ta bort fästingar
hittade ett tips jag tänkte dela med mig av!
så här får ni bort fästingarna lättast från era djur eller er själva:
Applicera en klick flytande tvål på en bomulls-tuss som du täcker fästingen med och badda ca 30 sekunder så kommer fästingen släppa taget och sätta sig på bomulls tussen !
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface
Smart tips!
Får testa detta om hunden får fästingar =P
Han har bara haft en enda och det var i Maj XD
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Någon som testat? :D
Dör fästingen?
Förr gavs rådet att man skulle klicka på en bit smör eller olja, när fästingen kvävs så släpper den, problemet är att den i dödsögonblicket spyr ut maginnehållet i individen den sitter på o med det följer ev bakterier o virus.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
3 haha har ett minne där en bekant ligger med smält smör i naveln eftersom hon hade en fästing där. Jösses vad hon tjöt den simmar den simmar hahaha. Fästingen satt kvar efter 30 minuter jag kunde sen avlägsna den med en pincett 😎
Här har jag fästingplockare och mina naglar nyper i regel bort dom flesta
Varför kladda med saker, när man istället kan ta bort fästingen omedelbums på 2 sekunder ? är jag ute och hunden fått en minimal fästing så tar jag den med "kofoten" när jag kommer hem - skulle den fått en större fästing, så tar jag den med fingrarna omedelbart.
Om man kladdar med medel, så är risken mycket större att fästingen spyr upp maginnehållet och på så sätt kan hunden lättare få smitta.
Eller så vrider man bara fästingen motsols, sen hör man en klick och putt bortaaa, haha ;D
Nej, man skall inte vrida, man skall dra rakt ut.
Nej vrida, eftersom dom borrar sig ner i huden (tror jag) rycker man så kan det bli att huvudet fastnar vilket ej är det bästa, har nu börjat med att alltid vrida vilket funkar myyycket bättre.. Tror du kan ha fel faktiskt
Vad jag har hört och lärt så ska man inte försöka "dränka" fästingen på det sätter eller vrida på dom då dom oftast "spyr upp" lite maginnehåll och där då också sjukdomar. Hurvida det stämmer eller inte vet jag inte.
Jag drar dom rakt ut med naglarna iallafall!
// Lise
When nothing goes right, go left!
#8 Nej #7 har rätt. Man skall aldrig vrida.
Kanske jag har fel, kanske inte.. Att man ALDRIG ska göra det, är lite svårt att tro på enligt mig.. Eftersom jag alltid har vridit och den har alltid lossnat, så sluta vrida kommer jag ej göra huvudsaken är väl att den försvinner? Ni gör på erat sätt jag på mitt den lossnar ju iallafall ;)
#11 Anledningen till att du inte skall vrida är enkel. Mkt lättare att huvudet lossnar från kroppen. Vridandet är från samma sorts gamla skrönor som smör och vaselin.
Läs här istället!
På bilden som jag la upp så står det att dom testat på flera antal fästingar, på det du la upp står det bara att man ska dra den med en pincett står inget om att det är fel att vrida står inget om att man MÅSTE rycka ut den. Men på min bild står det att resultatet av testningar funkar det det bäst att vrida vilket jag också märkt när jag gjort båda metoderna, så låt mig göra på det sätt jag gör eftersom jag märkt att det funkar det också, och eftersom man testa på hundratals fästing och det visade också att det funkar, och att vrida underlättar mycket.
Vrider inte heller när jag tar bort föstingar, men på baksidan av förpackningen till "kofitarna" visas att man ska vrida kofoten för att få fästingen att lossna. Så antar att det går bra. Huvudsaken är ju att hela åbäket kommer med loss.
"På natten är alla katter svarta"