Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 845 ggr
[postmortum91]
0

Känslig mage

Jag har en hund som ofta blir dålig i magen. Jag vet inte helt säkert vad det beror på, men jag antar att det har att göra med att han inte tål blandad mat, alltså att han måste äta samma sak hela tiden. Jag är dock inte säker. 

Nu har han varit lös i magen från och till i två veckor. Jag vet att man ska svälta honom någon dag för att magen ska lugna sig, vilket jag inte gjort för jag känner mig så taskig att ge katten mat, och oss mat medan han sitter och får svälta. Vi har även tvingats byta foder hastigt till skitfriskies. Jag orkar inte dra hela historien kring varför vi ger han friskies just nu, men det har att göra med att vi väntar på att få hem Taste of Wild som vi beställt hem och som inte kommit än och vi hade ingen mat så länge att ge honom. Så de senaste 3 dagarna kan det bero på att vi tvingat honom byta foder från en dag till en annan, men förutom det är han väldigt känslig. Har ni erfarenhet av en hund med väldigt känslig mage? 

Vad kan det bero på? Jag tror stor del beror på vårt krångel med fodret, vilket jag inte är stolt över. I Augusti tänkte jag åka till veterinären med djuren, jag gör det varannat år då jag kollar allt på hunden, för att vara säker på att han är frisk. Jag kollar blodvärde, urin, känner igenom honom, helhetsundersökning liksom.

redstaryena
0

Det där med att svälta hunden är så olika vad folk tycker är bäst. Även bland veterinärer är åsikterna skilda. Däremot ska man ge "snäll" mat för magen.har haft samma problem med min han hund och såklart maten du ger inte ska vara typ doggy eller pedigree. Det brukar inte vara det bästa. Jag byatde och höll på med allt ifrån byte av torrfoder till färskfoder,. Det visade sig sen att han hade hypotyreos och att hans mage blivit påverkad av detta. Hur vet jag inte men den sjukdomen påverkar många olika funktioner, som allt ifrån ledverk, trötthet, hälta,svamp och känslig mage. Nu är det lite långsökt att det skulle vara detta din hund lider av kanske (även om sjukdomen är vanlig) men ändå bra att vara öppen för allt. Hoppas ni får bukt med det

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

[postmortum91]
0

Usch då. Det lät inte alls bra ju med den där sjukdomen. 
Vi ger honom vanligtvis "färskfoder" från ett slakteri. Det är egentligen slaktavfall som mals ner till hundmat. Exakt vilket innehåll det är vet ingen. Det varierar mellan gris, får, hjort, häst och nötkött. Det är inte heller optimalt, men vi ska börja komplettera mycket mer vilket vi ännu inte gjort helt. Därför tänker vi nu blanda i lite Taste of Wild tillsammans med detta slaktavfall och även blanda i råprodukter som råaska, köttben, ägg etc. 
Under en månads tid så har slakteriets maskin till att göra hundmaten gått sönder. De har sagt att "nästa vecka är det lagat" och därför har vi köpt små påsar av hundfoder så länge, sedan har det tagit slut och deras maskin är ännu inte lagad. Så i onsdags beställde vi storpack torrfoder "Taste of Wild" som jag länge velat testat, det ska vi fortsätta med och sedan när deras maskin äntligen fungerar igen börjar vi blanda i köttet och med tiden övergå mer och mer till köttet och komplettera med olika ben och andra råprodukter.

redstaryena
0

Den går inte att bota men hunden kan leva ett likvärdigt liv som en frisk hund med medicinering. Och allt utom svampen har blivit bättre. Han har inte varit lös i magen mer än en gång sedan han började med medicin.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
0

Ibland får man experimentera sig fram till vad som är det bästa för hunden. Gäller bara att man tänker utanför ramarna ibland. Jag ändrade min hunds kost och var väldigt inställd på att det var där problemet låg, och sen var det inte där problemet låg :) Men såklart att dålig kost eller billigt skitfoder påverkar magen och hundens kropp dåligt så man vill ändå hitta "rätt"