Knöl i gommen?
Jag har en schäfervalp på ungefär 4 månader. För en liten stund sedan upptäckte jag att han har en liten knöl i gommen, strax bakom framtänderna. Den är liten, mindre än en ärta, men står ut en del, och den är hård. Den verkar inte göra ont.
Är det någon som vet vad det kan vara?
Jag har tänkt ringa min fodervärdskonsulent och veterinär i eftermiddag, men tänkte kolla här först.
Hur ser den ut?
Är det som en blåsa eller en köttig knöl? =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag har inte lyckats titta, för han bara viftar på huvudet när jag försöker. Men den ligger liksom under huden.
Den känns ungefär som när barn får en ny tand, innan de bryter igenom huden. Alltså en väldigt hård knöl.
Ny tand?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Då är det mycket möjligt att det är en tand - din hund börjar nog att tappa sina valptänder snart (om det inte startat) och då kan det vara en framtand som hamnat lite fel =)
Annars skulle jag gissa på 2 saker
- En fettknöl - dock inte så troligt då hunden är så ung
- En böld - om hunden ätit på pinnar ute så kan det blivit ett stick med en flisa och orsaka en liten böld under huden.
Hoppas du får veta svaret snart - berätta gärna när ni vet vad det är 🌺
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Jag tänkte också en ny tand, men den verkade så konstigt placerad. Jag menar, den ska ju inte vara där. Kan den flytta på sig när den väl kommer ut?
Om det är en felplacerad tand, vad gör man åt det?
#4 Känns för hård för att vara en fettknöl eller böld..
#5 Tanden kommer inte flytta sig till ''rätt ställe'' om den växer där, det man kan göra isåfall är att antingen låta den vara eller om den blir till besvär så kan den dras ut - men det kan veterinären hjälpa till att bedöma =)
Okej. Jag får ringa och kolla i eftermiddag då. Tack för hjälpen! =)
Har inte hundar en sådan knöl bakom övre framtänderna? Kände lite snabbt på mina hundar nu och de hade båda en hård "knöl" där bakom 😛
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#8 Min har en knöl, men den är inte hård ^^
Det ska väl finnas en körtel bakom tänderna om jag minns rätt,katter har detta också - men den är inte hård som en tand vad jag vet =)
Kände även på hunden vi är hundvakt åt och det var samma sak där, så jag tror det är helt normalt. Om det är samma knöl vi pratar om.
#9 På dom tre hundarna jag kände på nu var knölen rätt hård.
#11 Hmm, kanske har med ålder att göra 🤔
Hur gamla är de du kände på?
Min är 10mån och knölen är inte hård - dock TS hund 4mån och den är hård 🤦♂️
Det kan vänta tills det är vardag, ingen panik.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#12 5½ år, 4 ½ år och ca 15 månader gamla är de jag kände på. Men kan ju variera beroende på individ med 🙂
#14 Sant, kanske beror på individ, ras m.m. 🙂
Min har också en sån :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Ingen fara. En f.d. bekants schäfervalp hade också en sån och det var ingen fara.
-