Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1480 ggr
Tintin82
0

Allergi foder

Hej! Vilket är enligt er bästa allergi foder..har hört att Royal Canin hyper allergic ska vara bra någon som har förslag??

lizton
0

#0 Det beror ju på vad hunden är allergisk mot, så det går inte att säga. Den vanligaste allergin är allergi mot dammkvalster.  Ofta har hunden allergi mot flera saker samtidigt: kvalster, pollen och foder. Om det bara är foder så kan det du föreslår vara ett alternativ. Vi hundägare tycker att innehållet ser tråkigt ut i veterinärfoder/allergifoder, men ibland har man inget val. Fördelen med veterinärfoder är att fodret tillverkas under separata linjer dvs inga spår av ett tidigare foder får förekomma.  Andra  "vanliga" foder som har lämpliga råvaror kan ha spår av ett tidigare foder som tillverkats. Om hunden är superallergisk kan den reagera om du råkar få en sådan foderpåse. 

Om hunden tål lamm och inte är superallergisk och det bara är foderallergi så finns två lammfoder som ev skulle kunna funka: Acana Lamb & Apple och Earth Born Meadow Feast Lamb.  Acana finns i flera nätbutiker (animail.se, hemfoder.se, zooplus.se  m fl)  Earthborn finns billigast hos zoozoo.com men också hos hemfoder.se.   häromi.se har börjat sälja ett finskt foder, Racinel Black Label, som skulle kunna funka för en del hundar.

Jag har bara erfarenhet av Acana Lamb & Apple och det är ett gott kvalitetsfoder, men jag har inte superallergiska hundar.

md32
0

Gå till en klinik/djursjukhus. Där har de olika foder för olika allergier.  Royal Canines allergiserie använder jag, men den vänder sig till många olika allergier, så du måste först vara säker på vad hunden är allergisk mot (om du inte vill testa dig fram). Fråga dem på din klinik, de kan ge dig köpråd!

[Forest]
1

Jag anser väl att hundar är till för äta kött och välja ett foder med spannmål eller majs är uteslutet här. Jag skulle välja ett färskfoder beroende på allergi hos hunden.  Tycker R.C är väldigt dyrt. Vad är det din hund inte tål ts?  Hade systerns hund här ett tag han tålde inte spannmål men åt orijen red, han tålde inte heller majs eller ris därmed skulle inte rc funkat vidare på honom där basen verkar vara ris.