Utställning, hur göra?
Hur ska man göra på en utställning? Vem leder hunden? Vad ska jag göra? Jag måste ställa ut min hund flr att få de meriter han behöv :)
Testa några inofficiella utställningar först. De är till för att lära sig hur det går till. Vem som leder hunden? Det kan väl i princip vem som helst göra. Jag har gjort det, och ibland har min sambo gått runt där med hunden. Du ska visa upp hundens bästa sidor. Domaren säger hur du ska gå (eller springa). Det brukar vara nåt varv runt först, sen kanske fram och tillbaka eller en triangel. Sen ska domaren klämma och känna på hunden, om det är en liten ras sker det på ett bord. Och sen får du en kritiklapp med en bedömning av hur just den domaren uppfattar hunden. Förhoppningsvis går man vidare, om inte så får man åka hem.

Kan rekommendera att kika in på http://hundutstallning.ifokus.se/
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Ok. Så jag behöv inte låta hunden travas av främmande människor då? #2 Oj, tack! :)
#3: nej.
Precis som #1 skriver spelar det ingen roll vem som visar hunden, det kan man göra själv eller låta någon annan göra. Innan en utställning är det bra att både träna på att springa med hunden, så den lär sig att ha alla tassar på marken och inte tror att man ska hoppa och busa, och att den ska kunna stå uppställt. Det är också bra om man låter andra känna igenom hela hunden och dessutom kollar tänderna. Tycker hunden det är otäckt ska man gå försiktigt fram och belöna mycket!
På en utställning brukar man först springa ett varv tillsammans, sedan springer man själv och ställer upp hunden för domaren och låter hen kolla igenom hunden. Inofficiella utställningar är bra att börja med för träningens skull, men resultaten som "räknas" får man på officiella utställningar. Lycka till!