensam. Vi har tränat länge nu och vi har gått tillbaka till ruta ett för att börja om från början. Men de funkar inte, han klarar verkligen inte av att vara ensam. Jag har filmat han och sett att han står och ylar o kraffsar på dörren enda tills vi kommer hem. 
Vi har mina föräldrars tik här o vi lämna dom själva en stund o då filma jag dom och han sa inte ett ljud när vi var borta, utan han gick faktiskt och la sig på sin pläd och sov. Va inte alls påverkad av att vi inte var hemma.

Tanken var att tiken skulle stanna här sen men eftersom hon inte trivs här så kommer hon åka tillbaka. Det känns som att enda lösningen för han är att skaffa en hundkompis till han så han slipper vara ensam de korta stunderna. Är de någon som vart med om nå liknande? 
Är det en lösning att  skaffa en hund till ? Vi har ju funderat på en till hund men har inte blivit aktuellt ännu. 
Är så fruktansvärt jobbigt att behöva lämna han ensam när han mår så dåligt av det 😕

Tanjis
0

Har ni ensam tränat honom rätt?

Dexterr
0

#1 Ja.

CissiD
0

Klarar hunden av att vara ensam i ett annat rum en längre tid när du är hemma?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Dexterr
0

#3 Nej, då blir de likadant, han vill alltid vara nära oss. Däremot kan han ligga te.x i hallen o sova o jag är i vardagsrummet, men då är han inte instängd.

CissiD
0

Då anser jag att du inte är tillräckligt långt i träningen för att lämna honom ensam. Försök att träna honom att vara i ett rum där du vill han ska vara senare och bara korta korta stunder. Och självklart aldrig gå till honom då han gnäller eller gör något ljud.  När han klarar att vara i ett rum själv instängd med kompostgaller eller liknande som avskiljer så kan man börja testa. Men enligt mig så är att gå hemifrån bara ett test på hur träningen går inte riktig ensamhetsträning. Men där har alla säkerligen olika uppfattningar. Det är mitt tips i alla fall. 

Jag skulle inte skaffa en till hund för att man har problem med den hunden man har. Då kan man om man har otur stå med två hundar som inte klarar att vara ensamma(även när de är tillsammans)hemma. 

Hoppas det löser sig så han mår bättre av att vara själv.

Dexterr
0

Vi har allt försökt stänga in han i ett rum o de har resulterat i sönderrivna dörrar, vi har ställt fram saker så han inte ska kunna riva just där o då stressar han ihjäl sig o hyper ventilerar. De är likadant när han är ensam o då är han aldrig ensam mer än 1 timme. Vi har hållt på länge o de har inte blivit bättre ett dugg.
Han har sen han var valp alltid vart beroende av närhet, och vad jag förstått så är denna ras väldigt svår att få ensamtränad. Och är beroende av sällskap hela tiden.

CissiD
0

Har ni testat med kompostgaller som avstängning istället för en stängd dörr? Kanske så han ser er första gångerna och sedan gå runt hörnet bara någon sekund som första steg?

Dexterr
0

#7 De klättrar han över :P

Dexterr
0

Vi har provat ha öppen dör med kompostgaller och andra större skivor men han klättrar eller hoppar över.

CissiD
0

Blir han tokig direkt när ni stänger dörren?

hmm ja då e de ju lite svårare.

Oshibwa
0

Hade samma problem med min hund. Men till slut klickade det. Ett tips! Kör slut på hunden både psykiskt och fysiskt innan ensamhetsträning.

Till slut gav jag upp ensamhetsträningen och kände bara ''fuck this'' ett tag och gjorde ingen grej av det utan bara gick, kom tillbaka osv när jag skulle någonstans och tänkte att hon får väll pipa bäst fan hon vill. (haha ja, ibland tappar man tålamodet ;)). Visst min dörr ser ut som en klösbräda för hund men jag märkte att hon lugnade ner sig när man inte gjorde så stor grej av det hela. Det ska vara en naturlig grej att komma och gå igenom dörren. Inga hälsningar eller hejdåkänslor.

Det ni kan börja med är att han måste ligga i ett annat rum än vad ni är i. Dvs inte instängd utan han ska vara där. Går han ut ur rummet så visar ni honom tillbaka. När ni har tränat detta ett tag så kan ni börja med en stängd dörr mellan.

Dexterr
0

#11 Tack de ska vi testa :)
Vi brukar köra slut på han innan men de är inte alltid man hinner de te.x om man oväntat måste iväg. 
Ja vi har också gjort så att vi struntar i han o kollar inte ens på han när vi ska iväg. Då brukar han vara tyst, annars pratar vi med han o säger nu ska vi åka då står han vid oss o piper hela tiden, Men så fort vi stänger dörren så börjas det.. 
Ska testa med de sista du skrev =).

boox
0

Har ni provat att stänga av så han inte har tillgång till hallen? Kan ju vara stressande att höra ljud och människor utanför (när ni inte är hemma). Vi gör så att vår 6-månaders endast får vara i vardagsrummet när han är själv, alltså långt från hallen. Då vi inte har någon dörr mellan vardagsrummet och köket, har vi satt en grind där.

Om du vänder på kompostgallret så det blir högre, hoppar han ändå över det?

Som Oshibwa skrev, det absolut bästa man kan göra, enligt min mening, är att innan ensamhetsträning aktivera dem, både psykiskt och fysiskt! Med vår valp t ex ensamhetstränade vi till en början alltid på eftermiddagarna, för han var (är) alltid mycket mer speedad på förmiddagarna. Massa energi efter en god natts sömn… :)

En kompis till mig löste hennes problem med att skaffa en stor bur (som hon plockade bort dörren på). Sen gjorde hon buren till en trygg och mysig plats genom att mysa med hunden där och mata med godis.

Lycka till och hoppas det löser sig!

SuperLimm
0

Börja om är mitt tips. Börja med att ta på och av ytterkläder och skor några ggr/dag. Utan att gå ut. Skramla med nycklar och öppna/stäng dörren. Öppna dörren och ta ett steg utanför för att sedan gå in igen. Gå långsamt fram. Sen kan det också vara bra att som #11 skrev säga till han att vara i ett rum och stanna där utan att stänga in honom.

Tänk också på att det hunden gör när ni tränar är det den tränar på. Stressar den omkring, skäller och ylar så är det det hunden tränar på. Så en bra början kan ju vara att lära hunden att ta det lugnt och vara still även om den inte ser er just då.

Mvh Linn