Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 1374 ggr
denizecarmen
0

Pissande valp... fler valpar?

Hej!
Min valp är lite mer än 4 månader nu men hon pissar fortfarande inne.
Det  är lixom inte så att hon gnäller eller går till dörren eller nånting, hon sätter sig bara rakt ner på golvet och pissar när hon känner för det!
Riktigt jäkla frustrerande…
Vi tar ute henne varannan timme-var tredje timme ungefär,, förutom på natten då sover hon hela natten. 
Hur lång tid tog det för era hundar innan dom blev helt rumsrena??

En annan fråga… 

Om man vill skaffa en till valp, är det en mindre bra idé och göra det nu när den andra valpen fortfarande inte är rumsren och bara 4 mån?
Eller bör man vänta tills nuvarande valp är äldre?
Vad tycker ni?

Tänkte att det kan vara bra med 2 hundar, så dom har varandra på dagarna när vi är på jobbet..

Kazlou
0

Tar ni ut henne direkt efter hon kissat inne? Gör det! Men sen när man är ute ska man inte leka för då kan valpen tro att det är "kissa inne=leka ute!". Använder ni tidningar som hon kissar på inne? Om ni gör det (och hon kissar på dem) så kan ni sakta men säkert börja flytta dem längre mot dörren. Min kompis har också en valp på 4 mån och hon kissar ännu inne. :)

[Forest]
3

Många kissar inne fram tills dom är könsmogna. Det är inget mer än att hålla ut, eran hund är bara 16 v gammal och kan inte kontrollera blåsan själv så det är inget att bli göra mer än torka upp kisset väl. 

Vi körde aldrig med tidning inne och jag såg när Enja börja gå fram och tillbaka så var det ett tecken på att nu vill hon ut för kissa. Kissar eran valp ute annars?

SuperLimm
5

Jag räknade min som rumsren när hon var 6-7månader ungefär, då kunde hon hålla sig lite och hon började säga till när hon behövde gå ut. En liten valp på 4 månader klarar inte av att hålla sig och därför händer det olyckor om man inte går ut tillräckligt ofta. Ni kan ju börja gå ut en gång i timmen ett tag och se om det blir färre olyckor inne. Samt efter lek (eller mitt under lek om valpen leker en längre tid), mat och vila.

Nej jag tycker inte det är en bra idé att skaffa ytterligare en valp så tätt inpå. Jag föredrar att den första hunden är "klar" i uppfostran innan en ny hund kommer in i familjen. Sen hoppas jag inte att ni lämnar en 4 månaders valp ensam hemma flera timmar om dagen för det är inte lagligt. Ska man skaffa en hund till ska man göra det för att man själv vill ha en hund till, inte för att ens nuvarande hund kanske vill ha en kompis.

Mvh Linn

-Aida-
0

Bara att hålla ut, valpar klarar inte så länge, när de växer upp klarar de att hålla sig längre än någon timme då går det betydligt lättare, du får fortsätta ta ut den varje timme och berömma ute när den gjort sina behov, jag fick gå ut med min valp precis varje timme fram till han var 5 månader, nu är han 7 månader och är helt rumsren, alla har olika takt när de gäller att bli rumsrena, vissa är tidiga andra är sena, inget att bli frustrerad över, man får ha moppen redo ifall de händer, man får lära sig tecknen när de behöver gå ut, min gjorde precis som din, satte sig på golvet och bara kissade utan förvarning, han tecken var att han började flåsa då fick jag ta ut han direkt.

Karmatarerskanise
4

Hades var nog nio månader. 

Ni bör vänta med valp till den ni har nu är ca två år.

[Wilbur]
1

Ett bra tips är att slopa tiderna..
Valpen ska alltid ut efter mat, efter lek och efter sömn, oavsett om den visar tecken på att vara kissnödig eller ej.

Mellan aktiviteterna vilar dom mest.

När du märker att valpen börjat koppla att den ska kissa ute (beröm närden kissar) så börjar du dra ut lite mer på tiderna. Efter Mat, Lek och Sömn väntar du kanske 5 minuter innan du går ut, sen 10, 15, 20 osv. Till sist lär den sig att hålla sig tills du går ut med den nästa gång :) Lycka till!

redstaryena
9

En valp till när du nu är frustrerad av detta? Du och valpen ska gå igenom en hel del inom den närmsta tiden, som lär göra dig mer frustrerad än detta. Dessutom tycker jag det är fel att köpa en valp till, av den anledningen du uppgav. Men det är min åsikt det

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Turast
0

Min var rumsren vid 3,5 månader men jag gick ändå ut efter mat, sömn, lek osv :) ingen brosk det kommer bli bättre

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Viktor1111
0

#7 du kanske uppfattade det fel.Själv är jag av åsikten att det inte är fel att skaffa en hund till för sällskapets skull

redstaryena
6

# 9 Om man lärt känna sin första hund och är klar med det "viktiga" som hör till en hunds utveckling, ja då kanske man kan skaffa en hund till , som kamrat till den andra vovven. Men inte bara för den sakens skull tycker jag. Man måste också tänka på vad man kan erbjuda och om man kan tillgodose båda hundars behov. . Dessutom har hon en stark ras (cane corso) som jag tycker först och främst ska ges all tid till.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Viktor1111
0

#10 kvittar väl vilken ras i sådana fall

redstaryena
6

# 11 Tänkte mer på att det KAN BLI tuffare utmaningar. Och detta är inte menat om bara denna rasen, utan en Jack russel kan likväl vara tuffare än många andra större hundraser. Förstår du nu? Hoppas det så jag slipper förklara allt jag skrivit i minsta detalj. Ha en bra dag alla ni

Viktor1111
1

Ta't lugnt

SuperLimm
8

#11 Det kanske kvittar vilken ras man har men när en valp är 4 månader har man inte en aning om hur den kommer bli som unghund och därför är det bra att vänta tills den är åtminstone två år. Har man då en unghund som inte kräver så mycket och inte är särskilt jobbig kan man skaffa en valp till. Men blir unghunden en riktigt jobbig en så är det inte alls kul med en unghund som kräver 120% fokus av föraren samt en valp som kräver lika mycket. 

Sen är olika raser olika krävande och en cane corso är ingen enkel ras, plus att de blir stora och starka ganska snabbt. Har man då en unghund som inte lärt sig att gå i koppel ordentligt för att man hade för bråttom att skaffa en valp till så kan det sluta med att man har två hundar som drar iväg som två ånglok. Jag vet inte hur det är med dig men jag skulle verkligen inte vilja ha det så.

Mvh Linn

Viktor1111
1

#14 det var ungefär så jag skrev

SuperLimm
3

#15 Var? Det jag uppfattar att du skrivit är att det är okej att skaffa en hund till enbart för sällskap av nuvarande valpen och att det kvittar vilken ras det är på hundarna.

Mvh Linn

[Forest]
0

Ang skaffa valp så tipsar jag om vänta med en till valp, se till att denna blir helt rumsren. Att vänta X-antal år är inget krav jag anser det är sånt man får inse själv om man har tid för en till som inte är rumsren o all den träning.

Summerdogs
1

Min valp är 6 månader och är inte rumsren. Jag belönar henne varje gång hon har vart ute och gjort av sig. Tar ut henne samma tider som du men om jag skulle strunta i en tid så går hon inne. 😮 Men det ger la sig antar jag

Sugar Mist
2

Min 8månaders skit pissade inne senast igår(Mitt fel, ville inte få ut i åskan..) och att en 4 månadersvalp pissar inne ser jag inte som ett större problem, den är ju bara valp än så länge haha!

-

denizecarmen
0

Tack för alla svar! =)
En till valp väntar jag med till Lucy iaf är helt rumsren =)

Grejen med Lucy är att hon kan hålla sig en hel natt från 11 på kvällen till 8 när mitt alarm ringer, men när det är dagtid så kan hon sätta sig och pissa exakt när hon känner för det, även om jag tagit ut henne för inte så länge sedan.. 
Jag har aldrig använt tidningar utan har tagit ut henne efter mat, lek och efter att hon vaknat.. 
Men hon bryr sig inte heller vart hon pissar och skiter utan hon kan sätta sig i trappuppgången innan vi ens hunnit ut.. :( Tar jag henne och sätter på koppel och ska skynda mig ut så kan hon ändå ibland sätta sig rakt på golvet i trappan och pissa..
Försöker bära henne ibland men det är rätt svårt o bära en 20 kg stor valp, och vi har 45 grader här nu så det blir ännu jobbigare att bära henne då.

Någon som har tips? 
Hon håller sig aldrig fram till gräsmatta utan hon sätter sig vart det passar,… marken, asfalten osv..

SuperLimm
1

#20 Försök gå ut innan, om du hinner. Så kanske hon kan hålla sig tills ni är ute iaf :) 

Att en valp kan hålla sig på natten när den sover är inte så mycket konstigare än att kroppen går ni en någon slags vila. Det produceras inte lika mycket urin när man sover som när man är vaken. Jag kommer inte ihåg exakt vad det beror på men något sånt är det. Det gäller för oss människor också :)

Mvh Linn

[Forest]
0

20. Bär henne ut så inte olyckor sker i trappuppgången sen ta ut lite innan, jag tror att hon säkert har någon signal som inte du ser än att hon är nödig. Vissa hundar leker går o hämtar leksak o vill att man leker med dom. Andra går o tittar i hörn, och vissa duttar till än med nosen på benet det är jätte olika hur dom visar det, speciellt i den åldern där nöden kommer snabbt ;)

Kallaterrier
1

#20 Saken är den att hon nog inte är fysiskt mogen för att klara av att hålla sig, hennes muskler är inte så utvecklade än, så även om det är störigt så kommer det säkerligen att gå över om ni tar och går ut efter varje gång valpen har lekt, ätit eller sovit och gärna någon gång där emellan. Träligt, jajemän, men inte tradigare än att torka kiss och bajs inne. 😉 Att hon klarar nätterna beror på att hon sover då och ligger stilla och då produceras det mindre urin.

Angående eventuell ny valp, vill du ha två valpar som du springer ut och in med? Två som kan jäklas och vara brinnjävliga och ha kottar i öronen samtidigt? Det låter lite väl ansträngande tycker jag personligen.

vallhund
1

#20 När man sover går ämnesomsättningen ner, urinproduktionen minskar o iom att peristaltiken i tarmarna minskar så vandrar inte avföringen ner till ändtarmen o trycker på.

Många hundar kör "bajsrace" snabba spring i cirklar eller fram o tbx för att få igång tarmarna innan de hukar sig ner för att tömma tarmen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.