Hjälp mig = Foderval.
Mitt nuvarande torrfoder funkar inte alls hundarna skiter så det ser ut som mjukglass och det stinker, pruttar mycket osv funderar på att pröva mjukfoder men ska köra på ett bra torrfoder tills både mina 2 hundar är minst 1 år :)
Kolla på länkarna och avgör vilket/vilka som är bäst eller vilka som kanske till och med är dåliga av dem jag länkat har länkat några specifika smaker jag är intresserad av!
TACK :)
Taste of the wild, Kolla innehållet här: http://animail.se/taste-of-the-wild-sierra-mountain-canine-formula-13-61-kg.html
Standart, Kolla innehållet här: http://animail.se/standardt-vild-hjort-normal-12kg.html
Applaws, kolla innehållet här: http://animail.se/applaws-dog-adult-chicken-small-medium-12-5kg.html
Acana, kolla innehållet här: http://animail.se/acana-chicken-and-burbank-potatoes-13-5-kg.html
Vad ger du för foder nu ?
Det som är sämst är utan tvekan Standart. Första och därmed den ingrediens det finns mest av är ris.
Russin jag ger Carrier premium fick det fodret av min mamma som julklapp, men det var inte det jag undrade vill gärna ha tips om vilket foder som är bäst av dem jag länkade.
#2 Taget från standardts hemsida om varför köttet inte står först LÄNK:
''Därför vi använder oss enbart av en "bindare", dvs. ris och flera animaliska/köttkällor. Enligt EU/Jordbruksverkets krav måste man redogöra sammansättningen (råvarorna) i fallande ordning baserat på mängd (vikt.) och detta får man skriva ut på tre olika sätt;
1) Råvarugruppering: Man slår alltså ihop allt kött innehåll i en och samma grupp, alla spannmål i en grupp osv.
2) Enskild råvaruredogörselse: Man skriver ut exakt varje råvara var för sig (Detta är vad vi gör)
3) Kombinera 1. och 2.: En vanlig marknadsföringstaktik är att slå ihop/gruppera flera eller alla köttråvaror och sedan skriva ut alla vegetabiler enskilt. Detta är fullt tillåtet.
Då vi enbart använder oss av ris och dessutom inte slår isär detta till exempelvis, ris, riskli, risprotein, osv., så hamnar detta först. Hade vi slagit isär det och dessutom grupperat allt kött så hade just kött hamnat först i alla sammansättningar.''
Personligen föredrar jag standardt.
Svensktillverkat och bra pris för innehållet.
Att förstaposten är ris gör mig inget när i princip resten är från animaliska källor, och inga tillsatta örter eller annat trams.
≧◔◡◔≦
Standardt är knappast sämst - att riset står först, beror på att dom inte delat upp allting i små beståndsdelar som många andra foder gör 🙂 Standardt är ett bra foder, men som med alla foder är det inte alla som fungerar på det.
Av dessa foder skulle Standardt vara mitt förstaval - mindre "lullull" och konstigheter i deras foder.
Här ratar våra Standardt tyvärr men har ätit Taste of the wild och Acana. Jag tycker att totw var det som uppskatta bäst och magarna var fina av det Acana fes ena en del av så köpte den inte mer. Kolla om dina gillar Standardt för det hade även vart mitt första val på foder av anledning svenskt bra foder
ToW går bort direkt för mig iaf p.g.a att jag never skulle köpa hundfoder som fraktats över halva jordklotet.
Standart tycker jag är överskattat och köttet kommer från nya zeeland eller minns jag fel? Något annat land är det ifrån minns bara inte vilket.
När jag valde foder valde jag Magnussons M&B och sen vid foderbytet för ett halvår sen valde jag sams field. Det är bra råvaror i men nu kan det vara så att några ingredienser inte görs i sverige jag ska kolla upp det då jag glömt bort vilket foder det var jag kollade sist.
Dessutom är Magnussons KRAV märkt och de hundar jag sett och hört som äter det mår prima och är hur fina som helst i päls och hull! :)
Acana är det jag gillar bäst. Våra hundar har ätit Acana i flera år (olika sorter) Acana har livsedelskvalitet på råvarorna. Det är det enda av de här fodren som har det, tror jag. Acana har aldrig haft några recalls vad jag vet. Om inte kycklingfodret funkar så kan du prova Lamb & Apple, som passar känslig mage.
TOTW och Applaws ser också bra ut.
Standardt är sämst och inget jag skulle vilja ge. Det är riskabelt för hälsan att äta ris två gånger/dag under längre tid. Människor som åt det hade 70 % förhöjd nivå av arsenik i urinen. Arsenik är ett av jordens farligaste gifter och ger många olika slags cancer, diabetes typ2, dna-förändringar, lägre IQ hos barn. Dessutom är det mjölkprodukter i Standardt (vassle) och alla hundar tål inte det. Det är svensktillverkat, men de flesta råvarorna är importerade.
Om du vill ha ett billigare foder med råvaror från närmre håll titta på brittiska Simpsons. Det är spannmålsfritt och av livsmedelskvalitet. 12 kg från 439 kr och billigare om 2 säckar. zooplus har det. zooplus har också bättre pris på Acana, TOTW och Applaws än de flesta andra.