Flytningar?
Såg precis att Maya läcker vit gegga från sina privata delar. Är det vanligt med flytningar eller borde man kolla upp det? Hon löpte i april så det är inget sånt på gång.
golf.ifokus.se
Det är inte normalt med flytningar. Även vitt kan vara tecken på pyo..!
Kolla upp snarast so hon inte har PYO och det går riktigt illa! ⏰
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Snarast som i NU eller kan det vänta till måndag? Är ju inget öppet idag :/
golf.ifokus.se
Ring och rådgör med någon veterinär.
Hur känns hon om buken? är den mjuk eller känns det lite hårt/motstånd där inne när du känner/klämmer mjukt?
Är hon öm då?
Hur luktar flytningen?
Är den bara vit eller gulaktig, eller rent av brun?
Personligen hade jag nog inte vågat vänta utan genast ringt någon veterinär och rådfrågat minst.
Om det uppenbart är pyo är det bara akut in genast NU! Om inte veterinären misstänker att det inte är direkt risk för just pyo.
oavsett in på måndag om inte nu genast.
Vart i landet bor du? vad har du för större djursjukhus närmast?
berätta gärna hur det går… håller tummarna att det är något ofarligt i alla fall!…
kontakta veterinär för rådfråga. Hur mår hunden annars?
http://www.fraga-veterinaren.se/var-amstaff-har-fatt-flytningar-i-underlivet/
Är det pyo så kan det gå väldigt fort.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ringde Kalmar djursjukhus men de hade inte möjlighet att operera idag så han bad mig ringa Läckeby. Det var ingen inflammation avgjorde de genom att klämma lite på henne och ta febern. Jag tycker det luktar ganska illa men det var tydligen inget farligt. Så nu sitter jag och väntar på mamma för de kunde tydligen inte skicka faktura och jag får lön på onsdag så jag har suttit här och väntat sen halv 2…
golf.ifokus.se

Var förresten i Köpingsvik så är ju bara en timme hit. Mamma är nog på Ölandsbron nu.
golf.ifokus.se
Jag antar att de har gjort en noggrann undersökning på kliniken men långtifrån alla tikar har feber vid pyometra och oftast måste man åtminstone göra ett ultraljud för att vara säker på att utesluta pyo.
Hoppas att hon snart blir bättre och bra att du tog det på allvar! Man bör alltid misstänka pyo om det är mindre än tre månader efter löp.

Vaginit blev diagnosen.
golf.ifokus.se
Våran fd tik fick det i samband med löp ett par gånger det luktar inte gott. Men vi fick hålla rent och sen smörjde jag in musen med lite salva som dom rek på apoteket. Det skulle vara bra för laktobaciller o ph-värdet kommer inte ihåg vad det hette tyvärr. Vad fick din tik för medicin mot detta, våran veterinär sa att det ofta drabbar yngre tikar men våran var över 4 år.

Hon fick inget men de sa att jag kunde köpa lactosal om det inte blev bättre av sig själv.
golf.ifokus.se
Tråkigt att du behövde vänta men sååå skönt att det inte var Pyo i alla fall!👍
Får verkligen hoppas att veterniärerna har rätt i det nu bara!
Men det faktum att flytningarna är mer vita än variga eller bruna talar ju till fördel för vaginit ska vara rätt diagnos.
Håll koll på henne nu bara så hon inte blir sämmre för då kan det ju vara pyo ändå.
Som andra säger här uppe, en hund måste inte ha feber för att ha pyo, och pyo kan gå väldigt snabbt.
Konstigt att de inte gjorde ultraljud i alla fall men då måste de varit ganska så säkra på sin diagnos också!

Ja de kände på buken och sa att det kändes normalt.
golf.ifokus.se
12 det är den vi fick köpa hoppas att hon inte får detta igen men om hon får det vet du vad det är ändå.

Men ska man bara smörja på det? Behöver hon tratt då eller gör det inget om hon slickar bort det?
golf.ifokus.se
Du har ingen såndär blöjbyxa ni använder när hon löper då?
Har svårt att tänka mig att salvan skulle vara ogiftig att slicka i sig tänker jag…

Åh så långt tänkte jag inte. Men den är i Nybro och jag är i Köpingsvik så hade nog fått köpa en ny. Men var inne i Borgholm med min iller som har fått en ögoninfektion, och passade på att fråga om hur jag skulle göra. Hade Maya i bilen så de sa att jag skulle hämta henne, sen fick hon röntgas och så fick jag klorna klippta och vetrimoxin utskrivet för eftersom det var vaginit efter löp så skulle det nog inte gå över utan behandling och hon hade slickat så mycket så det var lite infekterat.
golf.ifokus.se
ok men skönt att det verkligen bara var vaginit i alla fall då! Antibiotikat hjälper ju inifrån mot infektionen så du kanske inte behöver smörja så mycket eller länge innan det blir bättre.
Billig snabb blöjbyxa i nöden kan du göra av ett par större midi trosor i rätt storlek och klipp ett hål lagom där svansen behöver gå igenom. Det är en bra nödlösning tills du får tag på de riktiga hemma igen. :)
Är det liten hund? För min kompis tog ett par strumpbyxor på sin stora hund och gjorde tillfällig tikskydd 😉 Jag hade tratt på våran tik när vi hade smörjt in musen så det fick sitta lite längre än 2 sekunder 😃 Men sen åkte tratten av då jag tycker dom har rätt o hålla sig rena om dom vill. Jag har tikskydd vid löp men det klarar båda av att sticka in nosen o tvätta sig, därmed hade vi tratten på henne.

Mellanlitenstorhund. En husky :) Men jag skulle inte smörja nu. Bara ge medicin :)
golf.ifokus.se