Lätta trick
Hej, jag har precis börjat träna min hund på lite enklare saker. Tex har hon precis lärt sig "vacker tass" är det någon som har förslag på fler lättare trick man kan lära? Förklara gärna hur man lär också. :D
Live
Laugh
Love 
Jag har lärt vår valp Sitt, ligg, rulla runt (åt båda hållen.), vacker tass, godag godag (vilket är den andra tassen än vacker tass), stå, stegra (stå på bakbenen) och buga. Alla hundar har ju olika lätt för olika saker. Sen är sitt kvar eller stanna en bra sak att lära. :)
Sen kan man ju lära dem att snurra runt eller vända sig vilket man nu vill kalla det. Det är nog nästa trick för oss. :)
Glömde skriva high five som vi lärde oss för några dagar sedan.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Som #1 sager beror det pa din hund och vad dom tycker ar latt… ex min tik larde sig backa jattelatt men lilla Ace kommer det ta langre tid. Men vacker tass, high five, roll over osv tycker bada ar enkla. Sitta fint ar deras favorit :)
Jappe som älskar att vara stor (för att han är ju "jätteliten" i vanliga fall) älskade att lära sig "dutt" vilket är att stå på bakbenen och sedan dutta min hand. Det gjorde vi för att träna styrka och balans i bakdelen , för att han lättare ska kunna hoppa upp på grejer, klättra etc.
Extremt enkelt, du sätter hunden, håller en godis ovanför den. När hunden tar godisen (klickar du) och säger dutt. När hunden lär sig att hand över huvudet = ställa sig på bakbenen och ta godisen, så lägger du godisen ovanpå handen och håller handflatan mot hunden. Låt hunden se när du lägger godisen där. Så fort hunden snuddar vid handflatan (klickar du) och ger du den godisen. Sedan börjar du att helt enkelt ignorera när hunden hoppar utan att du har sagt kommandot, och låter helt enkelt hunden vänta, tills du säger kommandot och då får hunden dutta och få godisen.
Annafrs så tycker jag om att jag lärde in "upp!". Det funkar när du vill att hunden ska gå före i trappan/hoppa upp i bil/ gå före på en bro, men det är väl en sån där basic-grej som den kanske redan kan :)
Jag gillar också att jag, som ett partytrick, lärde in att olika händer betyder olika tassar. T.ex. att om jag håller fram vänster hand så vill jag ha vänster tass, håller jag fram höger så vill jag ha höger. Det är lite hjärngympa för hunden!
Sedan så ska jag lära in att stå med framtassarna på mina lår, men vi har inte riktigt haft tid :)
Oooh, och så har jag lärt in "tipp", vilket är när han från liggande helt enkelt tippar ner på sidan och sträcker ut benen. (Jag gör mest en handsignal, vilket är att jag står upp, och sedan helt enkelt visar i luften hur jag "trycker" ner honom, om man ska förklara det enkelt. När jag lärde in det så satt jag på golvet och mös en stund, i liggande position, och sedan när han var avslappnad så satte jag handen mot hans skuldra och tryckte väldigt mjukt. Iom att han var så avslappnad så följde han helt enkelt med handen ner. Sedan gör jag samma gest i luften.) Därifrån lärde jag honom att "stanna" i den positionen betydde "sov/vila tills jag kommer tillbaka och hämtar dig", skitsmidigt om man inte vill ha hunden runt fötterna när man jobbar med annat! (Det här utgick ju alltså ifrån att han kunde "stanna" sen tidigare, men nu gav jag det en annan innebörd :))
Men, om det inte märks, så tipsar jag verkligen om att klickerträna, om du itne redan gör det. Det är så himla smidigt med klicker, allting går helt plötsligt så himla snabbt!
(Jäklar vad långt det blev ^^)
Min hund kan: sitt, ligg, snurra, rulla, vacker tass, hoppa på bakbenen, dansa på bakbenen, snurra på bakbenen, backa, backa på bakbenen, hoppa mellan benen (man sätter ena foten på sitt knä så det blir som en ring), slalom mellan benen när man går, hoppa upp i famnen, kramas, pussas, puttas, ha en godis på tassen och vänta tills man säger varsågod, hoppa över ben, hoppa över ryggen, hoppa upp på ryggen, gissa vilken hand godiset ligger i och fånga godis. Han kan säkert något mer men detta är vad jag kommer på. Vad som är lätt beror väl lite på vad man har för hund. Rulla och snurra är lätt att visa med handen. Kan hunden kommandot "hopp" eller "upp" är möjligheterna oändliga. Min hund är liten och behöver stå på bakbenen ibland för att nå, därför lärde har han lätt för allt som involverar att stå på bakbenen. Har man en hund som gärna slickas är det lätt att lära "puss", då får man slickandet under lite mer kontrollerade former..;) likadant med skall. Är hunden liten och hoppig är det lätt med grejer på bakbenen, hopp och upp. Stora hundar brukar vara lätta att lära sitt och ligg. Sedan kan han stanna väldigt bra. Lägger jag honom på rygg och säger "stanna" så rör han inte en min. Så jag kan sätta honom i olika positioner och lägga godis på honom så väntar han där tills det är okej att gå eller ta godisen. Han kan ju även basic-grejerna som "hit", "kom", "vänta" och "stanna". Kan man det så finns det många möjligheter till variation. :) Det ända vi inte kan är att ha en godis på näsan och fånga, han märker inte godisen. Skälla kan han inte då han aldrig hör det naturligt och jag tänker inte provocera fram det heller. Sedan kan han nog det mesta. Min vovve är en dvärgschnauzer på 4 år. Storleken är väl perfekt för de första trick. Han är även pigg men väldigt lyhörd, verkligen lättlärd. Däremot är han inte så matfixerad. Så beroende på hundens egenskaper är det väl olika svårt/lätt att lära hunden saker:) Lycka till!
Min hund kan sitt, ligg, sitt fint, vinka, puss, kram, high five, dansa (på bakbenen), hoppa över mitt lår (och genom rockring), kryp och att hoppa upp i min famn när jag står upp :P
Inget av dessa var särskilt svårt att lära honom. Svårast var nog att få honom att lita på mig så han vågade skutta upp i famnen. Vinka var inte svårt att lära honom, men det tog ett tag innan han "bjöd" på det och jag kunde lägga in det på kommando :)
Tillägg: jag hade satsat på att lära hunden vardagsgrejer, typ stanna, hopp, lyfta tassarna så man kan torka av dem osv :) Det underlättar en del här hemma med just de grejerna och jag tränar mycket med pojkvännens hund som har lite mer "will to please". Senaste projektet var att "gå och lägg dig" betyder att hon ska lägga sig i sin bädd. Hon ligger ofta i vägen så det uppskattades av alla att hon har en egen plats ^^