Labrador?
Hej
ni som har labrador (labradorer som inte är överviktiga) hur aktiverar ni era hundar tänkt skaffa en men vet inte om jag klarar det vill gärna inte få en överviktig hund :( vill bara veta hur ni aktiverar era hundar o se om jag klarar det :)
tänkte tex att cykla med hunden ca 1-1.30 min /dag. 3 promenader / dag morgon ca 1 timme eftermiddag ca 1.30 - 2 timmar kväll ca 1.30 min. gå i skogen ungefär 2 gånger i veckan. hjärngympa, agility, sök, spår i skog tex, lite bruk kanske, blir självklart lek o bus med hunden också har en till hund som den kan stoja med också
räcker detta eller behöver den ännu mer motion mm ? eller är det bra kan man minska på något? eller ska det vara så här brkar göra detta med min nuvarande hund!
Tänker du på en jaktavlad labrador eller bara en inte överviktig utsällnings labbe?
#2 Nej inte jaktavlad eller utställning bara en familje hund :) men det blir ju rätt mycket motion mm
#3 De utställningsavlade är ofta stora, tunga och överviktiga medans jaktlabben är sundare i kroppen. Beroende på vilken du syftar på så behöver de olika motion ^^
Hade inte labbe men hade golden, tror dem har ungefär samma aktivitets nivå, han gick 30 min morgon, 30 min lunch, 30 min em, 1 timme på kvällen. Var man sjuk räckte det med 5-10 min morgon, lunch, em och kväll och sen tuggben att roa sig med inne. Han KRÄVDE ingen aktivering eller motion, men han tyckte det var kul att träna och röra på sig :)
Ang vikten, ge mat efter motion, börja med att ge som hunden ska ha enligt påsen, sen ser du snabbt om hunden behöver mer/mindre och då är det bara att öka/minska tills du hittat rätt mängd :)
Alltså, det här med feta labradorer beror ju inte bara på aktiveringen utan även på maten.
En labbe är lättfödd och nästan alltid hungrig så lyssnar man för mycket på sin hund och ger den så mycket mat den vill ha så blir den som ett fläskberg.
Däremot behöver de en hel del aktivering för att må riktigt bra mentalt vilket gäller både show- och jaktlabbarna även om de sistnämnda är ännu mer krävande.
Tyvärr är det så med många understimulerade labradorer att de inte blir utåtagerande som till exempel schäfrar kan bli utan de "stänger av" i stället och blir slöa varpå ägaren tror att de har en jättelugn hund som inte behöver någon direkt stimulering.
Till frågan: Nikka - treårig jaktlabbe - hänger med på ridtur någon gång i veckan då hon verkligen får springa rejält. Sedan tränar vi jakt/apportering 2-3 ggr/v och så ränner hon runt varje dag med min kompis labbar vilket ger en hel del motion men kanske inte så mycket mental stimulans.
Brukar även klämma in lite aktivering på de vanliga promenaderna.
Dock får jag ju säga att i de perioder som jag inte mår helt bra så blir det mindre aktivitet men hon får alltid följa med till stallet och väl där brukar jag hitta på lite smågrejer i alla fall.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Tack för all hjälp, vrf jag nämner det här med överviktiga labbar är för att jag har sätt många labbar som är just "feta" och tycker så synd om dom, att jag själv inte vill ha det men har även sätt fina normalviktiga labbar o blir mållös av dom 😘 därför vill jag höra om jag kan klara en labbe:) ska nog ta om aktiveringen då jag skrev detta inlägg igår natt var riktigt trött om ni fattar vad jag menar. 😀 40-50 min morgon eftermiddag 1 timme mellan det ungefär 1 timme kväll 1.20 timme aktiveringen / sök, agility, hjärngympa, spår i skog, eventuellt lite bruk kanske. Också lek i Stim med den andra hunden såklart Så nu blev det rätt ;)
Eventuellt gå i skog vid stranden någon gång i veckan :) har pool hemma så han kan ju få bada där om han vill eftersom att han är en labbe :D
Det där med pool, tänk på att hundhår kan sabba filtrera i poolen.. om det är en riktig pool det vill säga :) har själv en och hundar får inte bara i den då filtret redan pajat en gång :/
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#9 riktig pool? har nedgrävd pool.
Ja en riktig med filter och så :) En sån här typ
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#6 Bra skrivet ang aktiveringen! Blir alltid så ledsen när jag ser tjocka labbar som bara får en promenad runt kvarteret.