Tränings/lektips?
Jag har en schäfervalp på 4 månader och jag skulle vilja ha lite tips på lekar och mental träning. Jag har sett en massa trådar, men de flesta beskriver bara vad hunden ska göra, inte HUR man får hunden att göra det.
Till exempel så såg jag i en tråd förslaget att lära hunden att "städa". Alltså lägga sina leksaker i leklådan. Men hur får jag hunden att förstå vad jag vill att han ska göra?
Det är naturligtvis bara ett exempel, jag vill gärna ha tips på massor av lekar och mentala träningsövningar, med en förklaring på HUR JAG BÖRJAR.
När jag inte orkar hitta på något "riktigt" med min vovve, men hon behöver göra något där hon använder hjärnan lite så brukar vi leka "tappa vanten" leken. Den går ut på att jag "tappar" något så att hon ser det (eller inte ser det beroende på hur svårt man vill göra det) och sedan så går jag vidare en bit (kan vara 5 meter eller 200 meter, elt beroende på hur van hunden är) och så utbrister jag "Nämen vad har matte tappat!" och sen får hon spåra tillbka där vi har gått och hitta det som jag har tappat.
Jag lärde in det genom att ha med en trasig vante som hon tyckte var väldigt rolig ut och så tappade jag den väldigt odiskret så att hon verkligen ville springa till den. Det lät jag henne dock iner göra utan vi gick vidare några meter innan jaglät henne springa tillbaka sammtidigt som jag sa mitt "Nämen vad har matte tappat!". När hon hittade vanten så blev det massa bus och godis. Man kan ju börja med en leksak eller något anant som hunden tycker är roligt. 😃
Jag hoppas att du fattar vad det går ut på och hur du börjar träna det, ananrs så är det bara att fråga!🙂
// Nadja
Har du testat att kolla på youtube? Där brukar det finnas bra hur man gör saker.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
tränings videos både vardagslydnad och trix kolla även dom andra spellistorna:
http://www.youtube.com/playlist?list=PLF26FD559887E7EA4
saker man kan hitta på under promenaden: