Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3285 ggr
Ralktad
0

Bajs- och foderfråga!!

Ja men hejsan alla HiF:are! Ursäkta rubriken hehe.

Jag har en schäfertik på 7 månader, som i nuläget får Acana Puppy & junior. 
Ett väldigt bra foder i mina ögon, MEN hon bajsar väldigt mycket. Minst 3 gånger om dagen, och jag som är van med att hon gjorde ifrån sig 1 gång om dagen när hon gick på VoH känner att det är mycket.

Men är det normalt? Om inte, bör jag byta foder? Jag funderar nämligen på att byta till antingen Orijen eller TOTW.

Vilket foder skulle ni rekommendera, Orijen, Taste of the Wild, eller Acana? Varför?

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Sjöstjärna
2

Det kan ta upp till 6 månader innan en hundmage helt har ställt om sig till ett nytt foder, ibland mer om man byter mellan olika typer av foder som färskfoder och torrfoder, och under den tiden är det inte ovanligt att mängden avföring är ovanligt stor. Så om du bestämt dig för att ge torrfoder så håll fast vid det du valt och ge hunden en chans att vänja sig innan du avgör om hon fungerar på det eller inte. Å andra sidan, om du redan nu vet att du vill byta igen så gör det genast så skonar du magen från en omställningsperiod till.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

VildaVittra
4

Orijen- Canada

Taste of the Wild- USA

Acana- Canada

Du hittar inget foder som är tillverkat åtminstone i denna världsdel och utan foderdjur som fått käka GMO? 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ralktad
0

#1 Jag gillar Acana, tycker det är ett bra foder till ett bra pris, men det jag grubblar mig över är att hon gör ifrån sig mycket, men jag hade tänkt att vänta tills hon blir 1 år, och sen byta till ett annat foder när hon ska gå över till vuxenfoder.

Ralktad
0

#2 Har du några tips på foder som är tillverkat i denna världsdel?

VildaVittra
4

#4 Exempelvis Magnusson har svenska råvaror och produceras i Sverige. De har även en ekologisk variant.

Jag är inte hur hemma som helst på torrfoder då jag barfar, blir bara lite "upprörd" över att djurfoder ska skickas land och rike runt, när det är fullt möjligt att utfodra dom med svenska produkter och genom det stödja svenska bönder.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sjöstjärna
3

Den huvudsakliga ingrediensen i Magnussons foder är grahamsmjöl, inte något jag skulle vilja ge till min hund. Det bästa svenska alternativet är i så fall Standardt men även de har en kolhydratkälla som frmsta ingrediens, ris. Vill man ha ett bra holistiskt foder så måste man se utanför landets gränser och framförallt mot nordamerikan. Personligen tycker jag att TOTW är det bästa torrfodret och det är också det jag har som reservmat och variation till barf.

/Sjöis

VildaVittra
1

#6 Fast hur nyttigt är det för dom hundarna att äta köttfoder spetsat med roundup? Skulle inte servera min värsta fiende med roundupbesprutad föda.

Sjöstjärna
0

Alla jordar i hela världen bär spår av roundup, så det kommer du inte från var fodret än är tillverkat.

/Sjöis

VildaVittra
0

#8 I USA är det långt ifrån spår.

Cahira
6

Enda fodret vart att titta pa i USA ar blue buffalo skulle jag vilja pasta och det kostar skjortan. Ja bortsett fran farskfoder.

Det besprutas sa kraftigt har i USA att det finns varken insekter eller ogras pa allt som odlas. Det som odlas ar genmanipulerat att vara motstandskraftig mot besprutningen, speciellt majsen. 

Grundvattnet forgiftas, fiskar, pollinerare m.m. ar starkt hotade av denna massforstorelse for att folk vill tjana pengar pa nagot icke ekologiskt. 

Var granne har majsfalt som han besprutar fran plan. Vinden sprider besprutningen over pa varan mark och har dodat valdigt manga trad och buskar for oss vilket han inte bryr sig om. Vara kor flyr i panik de dagar han besprutar och hans kossor har ingenstans att ta vagen se de inandas detta i tre dagar i strack som besprutningen pagar. Nar han skordat sina falt far korna ata de besprutade stjalkarna och han matar med den besprutade majsen under vintertid. 

Dessa kor saljs sedan till slakt. 

Och han ar inte ensam att gora sahar. Det gor ont i mig att behova mata mina hundar och katter med amerikansktillverkade foder pga detta, men da man bor har har man inte mycket val. Finns inga kravmarkta foder och deras naringslara ar fruktansvard. Bade hundar och manniskor ar fruktansvart overviktiga och jag vagar sla vad om att det ar sammankopplat med den enorma besprutning som pagar.  Hur mycket man an skyller pa lite motion och overatning sa finns det en anledning att kropparna aldrig har matta eller nojda, de far inte i sig den naring de behover. Varken manniskorna eller djuren.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Misarn
1

Våran yngsta på 1 1/2 år äter Acana chicken burbank potato och hon kan bajsa upp till 3 ggr om dagen beroende på om hon går mycket = bajsar mer Likaså om dom är lite nervösa så bajsar dom också oftast lite mera, dock löst.

Saffran0Spice
0

Har precis börjat ge TOTW - hunden är mycket förtjust i det och magen verkar må mycket bättre nu redan efter 3 dagar - då har vi inte bytt över helt ännu =)

[Forest]
1

Här kommer mitt svar ang foder o bajs skillnaden mellan äta torrfoder och färskfoder ;) När våra hundar bara äter VoH med annat råkost så skiter dom hårda små pluttar dom bajsar 1-3 gånger per dag men det är minimala små pluttar som är ofta mycket hårda. 

Vid endast torrfoder så skiter dom mer men då är bajsen bättre i mitt tycke, de är mjukare och hundarna slipper ta i för kung o foster land för att få ut dom. 

Delar idag både torrfoder och färskfoder + råkost. Här har jag hittat det bästa för hundarna. Dels så blir bajsen bra dom bajsar i regel 2 gånger per dag morgon o kväll, det är "normalt bajs". 

När man gör foderbyte så tar det tid att kroppen ställer in sig men jag tycker 3 gånger per dag inte är onormalt mycket. Sen beror det givetvis på hur mycket dom äter, vi gav acana ett kort tag och dom bajsa mindre på orijen och totw.

lizton
0

#0 1-3 gånger per dag är normalt att hundar bajsar. Valpar äter mer i förhållande till sin vikt och bajsar mer. Vad gör det att det kommer ut lite mer när magen funkar. Acana har ca 4 % fibrer i sina foder. Fibrer binder vatten och det ser mer ut än det är. Om hunden mår bra och pälsen är fin så skulle jag hålla kvar vid Acana.

Om du vill byta så skulle jag välja Orijen eller växla mellan Acana och Orijen.  Orijen har samma tillverkare som Acana och har ungefär samma råvaror, fast mer kött. Jag ger Acana, men det har gått bra med någon säck Orijen ibland.

Orijens valpfoder har bra värden kalcium/fosfor för storvuxna raser, så jag skulle känna mig trygg med det fodret. Acana/Orijen har livsmedelskvalitet på råvarorna. Tillverkaren Champion Petfoods, har vad jag vet, aldrig haft någon återkallning och de  har fått många fina priser.

TOTW tror jag inte har livsmedelskvalitet på råvarorna.  2012  hade tillverkaren Diamond Petfoods stora återkallningar under ett halvår. Det blev totalt 17 foder och TOTW var ett av dem. Idag finns inga såna problem, så  fodret är säkert.

Alla tre fodren har mycket bra betyg hos dogfoodadvisor och andra liknande bedömningssiter.

lizton
1

Tillägg. VoH är ett mycket fett foder som inte passar hundar med känslig bukspottkörtel. EPI är en bukspottkörtelsjukdom som finns hos bl a  schäfer. (Men kan drabba andra raser också)  Jag skulle kolla upp om EPI fanns i valpens linjer och om det var så,  skulle jag välja ett magrare färskfoder om du vill byta till färskt senare.  Jag har läst om ett flertal hundar som fått EPI av VoH.  Det är en mycket besvärlig sjukdom om den utvecklas. Man kan rädda bukspottkörteln innan det går för långt, men då måste man ge specialfoder och regelbundet ta prov. Ett tecken är riklig, gulgrå avföring.  Om din hund skulle få  onormalt stor och ljus avföring så rådfråga veterinär i tid.  Du kanske kan allt om EPI redan, men jag bif ett par länkar om du vill läsa på:

http://www.rapports.net/files/Studier_for_att_kartlagga_Exocrin_Pancreasinsufficiens.pdf

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002156/01/EPI.pdf

[Forest]
1

15, Låter som det hänger en del även på släktskapet=aveln 🤔

lizton
0

#15 Ja, vissa raser är överrepresenterade och det är schäfer, collie, eurasier och någon till.

Individer inom alla raser kan ha känslig bukspottkörtel. Det kan räcka med att hunden får ett fett märgben och äter för mycket av märgen för att det ska utlösa akut bukspottkörtelinflammation. Då måste man uppsöka veterinär och få veterinärfoder för att bukspottkörteln ska läka. I bästa fall kan man sedan gå över till ett skonsamt, vanligt hundfoder som inte är för fett. En känslig hund ska heller inte få feta matrester som tex feta såser och heller ej kryddstark mat.

Här ett långt veterinärsvar om känslig bukspottkörtel mm

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/vad-skall-jag-tanka-pa-om-min-hund-har-en-kanslig-/

vallhund
0

Cahira, har du funderat på att göra maten själv? Finns en Yahoogrupp som heter K9kitchen, USA baserad, startad av Monica Segal.

Sorry TS för OT.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cahira
0

#18 Har pratat med Mike men han kanner att vi inte har riktigt rad med BARF.. annars hade jag gjort det.

VildaVittra
0

#19 Kan ni inte ha "koharar" då vintertid? Då lever de på kossornas spill.

Har fungerat utmärkt i hundratals år på gotland.

Cahira
0

#20 Varken jag eller Mike klarar av slakt. Har funderat pa det jag med men jag har inte mage att klara det.

VildaVittra
0

#21 Du får väl be Digger om hjälp? 😉

vallhund
0

#19 K9 Kitchen handlar inte om BARF specifikt, utan om hemlagad mat, både rå o tillagad.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cahira
0

#22 Hahahah mja pass tror jag. :)

#23 Ska kolla in det. :)