Foderhund
Hej!
Jag har tänkt att eventuellt ta en hund på foder, en vuxen. Är det någon som har erfarenhet av det och skulle vilja ge några bra tips och råd?
Tacksam för svar!
matilda karlsson, http://mmkk.bloggplatsen.se/
Lär dig så mycket om hunden som möjligt, personligheten och beteende så att du får en liten förebyggande bild av vad du har att jobba med =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag har ingen erfarenhet av att ta en vuxen hund på foder men väl en valp, har väl egentligen inga speciella tips men det är ju bra om man kommer väl överrens med uppfödaren då man kan behöva vända sig dit vid funderingar och frågor och har ungefär likadan syn på hundhållning/träning/uppfostran så det inte blir konflikter i onödan.
Som fodervärd måste man även se till att hålla hunden i toppskick hela tiden och se till att den är tillgänglig för avel när uppfödaren vill det, är det då en tik så får du vara beredd på att lämna ifrån dig henne under några månader.
Kolla av med uppfödaren om hunden ska meriteras på något vis också under tiden, i vad och av vem. Vill du inte göra det själv så får du räkna med att uppfödaren kanske vill det och således lånar hem den någon helg då och då om det är utställning, agility eller vad den nu än ska meriteras inom.
Ras? Kön? Varför vuxen? Tidigare erfarenhet av hund, av rasen? Målsättningen med ditt ev hundinnehav? Varför hund på foder? Har du blivit tillfrågad av hundens uppfödare?
Jag har en hanhund på foder, jag fick honom när han var 10 månader, anledningen till att jag har honom på foder är att jag inte fick köpa honom. Rasen är ovanlig, jag hade spanat in den i flera år. Att kenneln ville behålla avelsrätten är OK för mig, iom att rasen är ny för mig hade jag ändå inte själv kunnat ta initierade beslut ang vilka tikar han kan tänkas få valpar med.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Vi hade vår vuxna hund på foder innan hon blev för gammal för att få fler kullar och permanent blev våran hund. Det är hemskt jobbigt att lämna bort hunden flera månader per år som det har blivit för vår del då vi har en tik. Jag rekomenderar att du tar en hanne på foder för då kanske du bara behöver vara utan honom en vecka eller så. Det du ska tänka på är också attvara fodervärd innebär inte att du får en gratis hund, kennel ägaren kan bestämma sig för att ta tillbaks hunden till kenneln när som helst och du har inga som helst rättigheter igentligen. Nej jag vill nog inte vara fodervärd igen, åtminstonne inte till en schampion tik som kennelägaren viol avla mycket på
#4 Fel, kennelägaren kan bara få tbx hunden om fodervärden inte håller sin del av avtalet, o då skall det vara via handräckning av polis efter beslut i juridisk instans.
Tikar på foder övergår till fodervärden efter sin andra kull eller när hon fyller 5 år.
Vad gäller själva parningen så är det vanligast att tiken åker till hanen.
#4 - flera gånger per år tills hon blev för gammal ? En fodertik får det tas 2 kullar på max av ägaren, inte mer.
Det viktigaste är att det används ett SKK fodervärdsavtal och att inga andra bilagor läggs till - en SKK ansluten uppfödare är skyldig att följa det fodervärdskontrakt som finns "färdigt" hos SKK. inga andra avtal är acceptabla. Innan man ens överväger att ta en fodervärdshund (eller lämnar ut en) så ska man noga läsa igenom ett sådant avtal så an vet vad man ger sig in på.
#6 inte fler gånger per år utan flera månader per år, alltså de år då hon ska ha valpkullar
#6 Jag vill stryka under det där med att veta vad man ger sig in på. Uppfödaren, eller som i mitt fall den importerande kenneln har suverän bestämmanderätt vad gäller avelsbiten. Det är ofta där som det skär sig om fodervärden av någon anledning motsätter sig avel på hunden. Ibland befogat, ibland obefogat.
Det är viktigt att man delar uppfattning om avel o avelsmål.