Foder utan kyckling?
Har fått veta att min hundär väldigt allergisk mot kyckling. Behöver därför ett nytt foder helt utan kyckling. Någon som har detta problem? Det enda foder jag hittat är acana lamm och äpple, nåpgon som har erfarenhet? Nu äter min "lilla" pojk Magnusson Meat & Biscuit. Jättebra i magen men han är hungrig hela tiden av det (han ska ha 12 dl av det men vågar inte ge så mkt). Undrar om någon vet om något bra foder utan kyckling och helst inte för mycket spannmål i som man inte behöver ge så stor mängd av?! Tacksam för svar!
Med animails fodersök kan du gallra efter vad du söker:
≧◔◡◔≦
http://orijen.se/dog-food/dry-dog-food/regional-red/
http://orijen.se/dog-food/dry-dog-food/six-fish-dog/
Dessa ser ut att vara fria från kyckling och Orijen behöver man inte ge några stora mängder av jämfört med många andra märken.
Har inte läst så mycket om dem har själv bara en valp som äter valpfodret från Orijen men som det ser ut så är det ingen kyckling i någon av dessa två. Valp fodret är spannmålsfritt och enligt Animail.se så är även båda dessa spannmålsfria. De tillverkas tyvärr i Canada så de e inte något närproducerat men vår valp mår jätte bra på valpfodret. :)
Kan tyvärr inte något om andra märken ännu men det kan säkert andra hjälpa dig med.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Min tik har också börjat reagera på kyckling. Hon kan äta Acana Lamb & Apple och Acana Ranchlands och båda är mycket bra foder. Det är vanligt att hundar också reagerar på nötkött och det finns i Ranchlands och i så fall är Acana Lamb & Apple ett säkrare foder. Om hunden tål fisk så är Acana Pacifica dog också utan kyckling. Acana Grasslands är ett kraftigare foder, men det innehåller anka som är likt kyckling så det kanske inte går. Samma tillverkare som Orijen. Det är ett kanadensiskt foder med mycket gott rykte och som har funnits ganska länge.
Ett annat foder utan kyckling är Earthborn Holistic Meadow Feast Lamb. zoozoo.com har kampanjpris på det just nu, men det finns hos fler nätbutiker. Det är ett amerikanskt foder tillverkat av ett familjeföretag. De är noga med att inte använda några kinesiska råvaror.
Simpsons har också ett lammfoder och ett laxfoder utan kyckling. zooplus.se har det. Ett brittiskt foder med brittiska råvaror.
Det är livsmedelskvalitet på alla de här fodren och de har alla fått goda betyg i olika foderbedömningssajter.

Jag gav Orijen regional red till min hund som också är allergisk mot kyckling. Det är också spannmålsfritt om jag minns rätt.
Jag provade Magnussons men han höll på att klia ihjäl sig och den andra hunden vägrade äta det.
Nu får båda färskfoder istället.
>>>Malum domesticum<<<
Alla Standardts sorter är utan kyckling.
Svarar igen och lägger till spannmålsfria Kingsmoor Pure lamm som finns hos animail.se och hemfoder.se
Spannmålsfria Olivers fiskfoder som finns hos oliverspetfood.se Jag skulle inte välja Olivers med ris pga arseniken som finns i allt ris.
Inte spannmålsfritt, men Magnussons alla foder är utan kyckling. Meat & Biscuit är bäst och godast för hunden. Det finns i nätbutiker, men billigare hos tex Ica Maxi och Coop. Man kan be om en provpåse från tillverkaren www.hundmat.com
Ett till: svensktillverkade Carrier har foder utan kyckling. Det spannmålsfria med lamm ser bäst ut. Dock innehåller många av de här kycklingfria fodren andra råvaror som hunden kanske reagerar på. Det allra vanligaste som hundar reagerar på är nötkött, kyckling och mjölkprodukter. Hunden måste i regel ha ätit något av det under en tid för att den ska reagera (allergi) För intolerans kan den reagera direkt. Acana Lamb & Apple är kanske säkrast eftersom det innehåller så få proteinkällor och det fodret har hjälpt många allergiska hundar. På papperet ser Earthorn Holistic Meadow Feast Lamb också mycket bra ut, men det är inte så många som har hunnit prova det än.
Så här ser Carrier ut: