Varför sitt namn?
Varför fick era hundar just sitt namn.
Indra är inte döpt efter guden inte gladiatorn. Utan en parfym jag älskade som tonåring. Tyckte de namnet var så fint .
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Lillan heter igentligen Lillfixan så blev Lillan.
Roxy däremot funderade jag länge och väl innan det blev det. Men aldrig kollat vad djurens namn betyder, går inte efter det utan vilka namn jag trivs med och verkar passa dem 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Rossi fick sitt namn då detta är italienska - betyder Rött och är även ett av de vanligaste efternamnen i Italien.
Han är svart, men passa bra i rött (och jag älskar denna färg!)
Så det var ett ganska lätt val - italiensk vinthund, italienskt namn och namn på den färg jag gillar ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Tia ar namd efter min mormors svarta kelpie tik - Tina. Vet inte vad det betyder men ville ha kort namn sa det blev enklare for hunden :) Och Tia bara passade.
Ace Ventura min sambo's hund ar namnd efter filmen och jag tycker om det, annars hade det varit Steve… sa om jag har ngt att saga om det blir det aldrig en hund med namnet "Steve" i detta hus! 😛
Min hund heter Eddie och blev döpt av hans förra ägare, jag tog emot honom som valp men eftersom han lyssnade på de och jag inte har fantasi till nåt annat så fick han behålla namnet, sen ser han ut som en Eddie, mötande folk tycker de är gulligt på honom med så de är väl bra. 😃
Min hund heter Rosie, efter spelet Bioshock, en big daddy kallas Rosie där. Tänkte att hon skulle vara min egna big daddy :) (big daddys är typ som beskyddar i spelet)
Grim fick sitt namn då vi helt enkelt tycker om fornnordiska namn. Vi kollade på en lista med fornnordiska namn och fastnade för Grim. Sen när vi skulle skaffa Evi så fick hon sitt namn sådär lite på skämt, då vi skojade lite om "Grim and Evil". Nästa hund kommer nog troligen få ett fornnordiskt namn den med, lite beroende på. 🙂
Rocky är döpt efter en boxaren Rocky Marciano, efter att han boxade min pappa på kinden samma dag som vi hämtade honom. haha.
Zingo tog vi från drickan. han hade nästan samma färg som drickan som valp. så då blev det Zingo.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Tamlin är döpt efter en karaktär i Margit Sandemo´s bokserie "Sagan om isfolket". Ninx fick heta Ninx för att jag behövde ett namn på N. (N-kull). Ville ha ett ovanligt, kort och snyggt namn. Vi får se om han får fortsätta heta det när vi får hem honom eller om han passar bättre i något annat =)
I have no sympathy for people without empathy

Thomas hette Tore hos uppfödaren men det går ju inte att ropa. Den andra hunden har ett ståtligt irländskt namn så vi gick på den storbritanniska linjen.
>>>Malum domesticum<<<
Weasly heter min hund, det har han hetat sen födsel så vi bytte aldrig namn, det kommer ifrån att uppfödaren var från england. Det kommer dock inte från harry potter då de stavas Weasley så han har sitt egna unika namn, inte stött på en enda hund som heter Weasly som min :)
nästa hund kommer heta Domina :-)
Vår hund hette Petri innan. Inte riktigt vår typ av namn så vi började fundera på vad han skulle heta istället. Vi var inne i en Breaking Bad-bubbla och tyckte att Jesse lät fint. Vi lade dock till ett i så att det stavas Jessie. 🙂
Enja valde vi tillsammans här hemma. För att inte göra som andra med skriva Enya så valde vi ett J lite mer svenskt 😉 Enya är ett irländskt namn som betyder "tro hopp och fred"livets glöd" som man behöver för att överleva svåra saker i livet.
Det var inget som gjorde att vi valde det namnet utan hon passar att heta det, dessutom när jag har svårt o sova alltid satt på Enya Brennan kanske var det därför jag satte det namnet på listan.
Så här efteråt så förstår jag Enja är min lilla hjärtegryn hon är min högra arm och jag saknar henne otroligt mycket nu när hon är borta med sina små 7 valpar ❤️
===
Donna hette Donna och hon är en liten fis som passar att heta Donna 😍 Hon betyder mycket för mig, hon är ett litet hjärtegryn som bjuder dagligen på skratt för sina upptåg 😃

Hugo hette Herman när jag hämtade honom, tyckte inte riktigt det klingade rätt men ville ändå ha något på H så Hugo blev det!! Mattes hjärta! Zoey kallades Taylor av uppfödaren. Jag har alltid velat döpa en eventuell dotter till Zoey men sambon vägrar så hunden fick ta det namnet istället ;)) Sot kommer från samma uppfödare som Zoey och hette Sot från början! Fantasin flödade inte direkt så vi behöll det! Går dock under smeknamnet Sotan , passar henne bättre ;)
//Mickan
Kalla föddes den 15/2 2010. Samma dag tog Charlotte Kalla OS-guld på 10 km fristil i Vancouver 🏆. Fyra år senare, samma dag körde Charlotte sistasträckan i stafetten i Sotji och såg till att det blev guld igen. Bättre namne än så kan man inte tänka sig!
Min hund heter Brownie, för att han är brun. Och söt.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Gizmo hette hos uppfödaren Cozmo men jag kunde inte sluta tänka på barnprogrammet "Dr Kosmos" så efter flera dagars tänkande med bland annat Hunter som alternativ blev det en Gizmo. Passar honom perfekt,han både låter och beter sig som en gremlin när han inte får som han vill 😭
Jack hade sitt namn när han kom till oss som 2-åring och det var aldrig tal om att byta 🙂
Rose fick behålla sitt namn från stamtavlan. Hon var fem månader när vi hämtade henne så det blev aldrig av att vi bytte. Hon kallas dock ofta för Rosie. :P
Varför hon heter Rose från början var för att tikarna i kullen skulle döpas efter blommor. Och just denna tiken valdes tidigt ut för att flytta till England därför fick hon ett engelskt namn.
Lady bara blev så. Tror min mamma kom på det. När jag skaffa Dexter så ville alla att han skulle heta Lufsen.. Men jag har sedan långt innan redan bestämt namn på min hanhund som jag aldrig hade tänkt o skaffa haha. Men hane blev det o Dexter fick namnet bli!
Varför jag valde namnet var för jag alltid kollade på Dexters labratorium som liten och alltid gillat namnet Dexter. Sen började jag och sambon kolla på serien Dexter som båda blev förälskade i. Började gilla namnet extra mkt efter serien. Sambon gillade också namnet men hans vän o hans flickvän har en hund som heter Dexter så han ville inte ha det namnet. Men inget jag brydde mig om då jag inte har ngt med dom o göra :)
Hemsida: Nivinas kaniner
Jag valde Nicki för jag ville ha en snabbt och lätt namn att ropa. Annars brukar jag föredra namn med tre stavelser.
Zmurfan fick sitt namn då hon är blå (blue merle) och bara tre äpplen hög :) Kippis betyder skål (utbringar en skål för….) på finska, jag är halvfinsk och ville döpa henne efter nått finskt, jag valde bara kippis för jag tyckte att det lät sött somnamn och det kändes som ett namn för henne
Nemo hette han hunden redan innan han hamnade hos mig och tiken ändrade jag namn på så fort hon blev min. Nea blev det då.. Har haft detta namn som namnförslag till andra men nu fick jag chansen att namnge min hund det :)
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
Alva hette alpha när vi fick henne. Det passade inte alls så vi försökte komma på nåt bra liknande och alva kändes rätt så det blev det. :)
"På natten är alla katter svarta"
Kazzie Fick sitt Namn efter Stjärnan Cassieopeja för hon är min lilla stjärna ❤️Sen Ville JAG inte ha det Alldagliga Cassie, så därför har jag Snedvridit det till Kazzie
Keiko fick sitt namn för det betyder Respektfullt barn och för det är fint ^^
Speedy Fick sitt namn för att sedan han var 10 månader har han inte kunnat sitta still han har alltid haft myror i baken och skakat av glädje när han sett en människa eller hund xD
Shaggy fick sitt namn för han har alltid varit ett skäggmoster xD skägget var större än hunden när vi köpte han (inte bokstavligt talat då xD)
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Min vovve hette i 4,5 år Thimmi. Sen flyttade han till mig och fick bli en Kimi :) Efter Kimi Räikkönen.
Kotte har alltid haft sitt namn, han heter de även i stamtavlan. Och namnet Birk har jag alltid gillat, dock heter han Muskot i stamtavlan :)
// MT ♥
Min hund heter Osa.
När hon fotfarande låg i magen va det klart att den kullen skulle börja sina namn på O eftersom det va dags (A-Ö)
Vi har alltid givit valparna "vanliga" namn, såsom Alrik, Conrad, Didrix, Elmer osv men när jag skulle välja namn på min så bara hörde jag Osa, Osagosa och så fick det bli.
Lite kul kuriosa att min häst jag köpte 3 månader senare hette Aska hehe
Jag gillar när hundar av den här rasen har gamla svenska namn, jag tycker det passar bra. Jag valde mellan några olika och det blev Fia, hon såg ut som en liten Fia tyckte jag. Men det var nära att det skulle ha blivit Doris…
Jag träffade en ståtlig engelsk bulldog herre idag - han hade ett mycket passande namn, det passade inte bara honom utan även rasen enligt mig!
Han hete Oswald 😂 urgulligt!
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag har aldrig haft så fåniga namn, som mina nuvarande två hundar har. Mini hette Mi (även som del i stamtavlan) så det blev automatiskt Mini.
Även Polly heter det som del i stamtavlan och jag sa att aldrig jag kommer ha en hund som heter så och bara för det så retade alla vänner mig och tjatade om att klart hon ska heta det, så det gick inte att få bort ur mitt huvud 😂
Sally är döpt efter Sally i "nightmare before christmas" och serien "Sally", helt enkelt för att vi gillade namnet och tyckte serien + filmen va väldigt bra.
Malva heter så i stamtavlan och då vi tyckte namnet var väldigt fint och inte hittade något annat som klickade så fick det bli det.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Min hund är blue merle, han har små svarta fläckar lite här och där så sambon sa att hans päls såg ut som ett litet Pussel och namnet kändes rätt för oss båda. Det var inte självklart direkt, utan vi funderade ett tag. Kommer ihåg att vi funderade på att döpa honom till Efes men det kändes inte riktigt bra… 😂
Vi ville ha ett lite ovanligt namn, vi skrev upp de vi kom på och tyckte om och sen fick vi se vad som kunde passa vår valp. Obelix fanns med på listan, och när vi såg den runda lilla valpismagen var namnet taget (fast han lyfter sällan stenbumlingar)😃
Nikka heter Nikka eftersom hon redan kallades för det när jag köpte henne som tvååring. Hon heter för övrigt samma i stamtavlan, hon är som alla andra hundar från den kenneln uppkallad efter en whisky, i hennes fall den japanska Black Nikka 🙂. Fast jag får säga att jag gillar namnet, hade det varit något som jag tyckte var fult hade jag kanske bytt.
Skroffan kallas Skroffan för att när hon var liten så satt hon och gjorde liksom små "skroffljud" för sig själv när hon var trött eller ville mysa.
Dock hade jag ju tänkt att hon skulle heta Leia som en smeknamnsform av hennes registreringsnamn Lorelei så hos veterinären och på liknande ställen (och när matte är arg!) står hon som Leia.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Kajsa heter så därför att jag kände henne innan vi tog över henne på foder när hon var 2,5 år och då var man ju van vid att det var Kajsa. Annars är jag inte så glad i det namnet och skulle aldrig ha döpt en hund till det om jag hade valt namn själv till en valp.
När vi skulle köpa Hero så tänkte vi länge på vilket namn vi skulle välja då det blev lite fram och tillbaka med allt. Vi skulle haft valp från en annan uppfödare och hade bestämt att den skulle heta Jason men den dog tyvärr innan vi hann att få hem den och när vi sedan fick kontakt med en ny uppfödare och valde valp så kändes det inte rätt att döpa den till samma. Så när vi hade varit där och hälsat påvalparna och åkte hem så kom en av mina favorit låtar på radion "Hero of War" och då sa svärmor som var med i bilen " Nu vet jag vad han ska heta, Hero" vi älskade namnet och ja då blev det Hero!
Codeavalone.blogg.se
Jamie hette Jeppe först men det kan man ju inte heta.. och i och med att det var en j-kull så döpte jag honom efter min favorit illustratör Jamie Hewlett :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Satt på spårvagnen och åkte förbi Willys (affären) och tyckte då att Willy är ett fint namn. Willy är ju oftast smeknamn för William så då fick han heta det. Jag satt alltså och funderade mycket på namn då eftersom vi hade tingat honom, så då kom jag upp med olika förslag till mamma. Eftersom alla i familjen gillade William fick det bli det. Annars hade jag även förslag som t.ex Puzzel/Pussel och Pim Pim (dock heter hans mamma det, haha. Men det tänkte vi inte på först). :))
//Flöffo
Alf för att han hette Alf (inget stamtavlenamn) och vi gillade det.
Theo för att han hade ett annat (liknande namn) men då han bott hos en familj som inte var snäll med honom ville jag inte att han skulle ha kvar det gamla namnet + att uppfödaren sagt att hon döpt honom till Theo men familjen hade bytt namn på honom när han kom.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Elvis kallades för Bobo hos uppfödaren. Både sambon och jag ville ha ett lite tuffare namn, eftersom han hade en sån söt liten lugg som liten och vi både lyssnade rätt mycket på Elvis Presley just då fick det bli det :) Till och med uppfödaren tyckte att det passade honom perfekt :D Harvey hette så hemma hos sin uppfödare i Tyskland. Vi funderade ett tag på Harley (som i Harley Davidson) men han passade så bra i Harvey, lyssnade bra och vi vet ingen annan som heter samma så vi behöll namnet :)
Vi valde Zoe för att vi tyckte det var ett tufft och fint namn om jag minns rätt så betyder det liv på grekiska
Han hette Bo(sse naken) först, men då jag hörde det och såg honom så kunde jag inte sluta skratta. Hade min runda farbror med samma namn framför mig.
Nej, en Spike var han för han var lik en Gremlin som valp. :)
Valde Tika till min dam, Ville ha något litet och lätt att kalla in på, Nu tycker jag namnet passar henne ganska bra :)
Och Nellie för alltid tyckt om namnet och även där rätt lätt att använda att kalla in
Min lilla valp heter Calista, betyder björn! Alla hundar i kullen var döpta efter ordet björn på olika språk :) eftersom att hon redan kan sitt namn lite halvt så säger vi Ista eller Calista :)
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon