Skyll dig själv!
Fy vad förbannad jag är!
- Så måste skriva av mig och gnälla lite 😉
Jag var ute med min hund alldeles nyss, då möter vi en kvinna som har en terrierblandning med sig - självklart lös…
Denna lilla terrier dam rusar fram mot mig och min hund skällandes och det är svårt att se om det handlar om lek eller ilska. Så jag rent instinktivt sätter min hund bakom mig och försöker schasa bort terriern.
Matte står och ropar och svär, men gör ingen antydan till att koppla sin hund som totalt ignorerar henne. När hon väl börjar försöka så hoppar hennes hund undan och undviker matte - men fortsätter att vara efter mig och min hund.
Efter ca 3min får jag nog och blir riktigt förbannad och säger åt kvinnan att ta hunden innan jag gör nått vi båda lär ångra - varpå kvinnan fräser åt mig ''Men gör det då om du törs!''
- Vilket jag gjorde.
Jag sa till min hund att stanna, släppte kopplet och rusade vrålandes mot hennes terrier - som blev skitskraj och sprang ut i skogen med svansen mellan benen skrikandes.
Det första kvinnan gör är inte att leta efter sin hund - utan skäller ut mig och frågar vad fan jag gjorde så för.
Jag svarade kort och gott.
- Detta hade inte hänt om du haft DIN hund kopplad eller tränat den ordentligt OCH du sa till mig att jag skulle göra nått om jag vågade, vilket jag uppenbart gjorde!
Nu känns det lite trist att hennes terrier fick bli lidande pga av sin korkade matte och pga att jag blev förbannad. Men samtidigt känner jag att skyll dig själv!
Har du inte ordning på din hund och vägrar ha den kopplad så är detta sånt som man får räkna med - hon ska vara glad att min hund inte anfaller andra. Ja menar, tänk om jag haft en stor aggressiv hund och den hade bitit ihjäl terriern istället -.-'
Bättre den är i skogen och överlever isåfall tycker jag.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Är det här en person du brukar möta ute på hundpromenader?
#1 Jag har sett dem innan på håll, men detta var nog första mötet vad jag kan komma på.
Och när jag sett dem innan så har hon även då gått med hunden lös och den har gjort likadant som nu mot andra hundar.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Ja, det är ett oskick med folk som har sina hundar lösa och inte har nån koll på vad de gör. Men det blir nog otrevligt att behöva möta dem efter en sån konfrontation. Jag kan erkänna att jag sagt ett och annat till hundägare som bara släppt fram sina hundar till min vilket jag ogillar starkt, men bor man på en mindre ort och ser samma hundar och hundägare varje dag så måste man nog vara lite smidig också.
Ja, hon skulle ha haft sin hund kopplad. Jag förstår att du blir rädd och irriterad när en okänd hund kommer springade mot dig och din hund, men att skrämma hunden så att den springer iväg är helt fel enligt mig. Tänk om hunden springer ut på en trafikerad väg och blir påkörd? Hunden kommer antagligen inte tillbaka när hon ropar på den, efter som hon inte verkade ha tränat den så bra. Jag tycker att hon skulle ha haft sin hund kopplad, och hon skulle absolut ha kopplat den när du bad om det. Men jag tycker även att du var dum som skrämde iväg hunden. Varför ska hunden lida för att hon inte har uppfostrat den på ett bra sätt? Det är inte hundens fel.
#3 Jag kommer inte ha några problem med att möta dem - den som ska skämmas här är hon då hon lät hunden härja som den ville och inte respekterade varken mig eller min hund genom att ha den lös när hon inte har ordning på den. Kanske låter hennes hund bli att göra likadant mot oss igen.
Jag hade min hund kopplad och jag såg till att min hund inte gjorde något mot hennes. Att jag skrämde iväg hennes hund var för att få den att sluta innan något hände då min hund visade att han tyckte det var obehagligt. Och tyvärr ser ju lagen ut som den gör - hade min hund bitit hennes så hade det inte spelat någon större roll om hennes var lös.
Hundar ska ju tyvärr bara sitta och ta skit idag, men då är det ju upp till oss ägare att se till att skiten slutar när hunden själv inte får göra detta 👍
Man ska ha hundar i koppel om dom inte lyssnar helt på sin ägare. Som i detta fallet, hennes hund lyssnade inte och provoserade dig och din hund, du sa till henne att koppla sin hund men hon ignorerade det. Det du gjorde var rätt , då hon inte lyssnade utan lät hunden springa och skälla på er,. Jag tycker det var rätt iallafall, vad hade hänt annars om hunden ev hade bitit dig eller din hund, man ska alltid ha hundar i koppel när man är ute och går och man vet att det finns andra hundar i området, dels för att förhindra bråk och barn eller vuxna som blir jagade av hundar. Bor man i ett mindre område och har ett elhjulspår att gå på eller liknande så ska man ändå ha koppel på hunden. Är hunden riktigt lydig så kan den vara utan koppel OM den kommer direkt när ägaren ropar osv.. men iallafall, det du gjorde, var inte fel alls :)
#4 Kan ju påpeka att det egentligen inte var meningen att skrämma hunden så illa. Jag reagerade rent instinktivt för att jag inte ville att det skulle bli bråk mellan hundarna. Vi har redan blivit påhoppade flertalet gånger av andra hundar - så börjar blir riktigt less på det.
Det jag kanske kan glädja med är att där vi gick fanns ingen väg, utan bara skog runtomkring förutom den lilla stigen vi gick på.
Förlåt, men hahahahaha! Så jävla bra gjort av dig! 😎
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Förhoppningsvis leder det till att hon håller sin hund kopplad i framtiden.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#8 Precis min reaktion. 😃
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#9 Ja det är min förhoppning!
- För kort och gott, detta hade aldrig hänt om hunden varit kopplad.
#6-8-10 Tack ska ni ha ^^
Att verbalt skrämma bort hunden är utan tvekan ett väldigt milt sätt att förebygga konflikter.
Hade hunden mött någon annan så hade den kunnat få sig en rejäl känga istället.
När skall folk lära sig att dem inte har någon rättighet att ha hunden okopplad, och att det inte är charmigt med framspringande hundar oavsett hur glada dem än är?
≧◔◡◔≦
Skrattar ihjäl mig 😃 Klockrent agerat! Förhoppningsvis lär sig tanten att koppla sin hund och hunden kanske fick en dålig minnesbild av att rusa fram till andra.
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
#13 14 Eller hur!
Jag ville ju inte sparka hunden eller fysiskt skadad den, så det enda jag kom på var VRÅLA 😂
Dock kan jag ju skadat den mentalt, vilket inte är så bra >.<
Men förhoppningsvis är den isåfall skadad på ett sådant sätt att den inte rusar mot främmande folk och hundar igen.
Om inte annat så behöver den lära sig att vara trygg hos sin matte, om jag tex jämför med min egen hund så springer han till mig om han blir rädd - inte iväg från mig.
Det är i så fall inte ditt problem.
≧◔◡◔≦
#16 Sant, men känns ändå lite pissigt då jag själv inte hade velat ha det problemet.
Dock skulle jag inte vara dum nog att ha min hund lös om den var på det sättet =P
Jag är också bra less på folk som har sina hundar okopplade och har noll kontroll. Min hundar har tyvärr blivit attackerade av lösa hundar. Men det har gått bra förutom en sträckning i en tass. Jag har alltid mina hundar kopplade för jag inte har helt kontroll på dem. De får springa lösa i rasthagar. Min ena hund har inte behovet att träffa andra hundar en den i sin egen flock det säger i alla fall hundpsykologen. Hon blir endast osäker och skäller så jag vill inte att andra hundar skall springa fram till henne.
Så jag tycker du gjorde rätt tyvärr fick ju hunden lida pga sin mattes dumhet. Men i visa situationer skulle jag gjort lika dant.
ja visst är det störande när lösa hundar kommer rusande sådär, tycker du gjorde helt rätt och om hundägaren säger något annat får du säga att hon ska skaffa koppel, du agerade som man ska enligt mig, och som mischa sa, detta var ju lindrigt finns folk som skulle sparkat till hunden så damen ska vara glad och hålla rätt på sin hund i fortsättningen
Jag hatar också när jag ser att folk har sin hund okopplad. Det är en jä*el som brukar gå med sin stora svarta *kamphund* av nåt slag utan koppel. Jag blir rädd varenda gång speciellt när min vovve är med mig. Den ägaren är så ignorant att han ibland går och pillar med mobilen, sedan kan hunden gå några meter fram eller bakom. Vad gör man? Den har dock aldrig sprungit fram till oss när vi varit i närheten, men ska man behöva vara rädd och orolig varenda gång.
Jag hade ju minst en incident själv där en främmande hund velat min illa. Gick inte skrämma bort den med ord eller kroppsspråk, där tackar jag min hundsprej som gjorde jobbet.
Jag kanske missförstår något nu, men det låter inte som att du skrämde iväg vovven för att den verkade aggressiv (dvs att det var en fara för din hund) så jag tycker nog inte att du gjorde rätt. Ägaren försökte, som jag förstår det, dessutom få tag på hunden?
Visst skulle hon ha haft hunden kopplad men det är ju inte hundens fel att matten inte tar sitt ansvar. Jag skulle nog istället ha förklara för ägaren varför det är ett problem att ha en hund, som inte kan komma på inkallning, okopplad.
Bravo!!
Tass Josephine
Visst är det aldrig någon garanti att hunden kommer varje gång 100% på inkallning, men man blir ju irriterad när man ser i området man bor i, att nästan alltid samma personer har sina hundar lösa på till exempel allmänna gångvägar. Och att samma hund/hundar alltid springer fram till okända människor/hundar medan ägaren står kvar och ropar "xxxxx!! Kooom!" utan någon reaktion frå hunden alls. Då ropar dom istället till människan hunden sprungit fram till: "Hon är inte farlig, hon är jättesnäll!!"…
Jag själv var ute med min valp för ett par månader sedan (kopplad) varpå det rusar fram två lösa hundar emot oss som tokskäller. Min valp blir lite osäker och skäller tillbaka samtidigt som han gömmer sig bakom mig, och jag försöker blockera hundarna som kommer fram. Ägaren står kvar längre bort och ropar "nej men vad gööör ni? koooom! åååh va söt valp!!" … Alltså..???!!
#15 Det är nog ingen fara med jycken mentala hälsa, terriers är ju avlade till att glömma bort att grävlingen bet av deras öra när de går på grävlingsjakt nästa dag.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#21 Hon gjorde först inget mer än att ropa, sedan försökte hon ta hunden men typ ''gav upp'' när den hoppade undan hela tiden.
Jag skrämde hunden då den inte gav sig och fortsatte att komma även om vi försökte gå. Och om du läser det jag skrev i #5 och #7 så visade min hund att han tyckte detta var jätte jobbigt och obehagligt.
Så antingen skrämmer jag undan hunden, sparkar undan den, låter den komma fram och eventuellt bita mig/min hund eller så låter jag min hund bita den - då tyckte jag att skrämma var bäst.
Men om du har tips på vad jag ska göra nästa gång det händer en liknande händelse så dela gärna med dig - jag vill lära mig hur man bäst kan göra i sådana här situationer. =)
#24 ja det är ju ioförtjej sant, vi hoppas iallafall den ''fatta vinken'' med att inte springa fram hur som helst =)
#25 Jag skulle ha försökt ta tag i hunden i den situationen, om inte hunden visade sig aggressiv. Min erfarenhet är att hundar som kommer fram och skäller är osäkra. I annat fall brukar de hoppa på direkt (min hund har blivit attackerad 3 gånger).
Men alla gör ju vad som känns bäst, jag tycker dock inte att man bör skrämma hundar om det inte är absolut nödvändigt. I TS lät det som att du gjorde det för att visa att du vågade, men det var fel då alltså.
#27 Nej det är inte rätt - det var inte för att visa mig modig eller nått sånt, det är ju bara löjligt isåfall =P
Jag hade inte tagit tag i hunden då jag inte riktigt visste om den var just aggressiv eller något annat, så för att inte riskera att jag själv blev biten så chansade jag inte med att ta i hunden =)
Tycker du agerade grymt på det hela, hoppas hon lärde sig något av de. :D
Snyggt skött :D
Bättre att den är i skogen och överlever? har hon hittat sin hund ännu?
#31 de vet jag inte om hon har gjort.
- Ja menar också att det är bättre den är i skogen och överlevt idag än att den blev biten och dödad.
Ja men det finns hundar som blivit skrämda och sprungit iväg oftast in i skogen och sen inte hittats på flera dagar och ibland inte alls.
Hoppas det går bra för hunden för det var ju inte hundens fel om ägaren inte hade den kopplad man ska ju ha hundar kopplade om dem inte kan vara lösa men man får hoppas hunden klarade det bra bara!
Bor en utländsk(tror hon kommer från polen) en bit bort, som alltid har sina yorkar lösa. Tror inte ens hon har något koppel. Hon går aldrig promenader, utan tar ut dom på framsidan och gpr max 20 meter från lägenheten. Min kompis har nästan råkat köra på dom pga att dom springer och skäller efter hundar och ibland cyklister, och springer framför cyklister osv.. Rocky som annars blir glad om någon kommer fram, men han reste ragg och högg efter dom. Jag skrek 'håll ordning på hunden! Min hund försöker hugga dom!' Hon brydde sig inte… hon såg att Rocky högg, och jag vet att hon kan svenska. Hon bara ropade på sina hundar som inte kom. Sen fortsatte hon röka sin cigarett. Då morrade jag åt hundarna och försökte verka läskig, då sprang dom iväg snabbt och när hon såg att dom kom till baka ropa hon "varför skrämde du bort dom? Dom ville ju hälsa på din hund, det märkte du väl när domninte ville komma när jag ropade? "…. man bara WTF? Jag skrek igen att min hund inte gillade dom, och då pekade hon långfingret mot mig… vilken lust jag hade att släppa Rocky så han fick hugga dom… så får hon se vad som kunde ha hänt.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
När man skaffar sig en terrier eller en blandning av en, så ska man vara medveten om hur envis en terrier kan vara. En till poäng är väl att man har väl inte lös en hund som inte är beredd för det? Har hört en mardröms historia om det. Inget lyckligt slut.
Inte hundens fel såklart, men hur når man ägarna till dessa individers ägare? När förstår de att de gör något fel? Det är hårt arbete med att ha en hund.
#34 jag skulle ha fackat till baka och släppt hunden.. om jag vågade😊 fast det kanske jag hade gjort ändå.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#36 brukar vara ganska uppkäftig… brukar vara jag som tar fram fingret :P iaf när hunden är med, för då är det ingen som vågar sig fram för att ge mig 'stryk' :P men nu tänkte jag på Rocky som försökte hugga hundarna..
träffade kärringen igen nu när jag var ute… haha! och Rocky slet sig! (halsbandet var tydligen för stort så han backade ut :o ) som tur så var Rocky på bättre humör och jagade bara hundarna, haha! då var dom inte så kaxiga.. de sprang iväg 'uuh uuuh uuuh' hahaha! och ägaren brydde sig inte ens om att hundarna blev jagade…hon trodde tydligen att dom lekte.. men jag lät faktiskt Rocky få jaga dom. jag skulle ändå inte få in honom(hade inlines på mig) så där hade han kul :) sen behövde jag bara vända och åka hem igen, för Rocky var ordentligt rastad :P
#37 ahhaha vilken kvinna. tur att han hade kul haha och inte skadade nån iaf😃
// Linah
Gerbilsidan
haha, ja. nä, den gången han försökte hugga var han ganska trött, och vi hade precis passat mammas Pudel, som Rocky hatar pga dåligt kroppsspråk. t.ex att det ser ut som att pudeln reser ragg, och samtidigt som den 'reser ragg' så sänder den ut vänlig energi. det förvirrar ju rätt mycket. Rocky är ingen som 'söker efter strid'. han kan vara med hundar han inte gillar, så länge dom inte kommer på han. Zingo(pudeln) och Rocky fick gå lösa, och Zingo har typ aldrig träffat andra hundar. händer typ 3 gånger om året eller något, så när han träffar andra hundar så är han jättejobbig mot den hunden, och liksom 'retas'. han springer fram och slår tassen på den andra hunden, eller hoppar fram och tillbaka mot hunden och skäller, och så säger hunden ifrån, men han slutar inte utan fortsätter ännu mer. så Rocky var inte att leka med då :P
annars skulle han aldrig göra något. förutom att kanske välta omkull några barn och hoppas att dom tycker om honom… haha :P
som tur var det inga andra ute i närheten
#39 haha stackars rocky;) nämen tur att han inte är aggresiv egentligen då:)
// Linah
Gerbilsidan
#40 ja, det är tur!
haha, har aldrig sätt han springa så efter dom sen han stack iväg efter ett gäng katter(satt minst 5 st katter på samma ställe). det var i vintras när det var halt ute… haha, jag halkade :o dock så vill han bara leka.. det fattar ju inte katterna dock som nästan flyger iväg. Rocky springer efter som om han ropar 'ja, vi kör ta!' hahaha!
som tur är skulle han aldrig göra något mot dom.. förutom att dregla ner dom.. haha.
#41 vilken ras är han?
// Linah
Gerbilsidan
Jag vet inte vad jag skulle göra om en hund kom springande mot mig.Min hund skulle nog gå i mellan som han nästan alltid gör när det är bråk.Och han är aldrig nån som börjar att bråka med en annan hund utan det är om den andra hunden gör nåt elakt först Som att en annan hund t.e.x biter honom i benen utan anledning då brukar han bli sur man han gör inte så mycket.Han är mer en som varnar i sånna svåra lägen men han kan bli kaxig om den andra hunden är det men han är 10 månader så han är en sån som försöker att leka med andra hundar hela tiden och ibland blir dom andra hundarna sur på han får han är för på så jag vet inte hur jag och han skulle reagera i den situationen men han skulle nog börja skälla.Och jag skulle nog göra nåt snabbt för att förhindra situationen.Jag tyckte i alla fall att ägaren är lite konstig eftersom när du sa åt henne att koppla hunden och hon sa om du törs det låter nästan utmanande och då skulle jag nog inte heller ta hunden för om hon säger om du törs då är det som att hunden ska göra nått när du tar den. Så jag tyckte att du gjorde rätt att skrämma hunden det kanske var det bästa alternativet för att knuffa bort hunden kanske den sticker eller så kanske den blir sur och ännu mer på.Och om du tog hunden i kopplet kanske den skulle bita dig eller din hund och om du lät den komma så nära så att den skulle kunna bita din hund för den verkade nästan lite dominant på nått sätt.Eftersom den inte lyssnar och kommer på det settet.Man vet aldrig den kunde ha bitit din hund eller din biten den hunden så jag tycker det bästa altenativet är att skrämma iväg han.Och man kunde inte ha vetat innan att det skulle springa raka vägen in i skogen för dom flesta som du sa springer och gömmer sig bakom matte/husse men den sprang iväg själv så hunden kanske känner sig otrygg hos den ägaren.hoppas dom har hittat hunden iallafall.
#37 här är du inte bättre än den utländska kvinnan. Och så tycker du dessutom det hela var roligt.?
Och så säger du att du inte skulle kunna få in din hund, då gar du inte heller nån pli på den och får skaffa bättre halsband så inga fler hundägare drabbas av att din hund kommer loss. Har stött på en sån person en gång.
#34 Var bor hon med yorkarna? :) varit med om en liknande händelse!
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
#37 Måste hålla med #44 i detta att du var faktiskt inte bättre än den kvinnan, jag tycker de är förjävligt att hundarna ska hålla på att bli straffade för på grund av sin ägare, springer hunden iväg får man väl hämta tillbaka den, speciellt när du skrev tidigare att din hund faktiskt är kapabel till att hugga dom där, då är de väl inte så roligt längre om de faktiskt skulle hända, sen tyckte du att de hela var roligt också, jag tycker man ska ta sånt på allvar, om du måste straffa någon så är de väl ändå den där kvinnan å inte hennes hundar, de är ju hennes ansvar att dom ska tränas.
#37 Tänk på att om din hund biter hennes så är det DU som åker dit på det - då kommer det inte spela någon roll om hennes var lösa eller skällde på er då din hund var den som gjorde skada isåfall.
Då riskerar du böter, tvång på munkorg och koppel och i värsta fall kan man få hunden avlivad. Så den som förlorar något blir ju du och din hund - i värsta fall kan ju din hund förlora sitt liv, är det värt det bara för att lära denna kvinnan en läxa?
Jag kan ju säga att jag hade gjort detsamma om jag var i din situation, jag ansvarar över min hund och att freda den mot framspringande hundar den ska inte behöva ta "smällen" och försöka skydda sig själv. Jag hade skitit högaktningsfullt i om jag då skrämde iväg den till skogs, faktiskt 😉
Till er som undrar över Terriern - den är hittad och mår ''bra'' eller vad vi ska säga.
Såg ägaren förut, hunden är nu kopplad med ett par viktiga detaljer som stod ut - hunden hade en kraftig munkorg och matte en bandagerad hand.
Tror vi alla kan gissa oss till en slutsats om vad som hänt där.
#50 Tur att den hittades i alla fall och att den faktiskt går kopplad nu, tycker fortfarande du reagerade grymt på situationen och vågade skrämma iväg den på de viset. :P
# 50 Vad tror DU hänt hunden? Att den var bandagerad var ju inte kul.
#52 du ska nog läsa det jag skrev igen.
#51 Tack, jag gjorde bara vad min instinkt sa dock =P
Har läst, och? Svårt att svara på frågan?
#55 MATTEN hade fått bandage inte HUNDEN. och den gick med munkorg så jag antar att den har bitit sin ägare.
// Linah
Gerbilsidan
#55 Står inte att hunden är bandagerad utan att MATTES HAND var det - hunden hade kraftig munkorg och inga skador.
Att Matte blivit biten av sin hund är definitivt inte mitt problem.
Men för att svara på din fråga - jag tror hunden bitit sin matte då hon är rädd för henne och inte har någon form av trygghet eller respekt för henne.
#34 Varför skriver du "en utländsk kvinna"? Vad har det med saken att göra, vilket land hon föddes i? Hade du skrivit "en svensk kvinna" om hon var född i Sverige?
#0 Tycker att du gjorde helt rätt 🙂 Det var det minst våldsamma sättet att bli av med hotet från den andra hunden.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#58 Tack, det känns rätt iallafall - hellre skrämd hund än en skadad hund
=)
Jag skrev i senare inlägg att han aldrig skulle skada dom. Förutom den gången nör han var trött och inte på bästa humör. Hade som sagt inlines på mig så kunde inte springa efter honom. Jag visste inte att han kunde ta sig ur halsbandet då han aldrig gjort det innan. Han är en golden retriever :) Jag skrev utländsk kvinna för att kanske ha en orsak till varför hon har hundarna lösa. I polen får man ju det, om jag minns rätt. Bor i värnamo Jag vet att jag hade blivit skyldig om han bitit hundarna. Men nu visste jag att han var på bättre humör, och bara ville leka. Vilket jag såg innan han tog sig loss. Hade han visat en annan sida hade jag satt kopplet som ett 'extra halsband'.
#60 om hunden riskerar att bita beroende på ''vilket humör'' den är på den dagen så hade jag inte låtit den fortsätta att jaga de små.
Golden eller inte - om det krävs att hunden är på ett visst humör för att den inte ska bita andra så ska man vara jäkligt försiktig då ett humör snabbt kan skifta.
Men det är din hund och du gör som du vill precis som vi andra hundägare här =)
jag känner min hund. så länge han inte är på dåligt humör så är det ingen fara. skulle han skifta humör medan han jagade, så skulle han sluta jaga dom. han startar inte bråken, han håller sig undan. men det var yorkarna som startade, och om dom slutar/går därifrån så slutar han också.
jag förstår honom. det är jobbigt att leva en vecka med en hund som är ostabil, iaf för honom som är väldigt signalkänslig.
kan säga också att han var understimulerad också, när han jagade hundarna. annars skulle han sluta när han såg att dom inte ville leka.
Jaha. Vad märkligt. Men bra om den hunden kommer vara kopplad i fortsättningen.
jag har honom kopplad..? om jag inte är hos mamma, och har med honom i skogen(som vi äger) där jag vet att inga går. skulle det komma någon så bryr han sig inte om dom. det går att stoppa honom från att jaga, så länge han inte är understimulerad. men jag har honom inte lös då.
vad är det som är märkligt?
# 64 Var inte dig jag svarade.
nehe… haha
#64 det du skriver säger mig ännu mer att du måste vara försiktigare med din hund.
ser inget farligt så länge han inte är understimulerad..
#68 citat från ditt inlägg i #62
''kan säga också att han var understimulerad också, när han jagade hundarna.''
ja, han jagade hundarna för att han var understimulerad. pappa har inte hållit på så mycket med honom nu på ett tag.
#70 jag fattar inte riktigt - du skriver att han var understimulerad, för att sedan skriva att det inte är någon fara så länge han inte är just understimulerad.
Men ändå är det ingen fara att han gjorde som han gjorde?
Kan du förklara detta så jag förstår, för jag fattar inte alls just nu 🤔
jaha… oj, blev lite snurrigt.
han är kontrollerbar och sticker inte iväg, slutar om den andra hunden inte vill.
är han understimulerad så är han inte kontrollerbar, sticker iväg, och gör som han själv vill. men han skadar ingen. allt är bara på lek.
den gången han var sur så var han som sagt trött och hade fått leva med en annan hund i en vecka, som inte kan låta honom vara, även om han säger ifrån. pudeln hade även dåligt kroppsspråk som gjorde Rocky nervös och osäker. vilket ledde till att han fortfarande var osäker ett par dagar efter att pudeln hade åkt.
#72 ok då hänger jag med bättre
Men du bör tänka på en sak iallafall =)
Även om din hund inte skulle bita eller medvetet skada någon annan så gör hans storlek att han blir farlig.
Tex hade han slagit en tass över ryggen på en av yorkiesarna så hade de kunnat bryta ryggen och dött - detta hade inte varit med meningen men med den storleken och kraften som en golden har jämfört med en york så har yorken ingen chans.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#72 Förlåt, men vet du verkligen hur hundar fungerar? Det låter som att du ursäktar din hunds beteenden med en väldigt massa olika saker som är "förmänskligande" och jag tror att det bara är en tidfråga innan något tråkigt händer.
Jag rekommenderar dig att sätta dig in i hundars språk och beteenden, så du lär dig att förstå hundar på ett mer korrekt sätt för både din egen skull och din samt andras hundar.
Börja med att se denna dokumentär, även om det är en universitetsföreläsning, så är den väldigt lättförståelig. 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
asså.. jag vet inte. det är pappa som berättat för mig. jag säger vad jag har lärt mig.
hundar kan väl också ha dåliga dagar?
#75 Börja som sagt med att se filmen, då har du en bas att stå på. Sedan finns det massor med böcker om det, de flesta är på engelska, med Per Jensen har skrivit en del på svenska. Han har en blogg för övrigt: http://www.perjensen.se/etologi/fran-forskningsfronten/
Tänk på att så här års får inte vara lösa i skog o mark, oavsett vem som äger marken/skogen, det är ett brott mot Jaktlagen.
Är det din eller din pappas hund?
#77 Hunden hade slitit sig, så den var inte lös släppt =)
#78 Jag läste det, men skribenten har skrivit att den ofta är lös.
#79 Ah, då förstår jag, ledsen för onödig kommentar! ^^
#77 den får vara lös om den går som om den är kopplad, och om den är dresserad. Rocky är bara odresserad om han är understimulerad, och då har jag honom inte lös.
nej, jag har inte honom lös ofta. jag skrev 'när jag har med honom till mamma' vilket inte är ofta alls.
skrev 'mamma som äger marken' för att säga att vi har tillåtelse att gå där. vissa vill inte att hunden går där.
plus så är hela marken som vi äger inhägnad. så han går ju inte lös hur som helst.
det är pappas hund.
Då minns du fetfel, Polen är nog striktare med sina hundar än vad Sverige är.
Där går alla kopplade, vissa med munkorg, alternativ under strikt kadaverlydnad lösa.
/Polack
#82 Pyttsan, jag har jobbat i Polen och det sprang hundar överallt.
#82 Kan inte vara manga som foljer lagarna, losa hundar overallt nar jag var dar! bade pa landet och i staden, aven losa runt tagsparet med knappt nagon tillsyn… (sorry om det ar svart att lasa, engelskt keyboard)
Var buss korde ocksa pa en los hund… 😕
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Svarar båda, Ja jag vet inte vart i Polen ni hållit hus, men jag har då aldrig stött på det under varken min uppväxt eller senare besök i landet i vuxen ålder, med enstaka undantag - då det fortfarande fanns herrelösa hundar på gatorna, vilket det inte gör idag.