Bra fästingplockare
Jag kanske är lite sen, men till alla som inte vet om den, så ville bara tipsa om den här:
http://vetzoo.se/otom-fastingplockare?gclid=CLHFq9mOg78CFaPItAod6h4AUg
Den är helt suverän !
Yes, vi har kofoten redan sedan ca. 1,5 år elelr längre och de var svindyra x) men de funkar super och jg är glad att vi köpte dem :D kan också bara rekommendera kofötterna :p
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Jag föredrar pennan med en snara, jag tycker kofoten är dålig då det känns som den inte passar alla storlekar på färstingar så vissa klämmer den på kroppen när man tar bort fästingen :P
Varför tycker ni kofoten är bättre än pennan? :)
Kofoten använder ja med, är nog bästa plockaren jag provat på större fästingar, får med betarna och hela ansiktet på den, däremot kan inte ens den lilla kofoten få bort en liten fästing så jag använder en pincett för dom små, som är rundad i änden så de inte klämmer på kroppen.
Själv använder jag pincett formad som en tång, dvs kniper åt om huvudet men krossar inte kroppen, i brist på annat är det naglarna som gäller.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Ja, kofoten använder jag också. Funkar bra.
#2 Med pennan händer det oftare att man drar loss kroppen och huvudet sitter kvar. Med kofoten tar man tag under fästingskroppen, vrider och hur enkelt som helst så har man hela fästingen ute :)
mvh, HamsterHamster
#6 Man skall aldrig vrida, man skall dra rakt ut.
#7 varför inte? för att fästingen spyr? det är mer lätt hänt när man råkar klämma på kroppen hr som hälst. Man vrider ju på huvudet som gör så att fästingen skrivas loss. Veterinären sa det så iallafall🤔
mvh, HamsterHamster
Alla föredrar vi ju olika, jag föredrar pennan med snara då jag tycker det är så lätt att få väck fästingen med den.
Har använt kofoten men den kasserades rätt snabbt då jag inte gillade den 😉
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#8 http://www.aftonbladet.se/sommarisverige/article12381502.ab
Om man vrider är sannolikheten större att de hinner spy innan de dör. Det är inte speciellt lätt hänt att en fästing spyr om man använder rätt teknik/verktyg.
Är inte det lite överkurs att elda upp fästingen? Är tydligen vanligt enligt den där artikeln att folk gör det :O
Vi spolar bara ner den i toan, vill ju bli av med den så snabbt och enkelt som möjligt.
Jag föredrar pennan med ögla, men kan vara svårt med små fästingar. Jag har faktiskt vridit lite på små fästingar just för att de är så svåra att få loss. Visste inte att de kunde spy av det.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Tyvärr överlever fästingar otrolig länge i vatten, så vi eldar också upp dem x)
mvh, HamsterHamster
Dock om man drar drar man ju inte u munnen då den är så liten, man drar ju i huvudet/halsen = borde öka risken att dem spyr? om man snurrar är det ju för att lossa munnen från huden.
Med kofoten så vrider jag lite granna samtidigt som ja rycker ut och då följer hela ansiktet med, drar jag rakt ut så sitter ansiktet kvar, därför vrider ja med lite samtidigt som jag drar ut den.
Eldar upp dom gör jag med, däremot la jag en i toan för att se hur länge den överlevde i vattnet, det var mycket länge. :O
Sen hällde jag i rengöringsmedel då dog den. :D
#13 och #14 hehe precis, vridkompisar xD
mvh, HamsterHamster
TS Jag har nog gått igenom alla fästingplockare under alla år som odjuren härjat. Men den färstingplockare du länkar till är det allra bästa. Helt enkelt toppen…
Hälsning från en stor djurvän
Jag eldar oxå upp de små liven!

Jag har börjat att lägga dem i en tom mjölkförpackning eller liknande och på med locket så slipper jag elda dem. Jag gillade inte det riktigt.
>>>Malum domesticum<<<
Jag har Tick2 fästingplockare, tycker den är bra 🙂
Kofoten är hyfsad.
Snaran tycker jag är värdelös xD
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#19 Funkar den bra på alla storlekar fästingar? Har funderat på en sådan modell, fast i metall. Jag måste kunna elda upp fästingen, annars får jag nojja :x Just nu kör jag med en vanlig pincett.
#20 Ja jag tycker det i alla fall. Klurig på de allra minsta dock, men i regel är de lite "större" när de sätter sig på hundarna så lättare att ta bort, gäller att få in rätt teknik med.
#21 Blir till att satsa på en sådan då! :)
När man köper "Kofoten" får man två olika storlekar. Då har man så det passar alla storlekar på fästingar. Man ska elda upp dom så dom inte ynglar av sej. Dom är otroligt svårt att ta kål på dom.
Fästingar som en gång satt sig på ett djur, kan inte sätta sig fast igen har jag fått lära mig. Men brukar i regel elda upp dem eller dränka dem 😛
Dom sätter sej inte fast igen. Men dom har sugit till sej blod som är nödvändigt för att kläcka fram nya otäckingar.