Border Terrier
Hej
Hur är border terriern? i temperamentet? hur mycket aktivering behöver den? går den bra ihop med andra hundar? hur mycket mat ska den ha / dag. vvad mer vet ni om BT? har tänkt på denna ras men har inte läst om den därför frågar jag er, tänkte läsa lite om den nu :P men det är alltid kul att höra era erfarenheter om BT :)
Äger dels en border terrier, hon är ett bra exemplar för sin ras. En intensiv hund med mycket terrier i sig helt enkelt, vilket innebär att den kan ha ett sjuhelsikes humör och temperamentsväxla skickligt. Aktivering tycker jag ändå bordern behöver en del, den som dels är min kör viltspår och lydnad. Någon slags aktivering bör man syssla med för det är inte i mitt tycke en ren sällskapshund, i princip kan du köra vad du vill med en border, de har ändlöst med energi och gillar att arbeta. Har en del självständighet eftersom det är mycket terrier i denna ras, men gillar att samarbeta med rätt motivation och förare. Vår får 1,5 dl torrfoder två gånger om dagen, men kom ihåg att mängden varierar beroende på fodersort, individ & aktiveringsnivå. Vår funkar inte särskilt bra men alla hundar, min lagotto kommer hon inte alls överens med utan de ryker ihop titt som tätt (dock aldrig allvarligt), och det är absolut inget fel på hunden utan det är terrierhumöret. Hon funka & har alltid funkat bra men vår labbetik, men det är för att labben är dominant & självsäker, behöver aldrig hävda sig. Det är enligt mitt tycke ingen hund man sätter ihop med vilken annan hund som helst, men om valpen växer upp med en hund bör det funka. Det är verkligen en underbar ras, intelligent & lättlärd med en massa energi. Den har lite jävla anamma i sig och vet hur man arbetar. Har lite jaktinstinkt vad jag märkt, jagar smådjur såsom möss och liknande, men det är bara naturligt för rasen.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Har träffat några Border och jag skulle väl säga att det är den terrier som det är mist terrier beteende i faktiskt. Dom har varit väldigt glada och gillar allt och alla.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Catta, terriers brukar vara glada och gilla många det är min egen uppfattning har själv två hundar ur terriergruppen och känner flertal andra dem har bara egen stark vilja men är oftast inte reserverade.
Tack för hjälpen, har blivit mer och mer intresserad av terrierna har en blandras ( Jack Russell, Dvärgschnauzer) som jag tycker behöver sällskap :) Har tänkt på irish softcoated wheaten terrier och cairn terrier :)
Kan inte så mycket om specifikt Border terrier, men lite allmänt om terrier i sig. Och av dom border terrier som jag träffat så har det varit lite 50-50 med dem.
Vissa var VÄLDIGT mycket terrier och hade det intensiva terrier beteendet - även mycket stark jakt instinkt och drivkraft.
Andra var väldigt ''layed back'' och lugna, riktiga knähundar som lugnt lunkade fram.
Det dom alla hade gemensamt var att de var vänliga och framåt, ingen var särskilt reserverad mot främlingar eller andra hundar. Skillnaden var väl främst att de var olika intensiva =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Saffran förklarade det hela väldigt bra tyckte jag!