Rasval
Jag behöver hjälp i rasval! Trodde att jag hade bestämt mig men jag känner mig fortfarande inte helt 100 än, så nu får ni gärna ge mig lite nya tips inom rasval. Jag bor i en trea med min sambo och en större blandrashane som jag för tillfället bara tränar lite trick och går "aktiva" promenader med. Han kräver inte så mycket och att jobba är inte det bästa han vet, han uppskattar mer att få röra mycket på sig i skog och mark där vi båda trivs bra. Jag söker nu en mindre hund, inte en hund som kräver att få arbeta men som inte tackar nej till t ex agilitykurser, freestyle eller rally. En sällskapshund är vad jag är ute efter, som hänger med på det mesta. Vi har mycket skog precis runt hörnet och promenerar gärna till sjön där vi kan låta hunden simma och bada. Jag kan erbjuda dagliga långpromenader, vissa dagar längre och andra kortare. Mellan 1-3 timmar. Mentalaktivering sker iallafall några gånger i veckan, alltså enklare grejer som t ex trickträning. Kommer att prova på olika kurser, kan tänka mig att agility är något jag vill köra på hobbynivå, kanske vill prova på att tävla. Pälsvård är inget jag är intresserad av, kan tänka mig att borsta igenom några gånger i veckan men korthårig är ett plus. Max 40 cm i mankhöjd, helst mindre. En hundras med förutsättning att kunna gå lös, självklart beror det på ras och individ också. Nu har jag säkert glömt något, fråga om ni vill veta och tipsa på! Ursäkta om jag skriver luddigt, har sovit väldigt dåligt och kan inte somna om igen.
Sheltie, Corgi, Västgötaspets.
-
#1 tack! Corgi har länge legat mig nära hjärtat, både pembroke och cardigan. Men det är något med de korta benen och långa kroppen, jag vet inte, de tilltalar mig liksom inte lika mycket längre. Fast de verkar ju hur charmiga som helst, får ta en funderare på det. Samma sak med västgötaspetsen. Sheltie har jag också funderat på, dock blivit avskräckt av de jag har träffat. Skäliga och bitska. Jag har säkert bara träffat dåliga exemplar, ska spåna lite.
Shelti kan jag också tänka mig skulle passa, vet dock inte hur det är med pälsvården där men kan tänka mig att det bara är en genomborstning någon gång ibland som krävs.
Annars tänkte jag på papillon eller phaléne? Nu vet jag inte om de kräver mer mental aktivering men de hänger med på allt iaf :)
Chihuahua eller russkiy toy kan också funka om du vill ha en liten hund som hänger med på allt. russkiy toy har jag själv funderat lite på, väldigt aktiva och sociala små hundar :)
Någon av de mindre terrierna skulle säkert också funka.
Mvh Linn
#3 Pappillon har jag också allt för dålig erfarenhet av, känns inte heller som min typ av hund.. Har faktiskt kikat på både Chihuahua och russkiy, även prazskyn. Har försökt bilda mig en uppfattning om vad som skiljer russkiyn och prazskyn åt men hittar inte mycket på nätet. I och med att prazskyn fortfarande är relativt liten i Sverige (?) är det väl svårt att hitta mycket info kanske. Vad har du för uppfattning om russkiyn? :-)
#4 Jag har träffat en russkiy hane och han är helt underbar! Han går på samma dagis som min hund och jag blev väldigt förvånad första gången jag träffade honom. Han är i storlek som en Chihuahua men så otroligt social! Han kom fram till mig och hälsade, tokglad! Han busade och hoppade runt mig, hur sovial som helst. De flesta småhundar i den storleken jag har träffat har varit väldigt osäkra och inte alls så sociala. Blev helt förälskad i honom, kan lägga in en bild på han när jag är hemma senare idag. Jag upplever honom heller inte som skällig men hans "bror", en osäker Chihuahua som bor i samma familj är väldigt skällig så russkiyn har börjat skälla lite mer nu tyvärr men inte alls lika mycket som den andra :)
Mvh Linn
#5 Kul att du har en sån positiv uppfattning! Jag har kikat en hel del på chihuahuan också, men jag har så svårt för att vissa har ett väldigt stort huvud och det ser ut som att ögonen ska ploppa ut. Det stör mig! Därför jag har kikat på prazskyn också, men där är det jakten jag funderar över. Ska helt klart titta mer på russkiyn efter din beskrivning!
Toy/dvärgpudel, dvärgschnazuer (hihi), shih tzu, nån havanais? :)
#6 Vart i landet bor du? Det finns ju endel uppfödare och om du har någon i närheten kan du ju hälsa på och skapa dig en egen uppfattning om rasen? :)
Jag trodde aldrig att jag skulle falla så mycket för en sån liten ras men han stal verkligen mitt hjärta så om jag någon gång längre fram vill ha en mer aktiv hund lär det nog bli en sån :)
Mvh Linn
#7 Har tittat på både pudel och havanais, där är det pälsvården som jag backar lite ifrån. Vet du hur mycket pälsvård en pudel/havanais kräver? Annars kanske man bara kan raka ner.. #8 jag bor i Göteborg, jo det har jag också tänkt! Jag är helt ny inom renrasigt, alltid haft hundar men nu är första gången som jag ska köpa renras. Brukar uppfödare uppskatta om man bara vill komma förbi och prata/lära känna rasen bättre? Lite OT!
#9 Uppfödare brukar verkligen uppskatta att man vill hälsa på om man är intresserad av rasen. dom uppskattar också att få träffa eventuella valpköpare innan valparna är där. Du kan ju alltid maila och fråga, det skadar ju inte :) De uppfödare jag haft kontakt med gällande olika raser jag varit intresserad av har alla varit trevliga och tyckt att jag ska hälsa på :)
Mvh Linn
#10 Det låter ju bra, helst vill jag hitta en uppfödare som jag kan få bra kontakt med och kunna vända mig till vid alla frågor och funderingar. För mig spelar det inte så stor roll vart i Sverige uppfödaren är, skulle jag hitta en i närheten är det bara ett plus. Tillbaka till rasvalet, innan så var jag 100 på italiensk vinthund, men nu är jag inte lika säker längre.. Det låter väl inte som en italienare på min beskrivning kanske, att hitta rätt ras är svårt!
hmm.. shelties ska inte vara bitska :/ dock skälliga kan dom vara. du har nog träffat på 'fel' individer ;)
jag tror det är en ras som kan passa. behövs nästan ingen pälsvård, en gång varje/varannan vecka, och lite oftare runt öronen och ljumskarna, där det tovar sig lättare.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Pembroke!
Har du tittat på Pumi? Har själv en pumivalp på 3 månader och han är helt underbar Lättlärd, vill hålla koll på sin flock, älskar att vara ute min valp är lös ute och så länge våra katter inte följer efter är det inga problem. Visst en pumi behöver stimulans men du verkar ju vara inne på agility och lite trickträning.
#14 Har uppfattat den som en ganska aktiv/krävande hund, men där kanske jag har fel! Vad är dina planer med din pumi? :-)
Har funderat på agility när han blir tillräckligt gammal. Nån utställning också är jag nyfiken på sök. Visst de kräver en del men är man ute och stimulerar dem är de lugna inne (nu kan ju bara säga hur min valp är) Jag kör lite vardagslydnad med honom just nu så sitt, stanna och kom kan han till 90%.
#9 Att göra en såkallad "lammklippning" några gånger per år borde väl räcka för en pudel som inte ska ställas ut skulle jag tro? Havanaise går det säkert att klippa ner så att det inte blir särsilt mycket pälsvård. Dessutom fäller dessa raser nästan inget.
Du kan ju också kika lite på jack russell terrier, west highland white terrier, mops och dvärgpinscher? :)
Kanske en sheltie?
#17 jo, jag tänker också så! Alltså, ingen av dom raserna tilltalar mig på varken utseende eller egenskaper! Plattnosade har jag väldigt svårt för. Men tack för tipsen! #18 ja, många säger Sheltie, så jag tänkte kika lite närmare och se hur det känns där.. Detta är svårt, jag vill verkligen känna "wow, detta är min ras och vi kommer funka super tillsammans.." Jag är jättetacksam för alla tips! Kommer kika närmare på några raser
Jag kan inte annat än att tipsa om Chinese Crested här!
Det finns pälsade och det finns nakna, vill man inte ha en naken kan man köpa en puff och klippa ner den för att slippa pälsvården.
Den klippta pälsen blir sammetslen och den fullhårade "puffen" fäller ytterst lite, vilket i sin tur gör att den klippta varianten troligtvis fäller ännu mindre.
Jag har en puff själv som är en riktig mys-hund, korta eller långa promenader spelar honom ingen roll utan han hänger med och viftar på svansen åt allt.
Det är dessutom en snabb och intelligent ras som lär sig snabbt så just agility, rallylydnad och trick är ju "deras områden" :)
Jag har en pumi hane på 5 år. Lättlärda, ja men kräver rätt mycket. Kan även säga att den är känd för att skälla mycket. Roliga att jobba med men jag ser den inte som en ren sällskapshund.
May the spirit of the wolf guide me in life.

Simon, Russkiy Toy
Det här är Simon, Russkiy Toyen jag skrev om tidigare. Så fort jag tog fram kameran hoppade han upp på soffan och poseade :) Helt underbar!
Mvh Linn
Tycker helt klart att en Sheltie låter passande! :)
www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyr
Kanske en english toy terrier?
Tycker att du borde köpa en Pomeranian. Pälsvården är lättare än den ser ut att vara.
-Bättre ökänd än okänd
#26 Mitt ex har en pomme, vi tränade han som valp att inte skälla. Visst kunde det komma något skall men det får man räkna med med alla raser. Bitsk? Du har nog bara träffat dåliga exemplar.
-Bättre ökänd än okänd
Bichon havanais behöver mycket pälsvård om man har den lång hårig vi ska skaffa en som vi ska klippa den får inte vara med på utställningar för då måste den ha lång men den är väldigt bra på agility och mer jag ska köra agility med henne när hon är större det är en väldigt härlig ras med många individer som vår valps storebror han vill mysa men våran Zoe ville lek och sedan sova så en väldigt mysig ras