Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 1693 ggr
linn8
0

Frågar först, klappar sen

Hur svårt kan det vara:(? Mötte en kvinna och hennes son i hissen. Jag och lilla Wille hade just varit ute och han var väldigt ivrig över att få komma in efter kylan. Den lilla pojken kastar sig ner till min hund och försöker lyfta upp honom. Willjam morrar lite och försöker att slita sig loss. Jag försöker säga till pojken lite vänligt: gör inte så han vill inte. Sen så gick det en liten stund innan pojken börjar krypa runt och jaga efter Willjam som fortsätter att morra och försöka dra sig undan. Tillsist lyfter jag upp honom men pojken försöker att dra honom ur min famn!? Sen stannar hissen och de går ur, mamman brydde sig inte alls:( Behövde nog mest skriva av mig..

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Löwenn
8

Åh, blir ju arg bara av att läsa detta! Jag skulle ryta till när han inte lyssnade första gången.

Saffran0Spice
12

Men fy!
Skulle ryta till ordentligt eller fråga morsan om hon vill att sonen ska bli biten -.-'

Aleya
5

Ibland fattar inte barn och då får man säga till på skarpen. Barn och djur går sällan ihop om inte föräldrarna uppfostrat ungen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Stallmima
6

Jag skulle ha sagt till på skarpen redan första gången!  Träffar du på dem igen så tycker jag du ska ta ett ordentligt snack med mamman

Mischa
2

Tråkigt, självklart skulle du blivit stöttad av mamman om hon hade haft någon form av djurvett, så är ju dock inte alltid fallet. Men det lär väl bli rubriker när den ungen springer fram till "fel" hund.

#4 kom med ett bra förslag, snacka med mamman om du träffar henne, det är inte säkert att hon förstår allvaret.

≧◔◡◔≦

Portie
2

Liknande hände mig, en liten pojke rusade fram till Hugo och skulle klappa, hans mamma brydde sig inte/såg inte. Jag hann ju se att han var på väg så jag sa först att han skulle ta det lugnt, när han ändå var ivrig så tog jag han lugnt i armen och visade honom hur han skulle göra och förklarade varför man måste vara försiktig. Då förstod han faktiskt och var lite försiktigare nästa gång han skulle klappa. Hugo har inget emot barn och han tål att bli dragen i pälsen osv men barnen ska lära sig att respektera djuren. Lyssnar inte barnen på vad jag säger så säger jag ifrån på skarpen, Hugo ska inte behöva stå ut med vadsomhelst.

-Aida-
0

För mig så är det faktiskt tvärtom, alla barn står på avstånd och beundrar min hund, kommer aldrig fram till honom, men istället är de vuxna som har problem med att fråga först, de va ett par dagar sen en man som skulle gå förbi (trodde jag), jag var upptagen med att träna min studsboll att sitta stilla och skvallerträna, då upptäcker jag att han faktiskt står brevid mig och vill klappa min hund, varav min hund hoppar högt och glatt emot honom, de är många vuxna jag stött på som inte förstår att man ska fråga först. <<

[tk1971]
2

Men så är det ju, allt barn gör ursäktas med "det är ju bara ett barn".

[FridaGenborg]
4

Barn irriterar mig fruktansvärt mycket, kanske låter hemskt men jag kan inte med dom. Flera stycken har kastat sig över min hund flera gånger, han behöver egentligen träna på att träffa barn men dom kan inte lyssna på vad man säger så jag struntar i det. Min lillebror får min träna på, det får räcka.

Flöffo
1

Blir så sur på att vissa föräldrar inte kan uppfostra sina barn, eller i alla fall hålla koll på dom. Förstår inte hur vissa vuxna kan vara så oansvariga. Dom ska ju lära barn hur man uppför sig och vara förebilder.

När jag får egna barn ska jag se till att dom kan djurvett och är snälla mot djur. Fast först ska jag börja med min lillebror, han kan vara lite dum och rycka i hår och päls (både människor och djur alltså) men är ännu för liten för att förstå så att man inte får göra så.

//Flöffo

Stallmima
1

#8 Känner igen detta uttryck, fruktansvärt när föräldrar säger så !!!

Lexie82
2

#10 Det är aldrig för tidigt att börja lära barnen =)

Jag har varit med om både barn och vuxna som klappar utan att fråga, men de allra flesta frågar först. Grejen är att jag har en schäfervalp på 4 månader som visserligen glatt hälsar på alla, men fortfarande gärna hälsar med tänderna. Då blir det lite drygt när folk ska hälsa..

Men nuförtiden tränar jag mycket på att han INTE ska få hälsa på främlingar, och då brukar jag säga det till folk som vill hälsa, att "tyvärr, vi håller på att träna på att han inte ska gå fram till folk", och det brukar de flesta förstå.

Flöffo
0

#12 Men han är bara 7 månader. Kan ju knappt gå. 🙂

//Flöffo

Lexie82
0

#13 Jag sa inte att han kan förväntas FÖRSTÅ, men att börja inpränta är aldrig för tidigt. =)

Flöffo
0

#14 Jo det har du nog rätt i. Just nu är han han och hunden ganska goda vänner. Annars är det nog mammas uppgift egentligen (och hon är noga med sina barn). :))

//Flöffo

jenmjao
0

Om ett barn ens kommer nära mig och min hund och säger orden "får jag/vi kl…" då skäller min hund ilsket, hon gillar inte barn och skulle jag möta som du gjorde i hissen skulle jag vara ganska körd :/ Men nu har vuxna mer respekt för större hundar.. Vilket är tur.

Calibe
0

Har varit med om samma sak många gånger! Orkar inte vara snäll längre mot såna och säger till på skarpen.. Vissa fattar direkt då men en del verkar ha väldigt svårt för att förstå att man har en hund som tränas och det är fritt fram att klappa utan att fråga, lyfta, osv.. Blir så irriterad. En gång kom jag hem och var så irriterad att jag nästan började gråta!

Karolina-H
1

Varit med om det där många gånger med mina hundar som visserligen är snälla men jag vill att man frågar innan oavsett. sist var det 2 tjejer som skulle ta kort med min stora hund och började dra i kopplet jag höll i för att han satt med ryggen mot dem. Då blev jag riktigt irriterad och sa till ordetligt att man frågar först och att jag inte ville att de skulle ta kort med min hund. Pappan stod en bit bort och när jag sa till dem så fick jag en arg blick och så sa han att det kan väl inte vara så farligt är man på allmän plats får man tåla det. Ska inte ta upp vad jag svarade pappan men det var inte direkt jätte snallt då mitt tålamod var i botten efter den kommenteran 

Förstår mig inte på en del som inte förstår att alla hundar är snälla eller gillar barn.

Codeavalone.blogg.se