Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 599 ggr
[[Hamsterby]]
0

Erfarenhet av Hund med blåsljud

Hej hej! 

Vad har ni för erfarenhet av hundar med blåsljud på hjärtat? 

Skulle gärna vilja veta så mycket som möjligt om hur det fungerar/fungerat med eran hund/hundar som har haft problem med blåsljud av det kraftigare slaget.

• Hur har det påverkat hundens fysiska aktivitet? 
  • Har ni kunnat träna/anstränga hunden lika mycket som vilken annan frisk hund?  
  • Problem med annat hälsorelaterat?
  • Hur gammal är eran hund nu/ eller hur gammal blev den?

Berätta gärna mer också.

Varför jag vill veta detta? … ,jo för att jag har en valp som har detta problem, 

men hon är pigg och glad precis som vilken annan liten valp.

Tusen och åter tusen tacksam för svar. 🌺 tack!

Englaa
0

Min hund är 3 år gammal och har ett liiiitet blåsljud men inget som stör honom i vardagen. Har din valp kraftigt blåsljud? Vad veterinären sa till oss innan vi fått veta hur mycket han hade var att han skulle lättare bli trött och inte orka lika mycket som en frisk hund. Dom sa inte så mycket till oss då det inte var säkert att han hade det. Då han hade en kass kondition från början blev jag rädd att det skulle vara något allvarligt men det visade sig att det inte var speciellt mycket, han har 3 och dom ska ligga mellan 1,5-3. Men pga att han har så pass lite så effekterar det inte hans träning. Hoppas det hjälpte något iallafall(:

True leaders don't create followers..
They create more leaders!

-Aida-
0

Hade en sheltie i familjen när jag växte upp, han hade kraftig blåsljud på hjärtat, han fick man inte anstränga alls eller stressa upp, när vi gick ute fick vi inte säga saker som "kom nu" han va tvungen att få ta sin tid att titta runt om han ville de för att de inte skulle bli värre, han skulle alltid vara avslappnad och kunde inte vara lika fysiskt aktiv som den andra, han fick inte springa runt eller börja på sport.
Notera att han var runt 8 år när han fick blåsljudet och avlivades kort tid efter diagnosen, varför minns jag inte riktigt om han hade vatten i lungorna eller liknande och inte skulle orka med någon typ av behandling, han var också i depression under denna tid, hans tjej blev avlivad pga tumör i halsen, hans hälsa var inte på topp.