Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6327 ggr
curlycandy
0

Spondylos, hjälp?

För några veckor sedan fick jag veta att min fransk bulldog tik har spondylos, tydligen väldigt mycket för att vara tre år.

Ikväll när hon skulle resa sig från golvet där hon sov så hängde inte ena bakbenet med. Det tog några minuter innan hon kunde gå ordentligt. Hon ville INTE gå på promenad efter det och skakade när jag satte på henne selen och vägrade gå ut. Min sambo säger att han har sett att hon skakat tidigare också.

Just nu går hon på kortison för andra besvär och kosttillskott glycoflex.

Varför skakar hon? Vad hände med bakbenet? Har hon ont? Det är samma ben som jag lagt märke till att hon går konstigt på innan.

Det värsta jag kan tänka mig är att hon har ont och döljer det! :(

[Forest]
4

Var det inte din hund som kunde bli "förlamad" då hennes kotor var ihopväxta? Kanske var en nerv i kläm eller så är detta som kommer ske mer o mer? Att hon skaka låter som att hon fick ont och vart rädd/orolig. Mitt tips är vänd dig till din vett för rådfråga och hör vad dom tror detta berodde på.

curlycandy
0

Jo det var det jag snappade upp hos veterinären efter besöket, att hon kunde bli förlamad. Pratade med veterinären några dagar senare och hon sa att det är spondylos min hund har råkat ut för.

Dom tyckte tydligen hjärtat såg konstigt ut också så jag ska dit om två dagar och kolla hjärtat med ultraljud :/

Skulle vilja veta vad folk har för erfarenheter av spondylos? Om någon vart med om liknande?

[Forest]
2

2 jag hoppas verkligen inte hon även har hjärtfel med. 😕 I den andra tråden som du skrev tidigare om just kotorna så var det en som har erfarenhet om detta då hennes/deras ena hund har det.

curlycandy
0

Det hoppas verkligen inte jag heller :'(

[[Boris Sager]]
2

Enligt Agria :

Spondylos

Spondylos är en orsak till att hundar får ont i ryggen. Sjukdomen hänger ofta ihop med hundens ålder, det vill säga äldre hundar drabbas oftare än yngre om det inte gäller den ärftliga typen som finns hos boxer.

Spondylos orsakas av att rörligheten mellan två ryggkotor ökar och med tiden så bildas bryggor mellan dem.
– Ryggkotorna ”växer ihop” och ryggen stelopererar mer eller mindre sig själv. När det sker har hunden inte längre ont om det inte är så att nerver ligger i kläm.

Stelheten och rörelsestörningarna kan dock leda till att smärta uppkommer i andra delar av kroppen.
– Stelhet i ryggen, ospecifik smärta och rörelsestörningar är tecken på spondylos.

Rehabilitering tar tid och kraft!

Många ryggskador och sjukdomar går idag att operera och behandla. Det man som djurägare måste vara medveten om är att det tar lång tid att rehabilitera en hund efteråt.

Efter burvila väntar fysioterapi i form av simning eller sjukgymnastik för att bygga upp muskulaturen och det tar upp till ett halvår innan hunden är återställd.

– Har hunden spondylos är det också långvarig fysioterapi som gäller för att bibehålla resultatet då grundproblemet alltid finns kvar.

curlycandy
0

Tack så mycket. Har läst det där tidigare men förstår inte så mycket. Går det att operera? Hur går det till? Veterinären säger att det inte går att operera bort..

Och vad är det som händer? Varför fungerar inte benet?

[[Boris Sager]]
1

Det går att operera, men spondylosen finns ändå kvar. Spondylos yttrar sig på olika sätt, beroende på var den sitter, hur omfattande och om den orsakar nervrotsinklämmning också.

Troligen är det, som hänt i din hunds fall och som gör att benet inte fungerar.

Exakt hur en operation går till varierar från fall till fall beroende på hur röntgenbilferna ser ut.

Sponylos är kroppens sätt att korrigera /"steloperera" sig själv, men då blir det ofta andra felställningar på andra ställen i muskulaturen i ställlet.

Jag håller tummarna för hjärtat!🌺

vallhund
3

Mig veterligen opereras inte hundar för att ta bort benbryggorna som bildas mellan kotorna (spondylos), låter som kvalificerat djurplågeri i mina öron.

Det är viktigt med bra muskulatur i ryggen, simning, skritt i lingonris/sand/vattenbryn. Cavaletti i småhundsformat. Inga aktiviteter där alla tassar är i luften samtidigt.

Bryggorna bryts lätt innan de är helt förbenade o det är ett väldigt smärtsamt för hunden, finns ingen behandling då annat än smärtstillande.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

curlycandy
0

Usch, aj aj aj… :(

Kommer hunden bli helt förlamad tillslut?

curlycandy
0

Inatt så bajsade hon på sig.. Och det är små blöta "droppar" här och där på golvet. Undrar om hon blir "förlamad" där också och läcker kiss?

[[Boris Sager]]
2

TS, jag antar att  du diskuterar med din veterinär om de här frågorna, eftersom de har hennes journal och vet mer exakt var sponylosen sitter och kan bättre bedöma p.g.a. det.

Visst kan nervrotsinklämning orsaka att tarm- och blåsfunktion inte fungerar. Symptom, som din veterinär borde uppmärksammas på, tycker jag.

curlycandy
0

Veterinären kommer ringa mig om någon vecka. Får ringa på måndag och be henne ringa mig så fort hon kan. Har inget "direktnummer" utan måste ringa till receptionen…

Kollade hjärtat med ultraljud igår och det var friskt! Var bara lite stort, det var det dom lurade sig på vid röntgen.

Idag kissade hon på sig utan att märka någonting. Hon vart alldeles chockad när hon såg att det låg kiss på golvet. :(

[[Boris Sager]]
0

Jättebra att hjärtat var ok!🙂

[Forest]
2

12 skönt att hjärtat var okej men låter inte roligt för henne att hon inte kan hålla sig. 

Tycker verkligen synd om dig och din hund, många hinder och jag står fast i att du bör fundera på " låta en hund sluta sitt liv som värdigt liv".

Det kan vara så att veterinären ser din hund som en bra inkomst, jag undrar verkligen om vetten hade låtit sin egna hund genomgå allt detta + mer som kommer behövas.

Saffran0Spice
0

Tycker nog du ska ta och fundera på vad som är det bästa för din hund nu. Att hon inte kan hålla sig och uppenbart skäms och blir chockad över det är inte roligt för varken henne eller er =(

Hoppas allt går bra för er ❤️

curlycandy
0

Saken är den att jag har läst att detta kan komma i perioder, att det kommer och går, och att för vissa har det vart väldigt illa ett tag men sen har det inte kommit tillbaka på samma sätt…
Tänk om jag skulle ta bort henne och så skulle hon blivit bättre?

Saffran0Spice
0

#16 Ja då får du ställa dig frågan - Uppväger bra perioder återkommande dåliga?

Du vet och känner ju din hund bäst, så det är ju erat val, ni vet vilket som känns och blir bäst för er hund =)

[Forest]
3

16 nu tror inte jag att dom bättre perioden är länge än den samme yta tvärtom tyvärr men detta är ditt val, vi valde att avsluta livet innan varan tidigare hund börja lida. Det fanns inget som kunde göra henne frisk men visst kunde vi ge henne mediciner mot smärtorna men anser det mer är för lindra pålogan för ägarens samvete mer än hundens välmående.

curlycandy
1

Nu har hon inte skakat eller kissat ner sig på några dagar. Har börjat ta henne till stranden varje dag och försöker få henne att simma litegrann.

Tänker avvakta ett tag. Hon är så himla pigg och glad trots allt..

Håll tummarna för oss!

Saffran0Spice
0

#19 Håller tummar och tassar =) 🌺

[[Boris Sager]]
0

Håller som sagt tummar o tassar!

curlycandy
0

Vissa dagar haltar hon och vill inte gå så långt men hon är fortfarande pigg, glad och busig. Dom flesta dagar mår hon väldigt bra och då märker man nästan ingenting.

[Forest]
0

22 skönt

Taxelina1
1

TS Det gör ont när jag läser det du beskriver om din hund. Jag tog bort min lilla taxtik i mars då hon hade spondylos och kissade på sej. Hon var då bara 2 år gammal. Hon blev mer och mer karpryggig och då jag såg att hon inte kunde hålla sej och inte fungerade i skogen, då fick hon somna in. Jag känner att det var det bästa och finaste jag kunde ge henne, men det gör fortfarande väldigt ont. En hund kan inte berätta att dom har ont. Min lilla taxfröken började bita i saker. Troligtvis ett sätt att avleda smärtan :o(

Hälsning från en stor djurvänCool