utfodring valp.
min hunds uppfödare gav instruktioner om att min 6 månaders valp ska utfodras 3 ggr om dagen 1,5 dl varje gång.. tills han fyller 8 månader då ska han få 1,5 dl 2 ggr om dagen! nu till min fråga.. varför ge så många gånger om dagen? jag ger ju ett vuxenfoder till valpen och det finns en fodertabell på den där det står hur mycket hunden ska få enligt kroppsvikt kan jag inte ge utifrån den istället och typ 2 gånger om dagen? // fundersam
Är det en mindre hund? Uppfödaren bör ha den kunskap som just din hund behöver.
Det brukar vara lite i överkant på foder påsarna. En valp som håller igång mycket behöver 3 mål för att få tillräckligt med energi att springa och busa. Fuskar man med måltiderna kan valpen bli benskör och få höft problem mm. Så följ uppfödaren och lägg en god grund för en stark trevlig vuxen vovve. Mammahund
Det är en jack russell terrier jo jag vet, jag menade inte att 'fuska' med måltiderna har jättemycket foder men jag vill inte 'ge för mycket' eftersom uppfödaren vet inte att jag utfodrar med vuxenfoder och enligt den tabellen är hennes anvisningar för mycket är rädd att han ska bli överviktig.
Jag har ochså en medelstor vovve gårdshund spaniel. Och jag har nog cirka 1 dl per mål tre gånger om dagen till 6 månader sedan blev det två mål på dryga dl två gånger om dagen.
Jag fuskar lite ännu med en bit knäckebröd eller skorpa mitt på dagen.
Har ochså kört in dem på vuxen foder ganska fort.
1.5 dl tre gånger om dagen lite mycket ja. Då det är en Jack russell.
Lycka til Mammahund
Varför en valp ska ha mer foder är för att den växer, på ett vuxenfoder står det vikten när den är vuxen och din växer ännu alltså ska den ha mer foder än vad det står på påsen :) Sen kan jag tycka att 1.5 dl låter mycket men äter han upp allt och inte är fet så skulle jag ge 1.5 dl x 3 :) Jag gav färskfoder till Enja som valp och gå utgår man vad den ska väga som vuxen så hon fick äta för 3-4 kg hund men vägde långt i från så mycket som 12 v valp 😉
Roxy är 9 månader nu och ätit 2 måltider per dag sedan hon var runt 4-5 månader gammal, hon ville helt enkelt inte äta 3-4 ggr/dag men gick bra 2 ggr/dag men samma mängd såklart som hon skulle fått uppdelat på 3-4 ggr. Hon får dock färskfoder. Men kunde inte tvinga i henne tre gånger per dag.
Jag tror personligen inte hunden riskerar höftproblem och sånt pga att den äter 2 ggr per dag istället för tre gånger per dag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
5 Om hunden får samma giva men utdelat på 3 mål hur kan det ge höftproblem? Nja jag har svårt med tro att fodret ger problem med höfterna det hänger mer på aveln o hur det ser ut bakåt i leden.
#6 Håller med dig där, mitt inlägg var lite riktat till det #1 och jag tror med det är avel och sjukdomsrelaterat så att säga om de får det, och inte pga utfodringen om hunden får det som den behöver.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.