Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 884 ggr
Emi&Musse
0

Dagarna

Vi vill skaffa hund men det ända problemet är ju vart hunden ska vara på dagen!

Alltså är det bara 6 timmar hunden får vara ensam hemma?

Och är det bäst om man adopterar en hund och tränar den på att vara ensam eller en valp och tränar den att vara ensam.

Eller ska man typ fråga någon som kan vara dagmatte eller så?

Tacksam för svar!!!

Hildgrim
0

Ska den vara ensam så länge tycker jag verkligen ni ska ta hjälp av dagis/dagmatte.

Kazlou
0

Hunden vet ingen skillnad på om den är ensam 30 minuter eller 5 timmar. Det som är "problemet" är att den ska ha mat och kissa osv. 

Har du tillgång till dagmatte? Kanske nån granne eller släkting som du kan lämna av hunden hos innan jobbet? Eller kanske du kan ta med den på jobbet? Att lämna en ung valp på ett hunddagis är kanske inte det bästa alternativet eftersom den kan bli smittad då den ännu inte är vaccinerad. 

Men om man ska skaffa valp är det bäst att göra det under lov eller semester, eftersom valpen i början behöver mycket närhet för att göra sig hemmastadd. :)

Belimas
0

Mina lämnas inte ensamma mer än max 4 timmar, 5 har hänt någon gång men det är ytterst sällan men det är min absoluta smärtgräns sen behöver de ut och kissa.

Om den kommer lämnas mer än 5 timmar så är det dagmatte/husse eller hunddagis som gäller anser jag, om ni inte bor på landet och har tillgång till hundgård som följer bestämmelserna.

Om man vill köpa en vuxen hund eller en valp är en smaksak, en valp kan man många gånger forma mer än en äldre omplacering men när det kommer till ensamhetsträningen så spelar det ingen större roll beroende på vad den vuxna hunden i så fall har i bagaget så att säga. Oavsett vad så måste den tränas med korta stunder varje dag och man får räkna med flera månaders träning innan den kan vara ensam någon/några timmar. Många skaffar hund under semestern och tror att den ska kunna vara ensam x antal timmar när semestern är över några veckor senare men så är inte fallet.

Innan man skaffar hund så bör man se till att ha skaffat någon form av hundpassning den dagen man börjar jobba igen eller skolorna börjar. Det kan ta tid att hitta en bra dagmatte/husse om man inte har någon släkting som kan hjälpa och hunddagiset kan vara fullt så man måste ställa sig i kö och vänta på att det blir en ledig plats.

[TeamGolden]
0

Valpen ska inte lämnas 6h per dag enligt mig men en vuxen hund klarar det oftast, det beror ju på individen och att hunden trivs hemma för sig själv och inte stressar ihjäl sig. Men kan man minska tiden är det ännu bättre, tycker 6h borde vara max hur länge man ska lämna en hund