Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 808 ggr
juliialindberg
0

Letar uppfödare

Jag har länge letat efter en ras som skulle passa mig bra och jag stötte på korsningen Dvärgpudel/ Japansk spets för ett tag sedan och blev helt förälskad. Jag har ägnat mycket tid till att leta efter en uppfödare med just denna blandning, men har fastnat. Det kom upp en annons för drygt ett år sedan i Nybro men jag har nu i efterhand inte kunnat hitta annonsören. Då undrar jag om det är någon som kanske vet någon som föder upp just denna korsningen och vart jag ska vända mig någonstans för att hitta en egen liten pärla?

Oliviahack
4

Svårt att hitta en uppfödare av blandrasavel. Satsa på en renrasig istället, det tjänar alla på. Egenskaperna finns säkerligen i nån av raserna!

russin
4

Du förälskade dig i EN individ av en blandras - inget säger att någon annan blir som den då det är olika 50% som ärvs av vardera förälder.

Mitt tips är att istället satsa på en renrasig hund med dom egenskaper du söker.

vallhund
4

Att en individ av en viss blandning är underbar betyder inte att någon annan individ är det.

Vad var det du föll för o vad vill du ha ut av ditt hundägande?

Börja där o leta hund när du vet vad du vill ha för egenskaper i en hund, var brutalt ärlig i vad du kan erbjuda en valp/hund. När du har det klart för dig kan du börja leta ras/hund. Vill du ha en blandis så skaffa en vuxen hund från t ex Hundstallet så vet du vad du får.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

juliialindberg
0

Det är just det, jag söker en mindre hund som är allergivänlig och har ett trevligt temperament. En hund som inte kräver alltför mycket motion men ändå klarar av att gå längre och följa med på de mesta jag gör. Är medveten om att pälsvården på en sådan hund kräver arbete och det är jag villig att ge mig in i. Den ska vara någorlunda lättlärd och klara av agility ifall det skulle bli aktuellt. 

I blandishunden jag tidigare träffat så hade den just det, den har en go allergivänlig päls som inte är så krullig som pudelns. Den är lagom stor och har behovet av motion som passar min livsstil + att den är så söt så man smälter. Har kollat runt länge och väl på de renrasiga hundarna, men inte riktigt hittat någon jag fastnat för som tillhör de mer "allergivänliga".

Kazlou
2

"Det är just det, jag söker en mindre hund som är allergivänlig och har ett trevligt temperament. En hund som inte kräver alltför mycket motion men ändå klarar av att gå längre och följa med på de mesta jag gör. Är medveten om att pälsvården på en sådan hund kräver arbete och det är jag villig att ge mig in i. Den ska vara någorlunda lättlärd och klara av agility ifall det skulle bli aktuellt. "

DVÄRGSCHNAUZER! :D

[TeamGolden]
2

själv träffade jag cockerpoo och blev helt förälskad :) men det ska man helst hålla tyst om för annars går folk i taket, jag vet att blandningen som är Cockerpoo blir en mer allergivänlig hund än många andra och alla jag träffat med blandningen har gemensamma åsikter om hur rasen är. Förälskad i individ eller inte, för mig är det detsamma, det finns mångamånga renras hundar jag älskar, b.la tycker jag väldigt mycket om en aussietik men gillar verkligen inte övriga i rasen. Så alla hundar är individer, trots om det är renras kan man inte dela in dem i fack, det handlar helt om vad uppfödaren har för avelsmål, en som avlar för utställning skiter kanske helt i MH och valparna blir rädda och utåtaggerande eller med allergier och hudproblem medans en annan avlar för jakt eller bruks och får kanonfina hundar i psyket men som inte följer hur hunden ska se ut i kroppen.