Brit Care
Hej!
Nu är det så att min ena Dvärgschnauzer äter och har ätit Royal Canin ända sen han var valp. Men nu har jag hört att det fodret inte innehåller tillräckligt med näring för att täcka alla behov. Stämmer detta?
Iallafall rekommenderade dom på djuraffären Brit Care. Har hört talas om att många är nöjda med det. Så till frågan: Vad tycker ni om Brit Care? Värt att byta till?
Dock har jag hört att ris inte är bra för hunden. Men om det inte är bra, varför finns det då i såna här "kvalitetsfoder"? Ris finns just i dethär Brit Care.
RC innehåller en hel del spannmål bland annat, och dyrt med tanke på dess innehåll.
Ris är inte dåligt för hundar. Ris är bra för känsliga magar eller om de är dåliga i magen. Ris räknas till spannmål men vettigare än andra spannmål.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Testade Brit till min hund - rena skräpet!
Han var tvungen att äta närmare 6ggr mer än vad foderangivelserna rekommenderade för att ens hålla sin vikt.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#1 Det dåliga jag har hört om ris är att det kan innehålla mycket arsenik, och att det inte är bra för hunden? Inte för människor heller men att hunden "drabbas" mer? Bara nåt jag hört :P
#2 Ojj, konstigt då att jag har hört att många andra är så nöjda med det xD Men jag ska se lite hur han reagerar för vi köpte en liten påse på prov.
RC är inget vidare, mycket onödiga ingredienser och alldeles för dyrt för sitt innehåll.
Jag ger min hund Brit Care lamm & ris och är jättenöjd, ett foder som han faktiskt fungerar på och tycker om. Han fick bättre kvalité på päls och klor, bättre mage och öron efter byte till Brit Care.
#4 Låter ju bra :)
Har också hört bra om standart men bor i finland så jag vet inte om det finns här?
#5 Jag bor också i Finland, Standardt är ju ett svenskt foder och vad jag vet finns det inte här. Andra ganska omtyckta sorter som finns här och är ganska lätta att få tag på är t.ex. Taste of the wild, Orijen, Ziwi peak, James wellbeloved.
# Okej vad kul! Men jag ska pröva BC nu och se hur han mår av det. :) Tack för svaren! :)
Om inte det funkar rekommenderar jag Mush eller något annat färskfoder/barf :)
#2 Det är STOR skillnad på Brit och Brit Care.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
#9 använde Brit care - skrev bara Brit
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#10 Jag förstod det, ville bara inflika att det är rätt stor skillnad innehållsmässigt. 🙂
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
#0 Det stämmer att ris är inte bra att äta för ofta, vare sig av människor eller djur. Ris tar upp arsenik ur jorden mer än vad andra spannmål gör och därför finns det mer eller mindre arsenik i allt ris. Det finns mest i brunt ris och av vitt ris så hade parboiled ris högsta halten arsenik i FDA:s senaste tester. Allra värst är skalen (riskliet). Jag tror Brit Care har riskli i sina foder.
Ris tar upp gifter ur jorden så effektivt att forskare har börjat odla ris för att sanera giftig mark. (Hoppas att de bränner upp riset efteråt och inte säljer det till hundfoder.)
Det är också illa att ris läggs ut för torkning på motorvägar och på landningsbanor till flygplatser. Ris utsätts för en massa gifter från fordons och flygens utsläpp.
Här ligger ris på torkning på en motorväg. http://wendyveenvliet.wordpress.com/2011/05/13/h%E1%BB%99i-an-again/img_5347/
På denna bild ligger det åtminstone tyg under, medan man kan se ris ligga direkt på vägen på andra bilder och människor som går och sopar upp riset.
Brit Care är ett mellanprisfoder och hör inte till kvalitetsfodren. Kvalitetsfoder som Orijen, Acana, Taste of the Wild, Naturea m fl har inte ris i sina foder. Om du vill ha ett spannmålsfritt foder till lägre pris kika på Simpsons som säljs av zooplus.
Eller varför inte Magnussons Meat & Biscuit om du vill ha 100 % svenska råvaror. Inget ris i detta, men spannmål från svenska lantbruk och kött och ägg från svenska kor och höns. Det finns i många nätbutiker, men billigast på ICA och Coop.
Min 4 mån cane corso valp äter Brit Care.
Är riktigt nöjd!
Hon bajsar fint och lagom, jätteblank päls, och hon älskar fodret!
Jag tittade också på bl.a utfodringstabellen när jag valde mellan BC och några andra. (och innehåll så klart)
BC har bra innehåll och min valp ska äta ca 450 gram om dagen nu, på många andra foder jag tittade på tror det var Eukanuba, RC osv så stod det upp mot 690 gram… Så det är ju skillnad på innehållet..
Det finns ett Brit Care utan ris. Det heter Brit Care Dog Venison All Breed och har hjortkött och potatis. Det ser bättre ut än det med ris. 629 kr för12 kg hos animail. Jämför med spannmålsfria Simpsons som kostar från 439 kr för 12 kg (billigare om två säckar) . Simpsons foder är av livsmedelskvalitet och spannmålsfritt med brittiska råvaror. De dyrare sorterna är ännu bättre och har fått toppbetyg på flera fodersiter tex här:
http://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/0744/simpsons-premium-8020
zooplus.se har det.