Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3841 ggr
hundensbästa
0

Nämn tre raser...

…med störst förutsättning att: - Tycka om människor (kända och okända, stora och små) - Vara lös på promenader utan att sticka - Kunna lämnas ensam - Anpassa snabbt sig till nya miljöer - Inte utveckla stress - Samarbeta (Självklart kan alla hundar tränas till mycket av ovanstående men det jag menar att grundförutsättningar som finns i rasen).

AnneN
2

Labrador retriever
Golden retriever
Lagotto romagnolo

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[MikaelaR]
6

Jag tycker det mesta du skrev där beror på vem hunden fötts upp hos -vem ägaren är och vad den är för individ

Du kan ju välja en hund med mindre jaktinstinkt och som enligt rasstandard oftast inte är blyg av sig, bara och söka runt. Lycka till :D

Att hunden ska lämnas ensam måste den ensamtränas för oavsett!

Saffran0Spice
4

Golden - , Labrador - , Flatcoated Retriever

hundensbästa
1

#2 Det du skriver är fullständigt självklart. Men alla raser är ju framavlade för olika ändamål och har ofta vissa delar gemensamt. Att det sen kan bli helt tvärtemot får man såklart ta med i beräkningen men då har man i alla fall gjort så gott man kunnat för att få en så passande hund som möjligt.

russin
1

Lagottos har jag sett flertalet exemplar dra iväg och jaga medan ägaren ropar sig hes…..

Huruvida en hund kan vara lös på promenad beror på delsvis ras, mycket om uppfostran och en hel del om individ - även om vissa raser är enklare än andra.

H_T
1

Kommer bara på Staffe

A crazy little bitch! 👍

Hiro
3

Du får två
Golden Retriever
Labrador Retriever

[tk1971]
0

Ja, det är helt och hållet beroende på individen. Jag gjorde BPH igår med min jackis, och hon var ju översvallande glad i testledaren som lekte med henne (trodde hon). BPH-beskrivaren sa att min hund var betydligt mer social än jackisar brukar vara, och det får man ju anse som enbart positivt.

Wellcraft
0

De flesta lagottos har jaktinstinkt, samt kan vara lite självständiga.
Många är även reserverade mot främlingar.

Jag tror på labrador, golden eller flat. Kan ju ha en del jakt gentemot fåglar men brukar i stort sett alltid gå att bryta.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

fridaaocrazy
1

Pudel

Labrador retriever

Jack russel terrier

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[..$Dog$..]
0

schäfer

Samojed

dalmatiner

[annakarolinaa]
0

Spaniel-och retrieverraserna skulle jag titta på. Snälla, lättlärda hundar som finns med mycket eller lite motor beroende på hur mycket man vill träna.

Novelia
0

Mittelspitz, samojed och finsk lapphund

I have no sympathy for people without empathy

russin
3

Ska man ha en flat, så ska man ha väldigt mycket humor - dom blir liksom aldrig vuxna (eller det tar lång tid). Dom är för jäkligt piniga första 3 åren av vad jag sett😂

Misarn
3

Någon retriever ras, lite tråkigt att skriva Golden retriever, labrador och Flatte men tycker det stämmer in väldigt bra, dock håller jag med om vad Russin #14 skriver om flatten :-)

Arashi
1

retriever raserna är dom ja också tänker på. Många raser som annars ofta är lätta att ha lösa och är samarbetsvilliga är också reserverade mot främlingar och många av dom kan också ha en rätt låg stress tröskel. Men har stött på en hel del lydiga lösa retrievers framför allt labradorer som stämmer in på övriga punkter också.

Gullan_J
1

Labrador är ju självnämd och likaså golden & flat.

-Bättre ökänd än okänd

fackdack
0

för mig låter detta som Engels bulldog (Y) han är alltid glad att träffa nu mäniskor. klarar av att vara hemma själv då han bara sover hela dagarna innomhus. men är aktiv ute mitt lilla troll. Amstaff är med men är en mer aktivare ras inne som ute tycker jag ;) Och sen har du ju alltid sharpie . okej i början var hon lite skygg då det gällde och träffa nya mäniskor efter som hon vill skydda mig. Det tog ca 2 veckor för henne att vänja sig att träffa folk och att folk fick klappa henne. Hade dock inte tränat det tidigare och det ångrade jag då hon är 1 år nu. men nu är hon min perfeckta lilla sessa :)

hundensbästa
1

Intressant att Samojed dyker upp två gånger…har aldrig tänkt tanken faktiskt. Är de inte ganska självständiga? Jag är nästan helt säker på att det blir någon retriever men vill inte stänga några dörrar än 😊

AnneN
0

Mops stämmer också ganska bra på de nämnda kriterierna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wellcraft
1

#19 Jo det är de. Mycket urhund i dem. De jag träffat el. tagit hand om har haft stark jaktinstinkt och en hel hög självständighet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Rafflan
1

bra raser
Labrador retriever
Stor/Mellan pudel
Cocker spaniel
Springer spaniel
Flatcoated retriever, är lugna om dem får jobba och kräver inte massor med jobb
Engelsk staffe, är trevliga men kan ha en egen vilja ;)

inte
golden retriever - är väldigt stressiga
lagotto - har dykt upp fler individer med dåligt temperament
schäfer - stressad hund som kräver mycket(!) träning för att må bra
dalmatiner - finns fler individer med stress och osäkerhet inom rasen

PS: Dem jag skrivit "inte" så finns det såklart undertag med bra individer som kan passa ts, men nej tror verkligen inte dessa raser är nåt för TS när det finns mer passande raser.

hund_katt
4

Golden Retriever ska inte vara stressade.

beror ju dock lite på vilken typ man väljer. utställningstypen är lättare att bli stressad(och aggressiv) pga avel som går efter utseende mer än mentalitet.

jakttypen är i regel mycket mer stabila, friskare, mindre korkade, inte lika stressade, och större chans att inte bli aggressiva. pga avel som endast går efter mentalitet.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Wellcraft
1

#23 Aveln & ev. oseriösa valpköpare har att göra med alla fördomar #22 drog upp om ett x antal raser. Schäfern exempelvis ska absolut inte vara stressig, men det är klart att vi alla träffat på mindre stabila individer, men det ger en iofs inte rätten att döma en hel ras.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Annamaja27]
0

Det är alltid tråkigt att ta upp negativa saker med en ras och en hund är ju mycket mer än bara den rasen den råkar tillhöra MEN några saker som jag uppmärksammat som jag skulle vara uppmärksam på om jag skulle skaffa labrador är

• ett antal labradorer jag stött på de senaste har haft VÄLDIGA problem med trapprädsla. En jobbig egenskap som varit till viss del handikappande för ägarna. Verkar vara rasbundet. (Kanske allmänt känt men inget jag kände till tidigare). 
  • Ett antal har varit MANISKA med att hitta och äta föremål på promenader. Det har lett till att de alltid måste gå med munkorg då det varit och fått opereras mer än en gång. Detta verkade vara ärftligt då det drabbade flera i en kull, men jag har stött på det hos hundar från olika linjer.

För övrigt - absolut inget ont om labradorer men jag tycker själv att det kan vara bra att veta vad man ska vara uppmärksam på när man väljer valp, även om egenskaperna är ovanliga.

Rafflan
2

#24 dra rasen över en kam pga få individer? det är snarare tvärt om, det är FÅ schäfrar jag möt som var lugna och stabila, dem flesta har problem med hundmöten och att dem stressar upp sig vid nya situationer och när dem blir glada, flera har även problem med att dem skäller hemma eller förstör när dem är ensamma hemma.

Och då min uppfattning är att det finns fler stressiga schäfrar än lugna så baserar jag mitt uttalande på det. Alla raser ska vara lugna och stabila, inte i någon rasbeskrivning står det att hunden ska vara stressad eller aggressiv eller skälliga men ändå har flera raser problem med dessa olika grejer (pratar inte om schäfrar just i det sista stycket utan rent allmänt om ras standard och avel)

Rafflan
0

Och innan någon tolkar mig fel, nej jag tycker inte illa om schäfrar! jag tycker schäfrar är en fantastisk hundras. Men jag tror inte schäfer riktigt passar in på det ts söker helt enkelt. Men det kan jag inte veta, det vet bara TS. Men min åsikt är att dem pga avel är väldigt stressiga + käver MASSOR med aktivering och träning för att må bra.

Wellcraft
3

Tror det för det mesta beror på oseriösa valpköpare, som tar sig för mycket vatten överhuvudet, inte rasen i sig.
De schäfrar jag i stort sett har daglig kontakt med är bruksare, och får arbeta så mycket som man bör får göra om man är schäfer.
Stabilare hundar får man leta efter.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

hund_katt
0

#25 det att labradorer är glupska är helt sant ;) labradorer är glupska, och få individer som inte är det.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hundensbästa
0

Tack alla! Många intressanta kommentarer. Kanske ska tillägga att jag är mest van vid vallande raser. Har tidigare haft två border collies, en beardedcollie samt en blandras. Så hundar som älskar att jobba är inget jag är rädd för. Däremot är jag inte beredd att ta på mig det enorma arbetet det är med ex en border collie. Schäfer är alltså inget alternativ även att de är fantastiska hundar. Jag är ute efter en "lagom-hund" 😊 En som jag kan träna och tävla med inom olika grenar men som inte klättrar på väggarna av några veckors träningspaus ibland. Men absolut viktigast är den sociala delen, helst en hund som fullkomligt älskar människor! (Även om det förstås kan ha sina nackdelar)

molam
1

Allt beror på ägaren, Du kan ha en Golden som alltid Sticker eller en Jämte som aldrig sticker, Man kan inte lägga upp rasera så som att den ska Sticka och den ska inte Sticka

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Hime
1

#30 Jag tycker att Staffordshire Bullterier eller en labrador är vad som passar bäst in på din beskrivning.

hundensbästa
3

#31 Då har vi olika uppfattning. Allt kan aldrig bero bara på ägaren. Då skulle man ju kunna skaffa precis vilken ras som helst och göra den till precis vad som helst. Det tror jag tyvärr inte fungerar. För mig är det fullständigt självklart att olika raser har olika grundförutsättningar, det betyder dock inte att stora skillnader kan förekomma. Men det är inte det jag frågar efter.

Majken!
0

Schäfern passar in fint i den beskrivningen.

molam
0

#33 Vi har 4 Stycken av Sammar Ras varav 3 är smitare Ena som jag har tränat upp Går inte längre än 1 meter ifrån mig vare sig det kommer, KAtt hund, Råtta Ekorre, Fågel, Cykel, FÅr Skulle dom andra gå lösa när dom möter dessa djur då skulle dom vara borta Hon är min Enner Kull bror är Pappas dom har helt olika PErsonligheter och har blir lärda olika därav Anledningen så Djuren Blir vad du gör dom till oavsett Ras ^^

- Tycka om människor (kända och okända, stora och små)
2 av våra älskar människor 2 är reserverade
- Vara lös på promenader utan att sticka
1 Kan vara Lös 3 Sticker om dom möter hund Katt eller annat Djunr
- Kunna lämnas ensam
3 KAn lämnas ensam 1 kan inte
- Anpassa snabbt sig till nya miljöer
Alla anpassar sig snabbt till olika miljöer
- Inte utveckla stress
3 utvecklar inte Stress en är en Stressapa
- Samarbeta
2 Sammarbetar helt underbart 2 Vet inte vad sammarbete är

Alla är av Rasen Beaded Collie varav 2 är Kullsyskon.
Tiken är det bara jag som har hand om
Hennes Kullbror är det pappa som har hand om
4 åringen är det lillebror (16 år) som har hand om
3 Åringen är det mamma som har hand om

Alla är Upplärda av olika människor och alla är olika, så alla hundar kan bli det och det I vissa fall kan man inte få En Retriever att Bli en utmärkt Familjehund som inte sticker eller är sammarbetsvillig ol

I andra fall kan en Gråhund vara världens bästa som inte sticker inte skäller utan bara är

Så jag tror visst det beror på ägaren.

KAn ju säga att Jag träffat en Jämthund och en gråhund som passar in på min beskrivning sedan har jag träffat Ett flertal Retrievers som även passar in på Retriever Beskrivningen ovan.

Hesat
3

Gillar du att bada mycket? Om vattenarbete kan vara av intresse så kan jag ta och slå ett litet slag för några bergshundar. 

Newfoundlandshund

Landseer

Leonberger

Smidiga som sälar i vattnet, lugna och stabila på land. Livräddning och drag (tunga lass) är riktigt skoj i mitt tycke. Lydnad går även bra att träna/tävla. De enda "soffpotatisar" från dessa raser jag själv sett är individer vars ägare inte haft intresse för att träna/tävla.

Medarbetare - Halloween.ifokus

hundensbästa
1

# En hund som gillar att bada är ett stort plus! Har faktiskt tittat på leonberger men tycker att den är aningen för stor. Verkar väldigt trevlig annars.

hundensbästa
0

#35 Så egentligen säger du att jag likaväl kan skaffa en golden om jag vill valla och en border collie om jag vill apportera? Om jag nu kan göra dom till vad jag vill menar jag… ;)

Tessan01
0

Golden Retriever Labrador Retriever

molam
0

#38 det är inte Direkt det jag säger, Men det går att få En BC att apportera så varför inte en Golden att Valla

taylor__lambert
0

Flatte :p Skulle vilja se en sån vara aggressiv mot nytt folk XD älskar att bada, älskar livet, känns dock som att ha en fullvuxen valp dugnet runt. Annars skulle väl en eng cocker kunna vara något som liknar flatte. Tränas de rätt sticker dom inte, allra helst om de är utställnings avlade.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Apelsinpajen]
0

Det beror ju helt på individen som många sagt men de raser jag haft kontakt med mest och som båda passar in på din beskrivning är engelsk springer spaniel och leonberger. Jag tycker även att amstaff passar in men då måste ägaren kunna sin sak. :)

.m.m
0

Korthårig collie Finsk lapphund Papillon

JamieBlue
0

Som flera andra redan skrivit så håller jag med om att retrieverraserna passar bra in. Det kan finnas många andra raser som passar också, men det är retrievers jag känner till!

Som vanligt när folk frågar om det går att ha hunden lös så vill jag understryka att man kan aldrig vara säker på att man kan ha retrievern lös under vilka omständigheter som helst. Bara för att en apporterande hund används för att hämta in vilt så innebär det inte att den inte har jaktinstinkt. Mycket av jaktträningen går ut på att lära om hunden att använda sin jaktinstinkt så som människan vill. Vissa individer har mycket jaktinstinkt och stort intresse för rörliga föremål, andra har mindre. 

För vår del är största utmaningen att vår flat drar på rådjur om han får chansen, så vi släpper honom aldrig i skogar nära vägar. (Han skulle aldrig komma ifatt ett rådjur, vill jag understryka.) Vi tränar regelbundet med andra retrieverägare och jag har sett riktigt duktiga, jakttränade hundar dra iväg efter harar. Det går att hantera och träna, bara man inte blir besviken om hunden inte går som en robot :) 

Stress - var noga med föräldradjuren om du köper en retreiver. En del får så stark förväntan vid jakt att de sitter och piper och det är verkligen inte önskvärt. Om man inte jakttränar så kanske man inte märker av det, jag vet faktiskt inte. 

Flattarna har en tendens att gå upp i varv och kan upplevas som stressiga om de inte får utlopp för sin energi, men det är ju snarare ägarens ansvar att se till att det inte blir så. Om du TS tidigare haft BC så tror jag inte aktiveringen blir något problem :)

hundensbästa
1

#40 Det är precis det jag menar - det går att få border collie att apportera och en golden att valla - men vem har störst chans att lyckas inom respektive område? Precis på samma sätt har vissa raser en större benägenhet att gilla människor resp. vara reserverade mot människor, vara svårt att ha lös resp. inte gärna lämna sin matte/husse osv.

molam
0

#45 JA men just den delen beror helt på hur du som ägare tränar din hund Sen Sport Benägenheter är en helt annan grej