Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1011 ggr
Emi&Musse
0

Allergier

Hej! Jag undrar om ni vet vilka hundraser som är allergivänliga?

Det är så att våran familj funderar på att skaffa hund, men vi har en allergiker i familjen. Så det skulle vara utmärkt om ni sa vilka raser som är allergivänliga och vilka som kan vara(alltså det beror på en människa).

Tacksam för svar!

Saffran0Spice
0

Vad är allergin emot?
päls, saliv, kvalster? =)

Emi&Musse
0

Päls #1

Saffran0Spice
0

#2 ok, då kan raser utan päls och med hår (inte päls)  passa.
pudel, lagotto och nakenhundar är några ni kan kika på =)

Hildgrim
0

Vad gäller nakenhundar så finns det fyra raser ni kan kolla på. Chinese crested dog, xoloitzcuintle (mexikansk nakenhund, finns i tre storlekar), perro sin pelo del perú (peruansk nakenhund, finns också i tre storlekar) och American hairless terrier (ej godkänd ras i Sverige).

Emi&Musse
0

Men kan inte vissa pälsallergiker klara av vissa päls hundar?

Saffran0Spice
0

#4 flyttade in en ny granne häromdagen - med en chihuahua/xolo blandis XD
Ser ut son en naken Chihuahua hahaha

Hildgrim
0

Självklart kan allergiker tåla även pälsade hundar. Det kan även vara så att allergiker tål vissa pälsade hundar men inte nakenhundar.

Raser som generellt fungerar bättre än andra är sådana med ullig päls (pudel, bichon frisé osv). Annars är underull något som allergiker kan reagera på och i så fall fungerar ju alla raser som saknar detta. Men det är väldigt individuellt. Vissa kanske tål riktiga fluffbollar men reagerar på korthåriga osv. Man får pröva sig fram helt enkelt.

Hildgrim
0

#6 Jag har också sett två av den korsningen. Den ena såg också ut som en naken Chihuahua och den andre såg i princip ut som en vanlig Chihuahua.

Men vilket slöseri att para en xolo med något annat än en xolo. :P

Saffran0Spice
0

#8 håller med =P

[Nalle-]
1

Någon som tåls att skrivas många gånger är att allergier är väldigt individuellt, är inte alls säkert att man tål en ras som någon annan tål. Det kan också vara så att man reagerar olika mycket på olika individer inom samma ras! MEN man brukar säga att vissa allergiker kan tåla raser som inte fäller. Vad är det för typ av ras ni är ute efter? I grupp 9 finns många fina sällskapshundar, som bichonraserna, pudel, shiz tzu och chinese crested tex. Jag har en storpudel som de allergiker jag känner inte reagerar alls på, jag är också allergisk och tål både honom och min andra hund (lhasa apso, shih tzu, bichon frisé och pudel) utan problem. 
Vill man kika på något som kanske är lite större (förutom storpudeln då) och mer robusta hundar så finns tex irish softcoated wheaten terrier och bedlingtonterrier, och jag tror inte att airdaleterrier fäller hår heller. Är man ute efter en bruksras så fäller varken briard eller riesenschnauzer någon päls. 
Bland vallhundarna finns flera aktiva raser som inte fäller hår, som pumi, puli och Schapendoes. 

Det bästa om man ska köpa hund som allergiker är att köpa en vuxen hund som man får ha på prov ett tag innan. Man reagerar oftast mer på valpar och som jag skrev ovan så kan man reagera olika mycket på olika hundar. Annars så får man besöka folk/uppfödare med rasen man är intresserad av och verkligen ha hunden/valparna upp i ansiktet för att se om man reagerar med allergi. Det är dock inte säkert att man klarar av att leva med rasen ändå, det är en väldig skillnad att ha hunden hemma konstant mot för att åka och hälsa på rasen.

Lycka till!

Winrey
1

Vad jag har hört så finns det inga ''allergivänliga'' hundar eftersom man är inte allergisk mot pälsen utan ett ämne i huden. Detta är vad jag har hört och tror mer som en skrev ovan att det är nog individuellt att vissa raser tål man medans man inte tål andra.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Saffran0Spice
3

#11 Man kan vara allergisk mot pälsen, mot kvalster på hunden, mot hudceller och mot hundens saliv. Så det finns inga ''allergifria'' raser - dock kan man tåla vissa bättre än andra beroende på vad man är allergisk emot =)

Sen är det ju individuellt också, bara för att pudel tex passar bra till dem som är allergiska mot päls så betyder inte det att alla pälsallergiker tål dem 👍

Winrey
0

#12 Det är min syn också, sa bara vad jag hörde på tv av en, som jag tror, var en läkare. Inte säker dock. Men att min syn är att det är nog individuellt.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Saffran0Spice
0

#13 Ok, ville bara dela med mig av min fakta som jag lärt mig =)

Molye98
0

Bichon havanais är allergi vänlig och bichon friser

linn8
0

Vi har en havanais och allergi hos min pappa men det fungerar bra=)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Kazlou
0

Jag tycker ni ska träffa olika allergivänliga hundar och se vilken som funkar och inte funkar. Som stolt schnauzerägare kan jag också rekommendera alla typer av schnauzer (dvärgschnauzer, (mellan)schnauzer och riesenschnauzer) Dom är alla allergivänliga om de trimmas 2-3 gånger om året. :)

vallhund
0

Mig veterligen är det döda hudflagor samt saliv som man kan vara allergisk mot, inte håren i sig. Så här års drar hundars pälsar med sig in en massa pollen.

Jag är t ex inte allergisk o min astma är inte allergisk, trots det får jag problem om jag har katter i sängen, håren i sig retar luftrören så att jag hostar o utlöser på så sätt astma attacker.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.