Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1864 ggr
The Idizen
0

Kräsen med maten

Hej, jag har en liten blandis mellan Pudel och shih tzu på 2 år. Hon är väldigt kräsen när det gäller mat och liknande. Hon äter endast blötmat och inget hundgodis alls. 

Vad jag har förstått så är det vanligt att mindre hundar är kräsna när det gäller maten?

Hon har väldigt lätt för att lära, och tycker att det är kul också. Och jag lär henne mer än gärna. Men som godis äter hon endast korv, köttbullar, leverpastej osv .. Och det är ju inte så jätte bra hela tiden. 

Hur ska jag göra, finns det något godis hon kan tycka om? Hon fick ett girsöra, men det vill hon inte ens smaka. Hon kan bära det någon meter ibland men inte mer än så. Ben och allt sånt lägger hon bara i sin korg.

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Flöffo
0

Min hund är också sån. Planet Pet tycker han är okej, men föredrar korv och sånt. Kanske funkar?

//Flöffo

The Idizen
0

Tack, får åka och köpa det imorgon och se om det kan passa. 🙂

drika
0

prova barf eller färskfoder istället för blötmat , är som hämtmat varje dag:) Planet pet kan ja med rekommendera som godis eller kyckling (tilllagad):)

Hälsningar

Fredrika

The Idizen
0

Okej, har aldrig haft hund tidigare så har inte så stora erfarenheter. :p Hon kom till oss för en månad sen och hade nästan bara ätit pasta.. 😕

The Idizen
0

Googlade på barf nu, såg att det var ju såna vi redan hade köpt. Hon luktade, men vägrade att smaka..

Mammahund
0

Det man ätit innan blir en form av trygghet då man flyttar. Pasta är bra mat om man inte ger för mycket.

Ge henne mat på fasta tider morgon kväll till ex.  Pasta i botten och lite av den tilltänkta hundmaten ovanpå.

Hon äter då hon blir hungrig.   Eller lägg en klick leverpastej i hundskålens botten innan fodret. De äter efter doften.

Man kan ju köpa lite skivbar  pastej och ge små bitar.

kärlek och trygghet skapar bra matvanor efter några dagar. har haft 50 hundar av olika slag men aldrig en matvägrare. Lycka till Mamma hund

The Idizen
0

Ah, okej. Hon åt pasta den första veckan men efter det vill hon inte ha det heller .. ? 🤔

Kazlou
0

Pröva att se om hon gillar märgben. Finns oftast att köpa som frusna på de flesta djuraffärer. Dock ska man inte koka dem, som många säger, eftersom små ben då kan lossna lätt och t.ex. fastna i halsen. Annars har jag också hört att ett märgben täcker en måltid med torrfoder, stämmer det? Då mina hundar slarvar med maten brukar jag lägga i lite filmjölk (ingen annan mjölk!), matolja eller grynost. Matolja kan också hjälpa mot hård mage. Men uppblött torrfoder är det ju heller inget dåligt med, om det var det du menade med blötmat? Ifall inte kanske det är något att prova? :)

Ellen89
0

Prova att inte ge mat en maltid och sen ge lite pa kvallen? Om hon inte vill ha ta bort och forsok igen nasta maltid :) Min hund va krasen ett tag och jag gjorde sa nu ater hon alltid :P

CissiD
0

Har du testat Planet pet society chicken chip? det är 100% kycklingkött så om hon gillar kyckling så kanske hon skulle gilla dem och de är mycket enklare att ha med sig. Min lilla vovve älskar dem men han äter allt nu när han blivit några veckor. :) Hoppas du hittar något som funkar på din vovve!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Linnea
0

Pasta innehåller ju nästan bara kolhydrater som hundar inte behöver. Hundar är gjorda för att äta kött, inte spannmål. Försök gå över till torrfoder med mest kött i eller färskfoder.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Try_To]
0

Mina ena tik var likadan ! Bytte till vom og hundemat och nu käkar hon allt

The Idizen
0

Tack för alla tips, ska åka en sväng till djuraffären och kolla lite nu. 🙂

The Idizen
0

Planet pet var riktigt populärt!

IdaKw
0

Blodpudding är populärt här :)

drika
0

#5 Barf sätter man ihop själv eller var det mush ni provat kanske:)?

Hälsningar

Fredrika

The Idizen
0

#16, ja det kan det nog ha varit. :)