Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4158 ggr
Calibe
2

Ang. fördomar

Har funderat på en sak. Alla vi hundägare som äger hundar får säkerligen möta fördomar i princip varje dag gällande vår ras. Tycker det är så tråkigt att folk alltid ska ha ngt negativt att säga. Jag har en chihuahuavalp. Varje dag på promenader möts jag av folk (och även bekanta) som tycker han är jättesöt men "han kräver väl inte så mycket" osv. Blir så irriterad och gång på gång får jag stå där och förklara att det är mycket hund i liten förpackning. Visst att en del hundar kanske nöjer sig med mindre psykisk och fysisk aktivering, men tycker ärligt talat inte det är särskilt rasbundet längre.

Min valp blir sjukt understimulerad, bjäbbig och jobbig om jag inte aktiverar honom psykiskt och fysiskt varje dag. Får förklara för folk att bara för att hunden är lite betyder det inte att den inte kräver något. För chihuahuor om någon ras kräver en fast men mjuk hand för att sätta tydliga gränser under uppfostran.

Jag köpte ju chockerande nog en Chihuahua för att jag ville ha mycket hund i liten förpackning, och inte en liten hund att stoppa i handväskan. Vet att många med andra raser också får ta emot "skit" om man får kalla det så. Min bästa kompis har en staffe te x. och får ofta höra "oj är det där en såndär våldsam hund"?

Vad har ni för ras, och vilka kommentarer/fördomar möts ni av?

Portie
2

Det jag ofta får höra av okunniga människor är att Hugo inte kräver särskilt mycket "det där är väl bara en hund som ska se fin ut" får jag ofta höra. Nej, vattenhundar är arbetshundar och kräver mycket motion och aktivering och när jag förklarar det så kollar dom bara konstigt på mig. Vissa tror även att det är väldigt lätta hundar men det skulle jag inte vilja påstå. Visst dom är lättlärda och vill arbeta, men dom kan vara otroligt envisa och har en mycket stark egen vilja. En del tycker även att Hugo verkar vara tråkig för att han inte är intresserad av att hälsa på allt och alla, men rasen är familjekär och kan vara reserverad mot främmande människor. Många individer är därför inte alls intresserade av att hälsa på andra och då får folk uppfattningen om att dom är tråkiga fast att det är helt tvärtom. 

Annars är det väl inte så mycket man får höra, mest positivt faktiskt, många som stannar oss gör det för att dom tycker att Hugo verkar vara väldigt intressant och då blir dom ju nyfikna på rasen och jag berättar gärna.

Kallaterrier
0

He, jag har en terrier, det säger väl allt 😉. Men jag tar det positivt, att vi kan motbevisa fördomarna, att en terrier inte behöver vara sjövild och skälla och bita allt hela tiden, utan faktiskt kan vara en riktigt trevlig hund som är lätthanterlig så länge den får sina behov tillgodosedda. Däremot så måste man ju alltid ha i bakhuvudet att jaktinstinkten ligger jäkligt nära till hands och de sällan backar för en fight :)

[TeamGolden]
0

min är en blandras, mellan amris och papillon och någonstans på vägen fick han en ganska stor käft och runt ansikte och då tycker folk tydligen att han är farlig 🤔 men de flesta är snälla och tycker han är söt men ibland på tåget har man möts av ''usch'' när de bara går förbi men brukar inte bry mig om det, jag menar ingen kan ju må bra av att vara så bitter så tänker att de egentligen inte är mitt fel :)

Ambrose
0

Om 10 dagar får jag hem min Rottweiler valp och räknar med att jag kommer stöta på massvis med folk som har fördomar. Redan nu har jag vänner och bekanta som säger saker i stil med "Vad ska du med en sådan livsfarlig hund till? Det kommer att ha ihjäl din katt! Bestar! Du måste ha stryp på en sådan okontrollerbar hund!" Hittills har jag kunnat lugna ned de flesta. Kvinnan som tycker att man måste ha stryp har t.om. hon lugnat sig, så länge jag har en riktigt starkt läderkoppel som inte går av. För alla Rottisar, oavsett om de är vältränade eller inte, kan ju få för sig att attackera vilken sekund som helst ;) Det bästa är att aldrig ta åt sig av andra människors okunskap/rädslor och bevisa för dem, eller åtminstone sig själva, att de har fel :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Try_To]
5

Ärsh är det så fruktansvärt hemskt att man bara måste hävda sig att man visst har en krävande hund ? Jag ids inte alls bry mig utan spelar bara med och lägger ingen energi på det , jag menar är det så viktigt för dig att omvärlden får veta att Chihuahua kräver mkt att du varje dag måste berätta exakt vad rasen kräver ? :) Jag kan förstå om man tex har en rottweiler och att man förklarar att det inte alls är en mördarhund!

CissiD
3

Det är så tråkigt att folk har sådana fördomar mot så trevliga raser! Det har ju bara med hur ägaren uppfostrar sin hund att göra. Ingen hund föds till ett mördar monster. 

Jag har själv en Lanchashire Heeler och eftersom ingen vet va de är för ras så får ja inga fördomar utan de blir mer en gissningslek om vad de kan va för ras. Men man hör ju diskussionen om så kallade "kamphundar" som blossar upp då och då. Och de flesta går ju bara på fördomar de har knappt träffat någon av de raserna. De e så tråkigt!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Dumpuck
1

Vi har Rottweiler, här har vi fått väldigt många kommentarer och blickar. Det enda vi svarar med är att en hund blir vad man gör den till, spelar ingen roll vad för ras man har så kan saker och ting alltid gå fel. Klarar man inte hunden så finns alltid risken att den slutar upp som en ex. aggressiv hund, det har inte med ras att göra utan det hör till ägaren.

Vi bryr oss inte så mycket, vi svarar kort och ler.
Att en människa kommer fram och säger att vi "måste ju vara jätte hårda" med vår kille - det säger mer om människan än om hunden/rasen.
Okunniga och ovettiga människor är överallt!

Min svägerska sålde en bädd för inte så länge sedan, hon har en Briard - alltså också en brukshund. Köparen såg vad för ras det var och svarade, "skulle så gärna vilja ha en sådan hund men skulle aldrig klara av att behöva aktivera den så mycket som den kräver. Själv har jag bara en Husky, de kräver inte så mycket".
Som sagt - uttrycken säger mer om ägaren än om hunden.
Är man kunnig så vet man att en Husky är en draghund, draghundar är otroligt krävande. Det är ingen sällskapshund som många, tyvärr, verkar tro idag.

Oshibwa
1

Min Cane corso är kamphund i dom flestas ögon. Folk brukar fråga om hon bits….. Det har jag hört ett antal gånger. Visst hon är stor  men inte fan måste hon bitas för det. Det är ju som att säga att alla med stora muskler slåss.

Viccan92
0

Jag får många som frågar varför min Tax inte skäller. Speciellt på bussen så tittar folk och berömmer. Hm varför skulle han skälla undrar jag då. Bambi däremot får ofta beröm för att han är så vacker men han låter hela tiden. Skulle Jason däremot låta så skulle det låta annorlunda.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

LindaBlue
2

Jag har en gathund, jag har knappt i riktiga livet stött på fördomen att de bär på en massa sjukdomar, och bara är problem bara på diverse forum och internetsidor, där händer det dock desto oftare. Idag däremot råkade min sjukgymnast se en bild på henne som skärmsläckare på telefonen, och undrade vad det var för hund. När jag sa att det var en rumän, sa hon "Åh, de hundarna ska oftast vara så snälla och tacksamma!". En "bra" fördom alltså. :)

Allumania
0

1.Stövare ska bo ute i en hundgård. 2.Stövare ska bo på landet. 3.Stövare kan inte bo i stan. 4.Stövare kan inte bo i höghus. 5.Stövare kan inte bo med katter. 6.Stövare e inte sällskapliga. 7.Stövare ska inte lära sig en massa onödiga trix. 8. Stövare vill inte behaga sin ägare Tja… Jag säger att allt detdär e bullshit… :D Min stövare: 1. Bor inne med mig. 2. Bor inte på landet. 3. Bor 1km från centrum. 4. Bor på 3vårningen. 5. Bor med 2 katter. 6. Ligger i min famn och älskar gäster. 7. Kan några "onödiga" trix 8. Behagar mig.

indra-bus
1

Schäfrar är ju inte så "farliga" längre. De rollen har ju "kamp hundarna" tagit över. Men alla schäfrar har dåliga höfter. Ja har träffat 1 på 10 år. O då har jag träffat många.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

vallhund
4

BCs föds lydiga, behöver inte tränas. VM i lydnad, här kvalar jag in på en räkmacka.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[tk1971]
1

Jag har ju en jack russell terrier, en ras som verkligen har mycket fördomar mot sig - särskilt när det gäller den mentala biten. Hur många gånger har man inte hört om jackisar som är "på" precis hela tiden och som inte kan ta det lugnt? Sicken tur att min är så trevlig och lugn, och älskar människor och hundar 😎

[Nalle-]
1

Jag har en Pudel, som är bjäbbiga tanthundar. De platsar dessutom enbart i utställningsringen, folk brukar bli förvånade när jag förklarar att jag faktiskt tränar bruks med min hund. Tror faktiskt inte många vet så mycket om pudlar egentligen, får väldigt ofta höra av folk att "jag gillar inte pudlar, men jag tycker om din Asko!" och min Pudel stämmer bra in på rasstandarden över hur en Pudel ska vara.

Saffran0Spice
1

Har en italiensk vinthund - jag får ofta höra fördomar om hans utseende. Dom klassiska fördomarna är att rasen är vandrande benrangel och inte tål en vindpust för då ska de bryta sig =P
Tydligen är rasen super skör, ömtålig, tål varken väder eller vind, bjäbbig och väldigt korkad - en 'handväske-hund'' man sätter konstiga kläder på och som inte behandlas som hund pga av detta och som man inte kan lära något.

JamieBlue
0

Hmmm, jag har en flat och tycker inte att jag möts av särskilt många fördomar faktiskt. Det skulle väl vara att flattar är flamsiga, men det är de ju delvis också! Om man med flamsig menar mycket glad och social. I arbete och träning skulle jag dock inte alls hålla med om att de är flamsiga, tvärtom väldigt koncentrerade.

Kazlou
1

Om t.ex. en vit fluffig knähund står bredvid mina dvärgschnauzrar, blir det alltid detdär "åhh se så söt dendär vita är!" Mina hundar kollar dom knappt på…Att människor ska bedöma så efter utseende är så irriterande -.-

Misarn
2

Det finns mycket fördomar om Leonbergen. Får ofta höra att "ja men den nöjer sig väl med att bara vara på gården" dom behöver väl inte gå mycket" trögtänka soffhundar" listan kan göras lång och det är alltid att Leonbergen inte kräver motion och psykisk stimulans, vilket är raka motsatsen. När jag berättar att vi går på bruks och tränar lydnad, spår,sök,apportering och går minst 5km om dagen blir dom både chockade och förvånade. Men Leonbergen är väldigt mångsidig, otroligt smart och väldigt anpassningsbar och kan användas till så otroligt mycket mer än vad många tror och jag vill verkligen spräcka den bubblan. Men sen självklart är mina lugna när dom är nöjda efter att ha lagt ner timmar med träning och motion och det förklarar jag gärna :-)

Zvintos
4

Har två Staffordshire bullterrier och ja, vilka fördomar vi fått höra kan ni nog lista ut. Dels att det ju såklart är farliga kamphundar. Senast för några dagar sedan hörde vi de orden, av barn.. Vi var på promenad och mötte ett par barn som stod med sina cyklar. Maken som höll i hundarna (jag gick med vagn) gick lite ner på gräset för att det skulle bli för trångt annars. Hundarna tittar knappt åt barnen, utan går fint förbi, när vi hör ena högt förklara för de andra barnen att "det där är såna där elaka och farliga…". Då blev jag faktiskt lite ledsen, på så sätt att jag tycker det är synd när även barnen blir matade med dessa fördomar. Självklart ska barn, och även vuxna, lära sig att ha respekt för andra hundar (speciellt sådana de inte känner). Men för mig är det skillnad på det och att få lära sig att alla hundar som ser ut på ett visst sätt är elaka och farliga.

LinaK
0

Har man jack russell terrier så får man höra en hel del, tillexempel att de är så ettriga och att de är lite "speciella" och någon har sagt: "Men de är ju otäcka!" när jag sagt att jag äger en sådan hund 😛 Tar det mest med en klackspark då jag är nöjd med min hund och rasval. vad andra tycker struntar jag i, bara tråkigt att folk har förutfattade meningar för att folk som köpt rasen inte vetat vad de gett sig in på (och därmed fått en jobbig jrt)

Min havanais är inte lika utsatt då inte jätte många vet vad det är för ras. Men det är väl det vanliga när det gäller småhundar "Den där orkar väl inte så mycket!" Säger man då att den lilla fjanthunden klarar av att springa 6 km så tystnar dom rätt fort 🙂

Huvudsaken man själv är nöjd med sin hund så spelar väl andras fördomar ingen roll.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Lilllens
0

Kommentarer om rottweilern är rätt uppenbara, farlig hund och bla bla. Plattnosarna(mops och mopsblandning) är väl mest "har dem sprungit in i en vägg", alltså den kommentaren är så extremt uttjatad i det här laget. Ungefär som när man var ute och red å ungarna tyckte att man "inte ska leka med maten". Annars brukar folk bara tycka att dem är fula .

[[Hamsterby]]
2

Coton de tulear/bichon och liknande raser- eller ja, småhundar i synnerhet vanligaste fördomarna:

• Små hundar skäller oavbrutet.         Jovisst finns det små hundar som skäller mer eller mindre, men alla skäller inte oavbrutet. 
  • Golvmoppar som man inte behöver göra så mycket med… Visst även om man nu säger att man har en Bichon havanais eller en Chihuahua så kräver den ju lika mycket som andra raser, mer eller mindre beroende på vad man har för användning av hunden, även sällskaps hundar behöver motion, pälsvård, m.m. Det är inte bara att HA en hund, varje individ kräver mer eller mindre av sin ägare, även en liten Chihuahua kanske behöver springa sina 6 km,så tro inte att bara stora hundar behöver springa flera kilometer om dagen. 
  • Kolla den där råttan därborta!, den skulle min storpudel lätt kunna bita ihjäl på bara ett nafs! 
  • Sådana där snobbhundar, de är väl ingenting att ha? 

:)

Sugar Mist
1

Fördomar finns det gott om. "Din hund duger inte till annat än utställning" "Kan den verkligen göra något?" "Den rasen har ju så kass mentalitet" är bara några av sakerna jag mött. Den här veckan.

Har en Australian Shepherd.

-

Arashi
2

Men du har ju en sån där smart hund så de e ju SJÄLVKLART att han är lätt och lydig…🤪 jo har man en lättlärd ras har man också en hund som lär sig dåliga saker 10 ggr snabbare och han e lydig för jag lägger ner lång tid varje dag för att träna… man blir lite trött på fördomar ibland xD men alla raser har väl sina egna:P

SuperLimm
2

Har en cocker spaniel och jag får inte höra så jättemycket dåligt faktiskt men det vanligaste är nog att folk tror att det är en prynadshund som man inte behöver göra något med. Någon liten promenad och sen är dom nöjda typ. Men så är det verkligen inte. En cocker kräver faktiskt en hel del av sin ägare, både motion och endel mental träning som tex spår/sök. Det är väldigt envisa hundar och jag tror inte folk förstår det.

För 2 år sen ungefär träffade jag en av mina grannars barn (vuxna med egna barn) som berömde min hund, att hon var så fin osv. Så sa de att de gärna ville ha en cocker de med och idag har de det. En busig, stressad tik runt 1 år gammal. Idag när jag träffar dom med deras hund berömmer dom alltid Mocka att hon är så lugn och lydig. Jag säger då alltid att jag har lagt ner väääldigt mycket tid och träning för att få henne sådan och de förstår dom att jag gjort men de klarar själva inte av det (säger de). Jag tror inte dom insåg innan dom skaffade en cocker att det faktiskt krävs lite av ägaren för att få en lugn och trevlig hund, tyvärr. Nu känner jag dock deras uppfödare och har träffat deras hunds mamma och pappa så det kan nog bli en väldigt trevlig hund av den också, men de måste lära sig att ställa lite krav på hunden.

Sen en vanlig fördom är att enfärgade cockrar (framförallt röda) är aggresiva och har RAGE. När jag för några år sen var hos en veterinär som klämde igenom Mocka och skulle kolla i öronen (öroninflammation) stretade Mocka emot och morrade till lite (morr blandat med gnäll och absolut inget aggresivt) som hon alltid gör när hon inte vill göra det man tycker hon ska. Då frågade veterinären om hon hade någon röd förälder. Sen skämtade hon bort det när hon såg att jag blev lite smått irriterad och inte tyckte det var det minsta kul. RAGE är allvarligt men en hund som bara säger ifrån har inte RAGE.

Jag har nästan fått höra mer fördomar  om Eurasier (som jag snart ska skaffa) än vad jag har om cocker. Då har det bland annat varit saker som "oj vilken jobbig päls dom har, det krävs ju massor med jobb med den" eller "usch spetsar som är så skälliga". Pälsvården tycker jag är näst intill obefintlig eftersom jag jämför med min cocker. Min cocker är väldigt pratig så jag tror inte Eurasiern kommer vara så mycket värre (Eurasiern är en väldigt tyst ras egentligen).

Mvh Linn

komkoma
2

Har en blandras… Fördomar jag möts av är att jag köpte henne för en tia och hon är tillverkad i en källare typ.

Saffran0Spice
3

En fördom som jag tycker verka komma ofta till hundägare med små hundar är att dessa små inte skulle kräva så mycket - varken mentalt eller fysisk.
Många som träffat min hund har på allvar trott att hundar i hans storlek bara behöver gå ut 2 ggr om dan för att kissa O.o

Fattar inte riktigt det tänket 🤔
Liten hund = liten blåsa - rent logiskt så borde man ju höra oftare att små hundar måste vara ute jämt eller?
Träffade en idag som gav mig just denna kommentaren, att min hund inte behöver vara ute, utan skulle klara sig med kattlåda…

Hade det vart så så hade vi väl inte behövt mental och fysisk aktivitet ca 3-5h per dag 😂

indra-bus
0

#25  Ja eller hur.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

redstaryena
1

Fördomar finns överallt oavsett det gäller blandraser, muskelhundar eller småhundar. Jag som t.e.x har två stora hundar har en tendens att tänka om småhundar att de alltid kommer att skälla på mina (ja även mina hundar är inställda på detta) 🙂 Och det är väl min fördom lite grann.  Är medveten om det men ibland behöver man påminna sig

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Dumpuck
8

Jag har en väldigt stark fördom mot småhunds ägare, det är otroligt få småhundar som jag träffat som faktiskt har varit uppfostrade. För mig är det inte konstigt alls att många anser småhundar (jack russel, Chihuahua, mops m.m) som bitska, hetsiga, aggressiva, skälliga, hoppiga och allmänt otrevliga. Många ägare till sådana raser verkar tro att det är helt okej att hunden beter sig hur som helst bara för att det är en liten ras.
Däremot så har jag också träffat få men mycket uppfostrade småhundar med, dessa har varit riktigt trevliga. Men fostran sitter inte i hunden i sig, det sitter hos ägaren.
Därav är min fördom riktade till ägarna i detta fall och inte hundarna!

Saffran0Spice
1

#31 Förstår dig - fast jag då själv är småhunds ägare!
Trist att många har det så, att de träffar alldeles för många småhundar med fel ägare. Det ger oss som har uppfostrade småhundar dåligt rykte >.<

Dumpuck
1

#32 Ja, de småhundar som jag träffat och som varit uppfostrade har ju däremot varit helt underbara. Just därför ser jag inga fel i raserna på den fronten utan det är helt klart ägarnas fel, mycket trist då det är många fina småhundsraser!

Ska jag ha fördomar för raserna i sig så är det aveln det faller på, all denna medvetna defekt avel. Själv skulle jag aldrig kunna sponsra en sådan avel.

redstaryena
4

#31 Så är det ju. Men tror faktiskt att det lätt blir så.  För oss med stor hund, är det en självklarhet att inte acceptera att hunden får raserianfall och vill attackera. Man måste ta itu med problemet. Men en liten hund känner man inte av i kopplet på samma sätt och man kan lugnt fortsätta med det man höll på med . Hade min hund fått hålla på så där hade det snackats skit direkt.  Men vem vet, kanske jag själv inte varit lika konsekvent med min fostran om jag haft en liten hund. 

Men ja jag vet,man ska inte göra skillnad på fostran pga storleken men vi är inte mer än människor  🙂

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Viccan92
1

Vi har massa småhundar i husen här intill och ingen av dem får ordentligt med motion. Dem går ca 200m och sedan hem igen. Alla blev så förfärade när vi skaffade vår collie för dem behöver SÅ MYCKET motion men som jag sa det är inte mer än vad vår Tax redan får

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Saffran0Spice
1

#35 Bra svar! ^^

Carry-Rocksalt
1

"Schäfrar är lömska" har jag fått höra från en släkting. Bör nog tillägga att hon aldrig har träffat en schäfer.

nlinds
0

Har också en Chihuahua, samt en Vit schäfer, möts dagligen av folk som vräker ur sig "den lilla är väl värst ?", "Den där lilla kan  ju inte kräva speciellt mycket"
Har även fått frågan om min Schäfer , "är det en varg du har i kopplet ?" , den frågan chockade mig mest, hilarious 😂Har även fått frågan om Schäfern "är en såndär kamphund?"

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Catta-
1

Jag har en utställningsklippt storpudel med bollar och tofsar i pälsen och hela köret. Jag har blivit besparad med glåpord och konstiga kommentarer men desto mer folk som vrider på huvudet och glor som fån. Och inte är dom diskreta med det heller. Värst är väl när man går vid vägen och folk saktar in med bilarna och verkligen råglor på Luna, jag tål inte det och tycker det är jättejobbigt.
Fast dom som väl pratar med mig säger att dom tycker hon är fin och häftig. Det är kul att höra.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Lathundarna
1

Fördom 1: "En kelpie måste aktiveras 3746293746 timmar per dygn, annars blir de helt hysteriska!"

Fördom 2: "En kelpie utan titlar är ingen kelpie!"

Fördom 3: "Jag trodde det var en lugn ras..?"

Fördom 4: "En kelpie ska man kunna släppa med alla främmande hundar man möter, no matter what."

Övriga är nog mer riktade mot mig som ägare:

Fördom 5: "En kelpie? Är det för att du inte klarar av en schäfer?"

Fördom 6: "Varför köpte du inte en ras som folk vet vad det är?"

Fördom 7: "Men åååhh, vilken söt schäfervalp du har!"

Och så vidare…