Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5309 ggr
[AmstaffLeo]
0

Torra fläckar

Min hund har i ca 2 veckor nu haft torra små fläckar mellan 0,5-1cm. Har testat att klia bort några, de är som små skorpor. Ibland kommer det även blod. Var hos veterinär förra veckan och kollade upp det och vetten sa att det inte kunde vara skabb för att han inte kliade konstant. Vi kom fram till att det är att jag inte tvättat bort schampot ordentligt när jag duschade honom eller att han fått en allergisk reaktion från det nya schampot jag köpt. PCL har jag den senaste tiden använt, ca 4 gånger. efter vet-besöket köpte jag "tassarnas" med havremjöl. Det är allergivänligt och bra för torr hud. Har duschat honom 2 gånger med det nu.

Finns det något jag kan göra för att försöka få bort detta eller måste vi på undersökning igen? 

Kan det ändå vara skabb även om han inte kliar hela tiden?

[AmstaffLeo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såhär ser det ut.

[AmstaffLeo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ett sår..

russin
2

Vad är det för konstig veterinär ? Gjordes något skrapprov ? Det finns olika typer av "skabb" och vissa kliar inte…

Jag skulle börja med att få ett skrapprov gjort för att utesluta demodex och ev hudinfektion.

tjoopa
0

Är det mjälligt eller skorpor? För mjällkvalster kliar på vissa hundar medan andra knappt kliar sig alls…

[AmstaffLeo]
0

#3 Man kan inte lita på veterinärer alls! "Det är garanterat inte skabb om han inte kliar." 

Hon rekommenderade att jag skulle vänta och komma nästa vecka, (denna vecka) om det inte blev bättre.. Gör de så bara för att få mer pengar? 

Hon rekommenderade även deras foder hills för att hon trodde det kunde bero på maten.. hade lust och själv gå igenom Hill's innehållsförteckning för henne. 

Kan jag gå till annan veterinärstation bara rakt av? För jag misstänker att om jag åker dit igen så blir det samma kvinna.

Vad kostar skrapprov på ett ungefär?

[Forest]
0

5 vänd dig till annan vett du. Jag har vart och skrapat div katter för öronskabb test, och dom tittar på det direkt för att se om det är djur eller inte. Vanlig veterinärundersökning har det kostat för oss då med katterna, ca 350 kr tror jag var några årsen nu ;)

russin
0

#4 - det verkar som om den veterinären endast tänkte på rävskabb som brukar klia. Men demodex t ex brukar sällan klia om det inte är ett grövre fall, men så brukar det saknas mycket päls.

Absolut kan du vända dig till en annan veterinär/veterinärstation 🙂

[AmstaffLeo]
0

Vart hos veterinär idag. Det är furunkulos han har. Fick receptbelagda tabletter och schampo. Det bör vara borta om en vecka sa veterinären. Gick aldrig till en annan station då jag inte hade lusten att berätta om allt som hänt och starta en ny "utredning". 

Bad ändå om ett skrapprov för att utesluta skabb. Nu undrar jag hur han kom fram till att det var furunkulos. Inga undersökningar gjordes, han bara kände på honom. 

Det bör vara borta om en vecka, enligt veterinären.

[Forest]
0

http://www.hundportalen.se/furunkulos.asp

Jag googla lite då jag inte hade en aning om vad furunkulos är, men enligt den jag länka så står det Veterinär kan behöva ta prov för att se vilken bakterie det rör sig om.

Och det låter som att din veterinär inte gjorde detta🤔

[AmstaffLeo]
0

Jag har heller aldrig hört om det tidigare! 

Inga prov utfördes, han sa att om det inte gick bort så skulle vi utreda det tydligare.. Det känns som om de drar ut på skiten så de tömmer mattes kontokort. 😐

Hoppas i alla fall att schampot och tabletterna funkar. Uppdaterar hur det går för lilla (stora) hunden!

[Forest]
0

10 Väl en annan veterinär OM det inte blir skillnad, nu kan han ha rätt men att det är furunkulos och medicinen + schampot kanske gör susen. Men det låter som att han "lottar" lite måste jag erkänna :-/  Hoppas att matte nu inte låter veterinären tömma kontot utan att det sker mer utredning och mer provtagning. Håller tummarna på att det trots allt hjälper och att det inte är återkommande, glad midsommar 🙂