Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 3847 ggr
pollymine
0

unghund stel i bakdelen

Jag har en 9 månader gammal storväxt hund som är stel i bakbenen. Sedan liten har man kunnat ana att han kanske inte använder dem så bra, men inget som har frambringat oro, utan bara konstaterats vara valpklumpighet. Senaste dagarna har han dock varit stel på ett helt annat sätt, tar inte ut stegen ordentligt med bakbenen och byter till galopp om man ökar farten… Vår tränare föreslog massage, men borde vi kolla vid veterinären först? Borde det röntgas eller räcker det att en vet utan tillgång till röntgen kollar isf? Kan det vara tecken på dålig HD status eller något annat? Tacksam för synpunkter!

Saffran0Spice
3

Jag skulle nog kolla med en veterinär eftersom han inte är så gammal, det kan vara en nerv eller liknande som ligger i kläm.

pollymine
0

Okej. Här är en film från igår då vi skulle träna inför utställning, men ni ser ju hur det går. http://www.youtube.com/watch?v=wTCqawQVvjg

Saffran0Spice
2

#2 Definitivt kolla upp - han får tydligt problem när ni kommer upp i en viss hastighet, så en undersökning är nog passande.
Veterinären kan göra bedömningen om en röntgen blir nödvändigt =)

pollymine
0

Jo jag har märkt det. Vi fick en tid till tisdag till en veterinär som inte har någon röntgen men annars är duktig. Om någon har tankar/erfarenheter kring vad det KAN vara så får ni gärna dela med er! :)

russin
1

Jag skulle välja någon med röntgen, för det går ju inte att se insidan av hunden annars tyvärr. Visst kan dom känna och ev misstänka fel, men röntgen måste ändå göras för att se hur lederna ser ut.

[Try_To]
0

Välj en med röntgen , och hittar dom inget på röntgen kontakta en som håller på med hundens leder och muskler kommer inte på vad det heter just nu haha ^^ men skulle ta det där på stort allvar

pollymine
1

Ok, tack för svar. Detta är en mycket duktig veterinär, hon sa redan i telefon att det nog är bäst att röntga men ville titta på det ändå om vi ville det, och det vill jag då hon är duktig. Hon är från Tyskland och har namn om sig att vara Finlands bästa veterinär, så säger de när vi åkt långa vägar till klinik, att hon som vi har i närheten är den bästa. Ska ändå ringa en annan med gott rykte och röntgen på måndag, men dit kan det ta veckor att få tid… om inte månader. Mycket eftertraktad även han… Finns också en vet. här som röngar samma dag om det blir riktigt akut, men litar inte riktigt på hennes omdöme. Så vi får börja såhär!

taylor__lambert
0

Min hund gick stelt ifrån valp stadiet… veterinären sa att det inte var fel på hunden annat det at glykosaminet var lågt så nu går han på glykosamin livet ut och simmar på klinik minst 1 gång i veckan. Hoppas iallafall att det inte är något allvarligt! Lycka till.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta