Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1736 ggr
Clariiz
0

Vilken ras borde vi välja?

Jag och min sambo har planerat att skaffa hund till våren -15. Båda har haft hund hela livet men det här blir vår första helt egna. Vi vill ha en liten till mellanstor hund som ska vara lätt att ta med överallt. Den ska orka gå långt gärna i ett lite snabbare tempo och gärna följa med på en kortare joggingtur (inget krav). Men den ska också kunna ha en riktig segis dag å bara kunna ligga och slappa. Vi vill inte ha en hund som vill att det händer saker hela tiden utan kan lägga sig ner och bara slappna av. Vi har katter, kanin och gerbiler så den bör passa med smådjur. Just nu bor vi på 2avåningen utan hiss så den måste kunna gå i trappor. Jag är otroligt förtjust i Fransk bulld, amstaff och welsh corgie. Det måste inte vara en renrasig bara den är uppfödd korrekt så ev. Blandisar är också bra förslag! Vilken hund tror ni passar oss? En lekfull liten krabat med kondis och förmågan att bara slappa. :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

SuperLimm
1

En fransk bulldog är inget bra val om ni vill kunna ta med hunden på joggingturer. Om ni inte hittar någon uppfödare som avlar på hundar som faktiskt inte har problem med andningen.

Någon hund ur rasgrupp 9 bör kunna funka bra :)

Hur envisa är ni? Klarar ni av att vara konsekventa alltid?*
Hur mycket pälsvård klarar ni av?

Mvh Linn

Clariiz
0

Det jag tänkte också. Men orkar frallorna längre promenader? Vi är väldigt anpassningbara. Vana med olika raser sedan innan så att uppfostra och anpassa oss är inga problem :) Vi har en perserkatt och långhårig kanin så pälsvård är vi vana vid. Sen skulle jag helst se att vovven sköter det mesta själv och inte behöver borstas varje dag. Tack för svaret :) ska kolla grupp 9!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

sar0101
0

En cavalier kanske inte skulle vara fel???

Belimas
1

Tibetansk spaniel, pigga och glada hundar som gärna hänger med sin husse och matte på olika äventyr men har inget emot att ligga och slappa i soffan då och då heller. Kräver inte mycket pälsvård, en genomborstning en gång i veckan räcker utmärkt. Frisk och långlivad.

SuperLimm
0

#2 En fralla klarar väl längre promenader men inte om det är för varmt.

Jag tänkte först på dansk svensk gårdshund men det kan bli tokigt med de andra djuren ni har (det behöver inte bli det men det kan bli). Sen tänkte jag någon av de pälshundar som finns i rasgrupp 9. Någon bichon, shi tzu eller tex coton de tuléar. De behöver en hel del pälsvård (om man inte väljer att klippa dom kort) och det kan vara smidigt att kunna göra sånt själv :) Men enligt min erfarenhet hänger de med på det mesta, även joggingturer.

Det finns många raser som kan passa :)

Mvh Linn

Clariiz
0

Väldigt svårt för spaniel-hundar tyvärr :/ Små fluffiga raser gillar jag men inte min sambo.. Vet faktiskt inte vad vi tänker oss utseendemässigt :o Finns det några större raser som kan passa oss? Amstaff storlek är somsagt ok.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Try_To]
0

Kolla in sheltie :)

Monstertassar
0

Jag tänker Boston terrier, men de är ganska små och vet inte så mycket om de. Gick agilitykurs med en och den var ganska livad och snabb och skulle nog klara av en jogging tur tror jag och promenader i skogen.

SuperLimm
0

Eurasier är en trevlig ras, mellanstor. Hänger med på allt, bara den får vara med sin familj :)

Har ni tänkt träna något annat förutom att springa med hunden? Lydnad, agillity, spår/sök?

Mvh Linn

Clariiz
0

Någon lydnas eller agility kurs kommer vi nog gå på. Men det är inget som kommerske regelbundet. Utan det kommer mest blir promenader och aktibering i blandad terräng. :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

emma071
0

en flat coated retriver ! :)

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

hund_katt
0

sheltie?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Tessan01
0

Som några sagt Sheltie. Har tänkt skaffa en sheltie om några år. Vad jag har hört så springer inte sheltien upp på väggarna om man har en vilodag så dom kan ta det lungt också. Du kan kolla mer på sheltie.ifokus :) #3 om du syftade på en cavalrie King Charles spaniel så dom kan vara väldigt sjuka av sig.

Belimas
1

Tibetansk spaniel är ingen spaniel i den bemärkelsen annat än till namnet 😉

Clariiz
0

Sheltie har jag älskat förut.. Tycker dock de har lite väl lång näsa..
Känner just nu att de kanske inte är vad jag ville ha men ska kolla lite mer på dem! Antar att de kommer sluta med att vi förälskar oss i något helt annat än vi tänkt ;)

Jag gillar udda hundar som har ett eget utseende, då kanske en blandras iof är lite mer speciell. 
Därför också jag älskar frallorna, de är så egna :) 

#14; Det är ändå någonting som inte tilltalar mig. Vet inte varför, för de är söta!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Dexterr
2

Istället för att kolla efter utseende på hund så kolla vilken ras som passar

er

bäst. Utseendet är de sista man ska kolla på, om pälslängd och vård inte spelar någon roll. 

Chinese crested är ju annars är ras som verkar passa er. Fartfyllda, väldigt arbetsvilliga, slappnar av inomhus. Orkar vara ute o gå väldigt länge, att ligga inne o mysa är absolut inget de tackar nej till! Dessutom är de väldigt lättlärda. Finns nakna varianten och powder puff. Puffen kan behövas kammas ofta har jag för mig. Och nakna kan vid behöv behövas smörjas. Sen finns de naken variant med hög hårigetsgrad. De kan man raka ner om man vill. 
En helt underbar ras helt enkelt! Min sambo sa tvär nej till rasen men ja skaffa en ändå, nu planerar vi på att skaffa en till, och nu var det sambon som tog initiativet till att skaffa en till chinese crested. 

En fransk bulldog skulle jag inte välja om jag va er, en bekant skaffade en o hon gillar att gå långa promenader osv, när de är varmt ute så klarar hennes fralla ingenting. Långa promenader klarar den inte av utan långa pauser. Sen är ju alla hundar individuella så man ska inte stirra sig blint på en individ utan man får kolla runt på ett flertal olika =).

Kazlou
0

Irish softcoated wheaten terrier? :)

[Tuulikki]
1

Kan ni tänka er att ta över en hund? Det finns både för- och nackdelar med det, men en av fördelarna är helt klart att man vet hur mycket hunden orkar och vad den kan :) Man ser tydligare vad individen kräver (självklart påverkar uppfostran och vad hunden fått vänja sig vid).

Clariiz
0

#16; Fast eftersom vi är flexibla och gärna anpassar oss efter hundens behov så går vi på utseende också (såklart inte bara). Hundar finns ju i olika utseenden för att det ska finnas någon för alla. 

Chinese Crested tycker jag är väldigt coola! Men tyvärr faller de mig inte i smaken. 

#19; Vi vill ha en valp så att vi får vara med från början. Sedan känns det också lättast då vi har andra djur. :) 
När jag bodde hemma har vi tagit från något hundhem (var ganska liten då). Världens snällaste. 
Men just nu vill vi ha en valp :) Annars hade jag redan haft en amstaff som vi blivit erbjudna!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Kazlou
1

Men varför inte ta en staffe då? Dom kan väl nog ta det lite lugnt ibland? :) Även om dom måste bli uppfostrade ordentligt. Och det går ju att träna passivitetsträning? :) 

Har annars ingen större erfarenhet av amstaff, men det kanske nån annan har. :)

vallhund
0

Frallor torde falla bort: http://www.friskafrallor.info/

Staffe passar kanske bättre än Amstaff: http://www.skk.se/sv/hundraser/staffordshire-bullterrier/

Corgin passar nog bäst: http://www.skk.se/sv/hundraser/welsh-corgi-cardigan/

Blandisar torde oxå falla bort, de hundar som används i blandrasavel är oftast de hundar som inte duger att gå i renrasavel, dvs inte de bästa föräldradjuren, korrekt lär det inte gå till, som röntgen av höfter o arbågar, MH om föräldrarna är renrasiga eller annars BPH som är öppet för alla hundar, rasrena som blandisar. De enda korrekt avlade blandisar som finns är de prestationsavlade, dvs drag/polarhundar samt jakthundar, de säljs inom den inre kretsen eller behålls för eget bruk till största delen, duger de inte till drag eller jakt kan de säljas när de är lite äldre.

Muskelhundsblandisar skall man aldrig köpa som valpar, det enda man gör är att ge de sk uppfödarna incitament för att avla fram fler när det behövs tillskott i semesterkassan eller något annat viktigt. Oftast heter det att det är frågan om tjuvparning, fast samma hundar får flera kullar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Zvintos
0

Jag skulle precis skriva det någon redan gjort, nämligen att om ni funderar på amstaff så kan du ju kika på staffen också. Lekfull, full av karaktär, hänger gärna med på diverse men kan lika gärna ta en slappardag. Hur de funkar med smådjur är väldigt individuellt. Mina två är ju uppvuxna bland kaniner och hamstrar, så vi har inte haft några som helst problem på den punkten!

Clariiz
0

Tack så mycket för alla tips! :)
Har en hel del att fundera på! Lättast är nog att besöka några uppfödare och få "känna på". :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[MikaelaR]
0

Eurasier!

vallhund
1

Du kan börja med att gå på några utställningar där raserna som du är intresserad av ställs ut. På Stora Stockholm i december har många rasklubbar montrar där man kan fråga om det mesta o träffa uppfödare o ägare, de flesta älskar att prata om sina raser/hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Novelia
0

Mittelspitz :)

I have no sympathy for people without empathy