Min hund blev ihjälbiten
Den 12 juni blev min lilla vän ihjälbiten av en stor lös hund (kavszkaja ovtjarka). Min hund gick kopplad när grannes tre chihuahuaor sprang till honom och skällde. Han ignorerade hundarna som han alltid brukade göra, när deras ovtjarka tog sig ur inhägnaden runt gården som är gjord av fårstängsel. Vi märkte honom försent och det fanns ingen chans att få bort hunden när han fick tag i min. Min hund dog, han var inte ens två år och min allra bästa vän.. Ovtjarkan har sedan tidigare bitit två personer och vistas fortfarande lös utan tillsyn. Personerna som blev bitna verkar inte ha anmält fast deras bett fick sys.. Ärendet är anmält till polisen men inget har hänt än, skadeståndsanmälan ska också göras.
Jag har pratat med ägaren som lovade att avliva hunden. Det skulle göras söndag den 15 juni. När jag kom hem från Skottland igår upptäckte jag att hunden levde och gick fortfarande lös. Ägarna är småkriminella och har blivit anmälda för otaliga brott, men inget verkar ha hänt. Det finns inte ord som beskriver hur arg och ledsen jag är. Imorgon ska jag ringa skk's juridiska avdelning och jag hoppas jag får någon hjälp. Vet inte annars vad jag ska göra, jag klarar inte av att se den hunden eller dess ägare.
Om någon har varit med om något liknade eller kan hjälpa så skulle jag vara ytterst tacksam.
Beklagar.
Svartslakt?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag vet inte om jag fortfarande är medlem i svenska kennelklubben eller inte, någon som vet var någonstans man kan kolla om man är aktiv medlem?
Behöver vara medlem för att få hjälp via den juridiska avdelningen. Om jag nu blir medlem igen kan jag ändå få hjälp fast händelsen ägde rum när jag inte var det?
Det är väl inte svårare än att fråga dem på SKK om de kan kolla om du fortfarande är medlem?
Beklagar verkligen.
Beklagar denna tragiska händelse. Tragiskt också att hundar jämt får ta straffet för hur ägarna har gjort hunden. Denna aggressiva hund skulle kunna ha varit hur snäll som helst om ägarna hade uppfostrat hunden och för det så får hunden dö. Tycker det är lika tragiskt att en hund får avlivas som när en hund blir ihjälbiten. Det är aldrig hundens fel utan ägarnas och hundarna får jämt betala ägarnas straff. Men jag beklagar verkligen att din hund dog, måste kännas förjävligt.
May the spirit of the wolf guide me in life.
Ush vad tragiskt, beklagar verkligen, förstår inte hur ägarna kan leva med sig själva, om dom fått flera anmälningar på sig angående deras kriminella handlingar tycker man något borde hända.
#3 Det ska jag göra också, tänkte fråga innan om någon visste.
#4 Jag är väl medveten om att det är ägarens fel. Men det är strikt ägaransvar som gäller och ägarna har brustit i sitt ansvar. Det är ingen idé att spekulera i hur det hade varit om någon annan hade ägt hunden. Faktum är att ägarna inte har någon tillsyn och inte bryr sig nämnvärt, det är bara en tidsfråga innan någon fler blir drabbad. Givetvis är det tragiskt att två hundar ska behöva dö, men det hade aldrig skett om de hade bättre hand om sina djur.
Jag kan tyvärr inte hjälpa men jag måste bara säga att jag beklagar verkligen det som har hänt! Starkt av dig att orka kämpa för din och din hunds rätt. Att du fortsätter kämpa gör att andra hundar omkring er förhoppningsvis ska få gå säkra i framtiden. Det är tråkigt när en hund måste avlivas men hundar som redan har visat sig livsfarliga bör inte få en andra chans, för alla andra hundars och människors skull.
Det borde inte heller ses som tragiskt att den hunden avlivas, helt ärligt. Den har väldigt tydligt visat att den INTE klarar av att vara i samhället som en fungerande hund (bitit människor och hundar = farlig hund) och ska då avlivas för att skydda allmänheten just för att flera såna här tragiska händelser ska hända igen..
Beklagar verkligen sorgen för er hund :(
#8 Det är tragiskt då det är människan som har gjort hunden så aggressiv, så jo det är tragiskt att två hundar ska behöva dö för att vissa människor inte kan uppfostra sin hund rätt!
#9 Det är människans fel att den satt en hund som ska leva ute på herdarna i kaukastiska bergen och hlla vargar och tjuvar borta från boskap i ett samhälle där vi inte behövt ha hunden, ja. Inte uppfostran.
-
#10 Så du påstår att rasen är naturligt aggressiv? 🤔
#11 Ja.
-
#11 Ja.
-
Var en tråd om den rasen på ett annat forum. Ovtjarka har inget i sverige att göra öht. Hoppas man aldrig stöter på en.
Du kan nog få ersättning för din hund via din försäkring, om det är någon tröst. Gud vad hemskt att din hund blev ihjälbiten !
Beklagar verkligen 😭
Jag tycker synd att ett djur blir drabbad pga ägaren inte inser djurets bästa som i detta fall skulle vara bättre stängsel och mer koll på hunden för då hade inget inträffat. Hoppas allt löser sig.
Beklagar bara , fy fan.
Det gör ont i själen att höra om någon som mist sin vän pga att andra inte klarar av att ansvara över sina hundar.
≧◔◡◔≦
#12 Har inte samma syn där.
#19 En ras uppföd till att vakta och själv ta egna slutsatser när den ska plocka fram bett är vad man skulle i folkmun kalla agressiv av naturen. Det är precis som en hund som förföljer bytet men aldrig biter, i folkmun vallar.
-
#11 Rasen har en naturlig misstänksamhet mot främmande som är mycket stark och som lätt kan slå över till aggression. Jag är dock inte för rasförbud i någon form, men det är extremt viktigt att man förstår sin ras när det handlar om raser som är utpräglade inom sitt område.
≧◔◡◔≦
men usch! Fy fan för vissa människor. Vet hur det är med det där att ingenting händer, spelar ingen roll vad hunden gör, inget händer ändå "de har viktigare saker för sig" nä egentligen inte, pratade med en av mina dogwalkerhundars matte som jobbat som både inom länstyrelsen inom djur avdelning och, och väktare inom djur. Hon har även känt en hundpolis förare, och hon säger exakt samma sak om varje jobb "ingen vågar ta sig dit när de hör om en bitande, eller aggressivt aggerande hund". Själv har jag anmält flertalhundägare, kattägare och dyl som mishandlat sina djur, eller hotar folk med sina djur, inget som hänt. Kan bara beklaga för det som hänt och håller tummarna för dig att det löser sig på något sätt. Pengar får inte tillbaka din bästa vän, ingenting kan tyvärr, men stark måste du fortsätta vara.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Det är allmänt känt att rasen inte är en vanlig "svensson" ras, när till och med personen som var först med att importera rasen hit ångrar sig djupt över det borde säga något om hur rasen är.
Det handlade inte om brist på uppfostran som fick hunden att ge sig på TS hund utan rasegenskaperna, en inkräktare kom in på dennes revir (som den ansåg att det var) och den svarade med vad den är avlad till att göra. Det är trots allt inte första gången de har bitit en annan hund illa direkt, rasen är helt enkelt så långt ifrån en gullig nallebjörn till hund man kan komma och även i rätt händer så kan det gå fel, man kan aldrig veta när det kommer till KO'n helt enkelt.
Det är oerhört tragiskt det TS råkade ut för men jag ser inte hur det kan vara tragiskt att en hund som inte har något i Sverige att göra över huvudtaget, avlivas för att den har visat aggressivt beteende.
TS
Beklagar djupt det som inträffade!
Beklagar verkligen :(
#23 Vet inte mycket om rasen, men hur kan det inte vara tragiskt att man dödar ett liv för att människan är korkad nog och skaffa en sån hund? Denna hunden kunde ha fått det bra där den hör hemma men ändå så kommer den att dö för människors beslut. HUR kan inte det vara tragiskt?
Usch va trist att läsa. Beklagar 🌺
Många såkallade "ovtjarkor" i Sverige är blandraser, inte den egentliga rasen. Ungefär som alla "pitbulls" som springer omkring och biter folk och fä, som faktiskt inte är pitbulls.
Det finns TVÅ uppfödare av renrasig KO i Sverige. Från 2004-2011 (åtta år) registrerades det 107 KO i SKK. Så det finns kanske 120 nu, eller mindre om några exporterats. Resten är blandraser ("bergsschäfrar" kallar vissa dem när de blandats med schäfer) och inte representativa för rasen, mer än alla "shitbulls" är för renrasiga APBT.
De som tror att ovtjarkor är blodtörstiga monster som äter småbarn till frukost och pitbulls till middag vet ingenting om rasen, eller har helt enkelt sett för mycket på Uppdrag Granskning (helt otroligt hur många ovtjarkaexperter det finns i det här landet sedan UG tog upp rasen för fem år sedan - innan dess visste ingen någonting om dem).
TS säger ju själv att ägarna är kriminella. Säger det något?
En ovtjarka är en hund, namnet betyder fårhund, inget mer. (Ett vanligt ord i östeuropa - som ovčar i Slovenien, Serbien, Bosnien och Kroatien, ovčiak i Slovakien, ovčák i Tjeckien, vivcharka i Ukraina, ovčarka i Makedonien, ovcharka i Bulgarien och Ryssland, aŭčarka i Vitryssland, owczarek i Polen - tänk hårbollen PON.)
Sedan råkar det finnas tre (väldigt olika) raser från Ryssland med det fruktade ordet i namnet, och de brännmärks då som ondska förkroppsligad i hundforum. Boskapsvaktande hundar precis som kuvasz, maremma, pyreneerhund, kraški ovčar, tibetansk mastiff, cão da serra da estrela, mastín español, akbash, anatolisk herdehund, slovenský čuvač. Alla lika och alla olika. Den är precis lika mycket en hund som en golden retriever, en pitbull, en Chihuahua och en sarplaninac. Olika på ett spektrum, inga magiska demoner.
Så som vissa (många) på svenska forum beter sig om KO:n så borde inte jag leva idag. För jag har faktiskt, hemska tanke, mött en och gått upp till husse och pratat med honom.😮Jag hade tur som överlevde och bara miste mina ben. (Skämt för de som inte fattar.)
http://www.courageouscaucasians.com/shouldI.htm
http://www.rassokhin.com/personal/Dogs/
Är de hundar som var och varannan nisse ska ha, eller som lämpar sig i tätbebyggda områden? NEJ NEJ NEJ.
Men ni beter er som att de inte har något existensberättigande överhuvudtaget, eller åtminstone inte borde få finnas i landet. Jag anser att båda är fel.
Till TS: Jag är väldigt ledsen för vad som hände dig.😕Det är uppenbarligen extremt oansvariga ägare som inte borde få ha hund, framförallt inte en så stor och kraftfull hundtyp.
Tråkigt bara när vissa vill skapa nya lagar (förbjuda raser) som bara straffar de oskyldiga, hellre än att efterleva de lagar vi har (tillsyn och strikt ägaransvar, och koll på de med djurförbud!).
Instammer att det tragiska ligger i att folk brister i sitt ansvar. Att de later hunden ranna los ar illa nog, oavsett ras.
Beklagar ts for din forlust. 🌺
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Här tog det 2,5 månad från den första incidenten tills hunden nu verkar ha omhändertagits. Under den tiden skedde 3 till attacker och en hund fick avlivas. I detta fall har också människor skadats men detta anmäldes vilket såklart är väldigt viktigt. Jag hoppas det löser sig tillslut även för er och jag beklagar sorgen.
Beklagar verkligen 🌺 🤗
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag känner inget agg mot rasen och jag tänker inte utföra någon häxjakt heller. Som #27 säger kan det mycket väl röra sig om en blandras, har bara ägarens ord att gå på som är föga tillförlitliga. Tanken var mer att få en uppfattning om storleken på hunden, kanske dumt av mig att uttrycka rasen/blandrasen. Jag är heller inte för något rasförbud men för ett hundförbud för ägarna som uppenbarligen inte klarar av att ha hund. Det är så himla onödigt att det här hände.
Jag hoppas att jag en dag enbart kommer att minnas min hund som den levande busiga individ han var istället för bilden av honom som blodig och lerig. Här kommer en av mina sista bilder på min snälla fina hund.
#31 Det är så sorgligt Rias, jag kan knappt föreställa mig att behöva gå igenom det som du har fått gå igenom. Vad fin har är där han sitter på bryggan! Snart kommer alla fina minnen att ta en större plats hos dig! ❤️
#31 Storsint av dig. Mycket fin bild, hoppas att den kommer att representera minnena av din hund.
≧◔◡◔≦
Jag beklagar. Jag vet inte ens om jag skulle klara av om samma sak hände min hund. :(
Var ett inslag på tv om en annan hund som också blev ihjälbiten nu under midsommarhelgen.
31 Jag hoppas verkligen du kommer minnas din fina hund som en glad sprallig hund och inte minnas det hemska sista. Många styrkekramar!
I just det här fallet ser jag faktiskt inte det tragiska i att KO'n/blandrasen/whatever avlivas definitivt inte efter vad den gjorde och kalla mig känslokall med en avlivad hund lider inte. Du får givetvis tycka att det är tragiskt om du vill men alla tycker inte lika.
Jag kan också tillägga att jag aldrig någonsin har tittat på Uppdrag granskning och har således inga förutfattade meningar om rasen alls men jag tycker fortfarande inte att det är en ras som hör hemma i svenska samhället utifrån det folk har berättat som har varit/är insatta i rasen. Om jag är för något förbud mot rasen ? nej men jag kan inte se vad den kan göra för nytta här. Om det är dess vaktegenskaper man är ute efter så anser jag att det finns lämpligare raser att välja som inte är lika "extrema". Jag tänker dock lämna denna diskussionen nu då TS tråd inte handlar om vad man tycker och tänker om den eventuella rasen.
#34 Såg det på nyheterna häromdagen, de hade iaf anständigheten att säga att det verkade vara en blandras av kamphundstyp, o inte att det var en kamphund.
Oavsett är det synd om alla fyrfota pälsklingar som får sätta livet till för att paranötter som knappt borde få ha vandrande pinnar innehar hundar som de inte klarar av. Vi får vara tacksamma så länge slöddret inte får upp ögonen för Mallar.
Till er/oss alla:
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.