Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1425 ggr
[herdehund]
3

Livrädd för rottweilers

Nu kommer ett långt meddelande… Jag har ett problem jag grumlar över varje dag. Jag är nämligen fjantigt rädd för rottweilers. Jag är en hundmänniska rakt igenom och det finns verkligen inget bättre än hundar enligt mig. Jag verkligen ÄLSKAR hundar. Jag har som liten alltid haft smårespekt för just rottweilers, varför minns jag inte idag. 

Nu på äldre dagar så har jag aldrig stött på en snäll rottweiler och det är helt klart det som byggt på min rädsla, även saker jag läser på media påverkar mycket. Jag kan möta en rottis som är kopplad när jag går utan hund utan att oroa mig för mycket men skulle jag stöta på en rottis (kopplad) MED hund skulle jag välja omväg utan tvekan. Varför det är så vet jag inte riktigt. Skulle jag möta en lös rottis (med eller utan hund) skulle jag frysa till is, bokstavligen, bara stå helt stilla tills hunden passerat. Har hänt tidigare fast då var hunden uppbunden i långlina och jag hade mina två hundar med mig och rottisen verkligen tog sats och skulle mot oss (den hunden är en av dom svinaggressiva rottisarna jag mött på. Är jätterädd för honom och hans ägares nonchalanta inställning till allt gör inte saken bättre) men kopplet stannade den. Jag blev till is typ och bara stod och väntade på att något hemskt skulle hända. Gick skakande och riktigt rädd därifrån fort som attan och har sen dess aldrig gått dit igen. 

Inte nog med att jag mår otroligt dåligt över att jag är riktigt rädd för rasen så skäms jag något fruktansvärt över det här.. Jag vill inte vara rädd för en specifik ras för att jag mött på alldeles för många ostabila hundar. Jag är INTE en person som dömer en ras utifrån ett par individer så varför jag blivit såhär med rottisen vet jag verkligen inte. Jag vet inte vad jag ska göra riktigt. Folk tänker säkert att jag ska träffa snälla individer av rasen, men jag vet inte riktigt om jag vågar…

Hoppas ingen som äger rasen tar illa vid sig. Har själv schäfer så vet hur det känns med fördomar mot ens ras men det här är som sagt något jag mår riktigt dåligt över och jag skäms något oerhört över. Ville bara skriva av mig lite.

Wellcraft
4

Det är en stor & respektingivande ras, skämmas ska du inte behöva göra utan seriösa ägare av rasen måste förstå att folk kan ha respekt/vara rädda för den.
Min farmor exempelvis, världens största hundmänniska var rädd för schäfrar, visste dock aldrig varför.
Även fast hon hade en tio gånger så skarp blandrashund hemma.
Jag tycker ändå detta är normalt & absolut absolut inget att skämmas över ett dugg.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

musunge1
1

Blev själv biten i benet av en bordercollie när jag var runt 10 år.(gick bara förbi, tittade inte ens på hunden men ändå bet den mig) Är inte rädd för hundar men jag gillar inte den rasen och tycker de är opålitliga. Men som du själv skrev så tror jag att det skulle hjälpa om man träffar snälla individer av den ras man är rädd för.

[annakarolinaa]
2

Min mamma och min fd hund blev överfallen av grannens rottis, den hoppade över staketet ut från tomten. Nu är hon livrädd för just rottisar, ingen annan ras.. Hon har haft och tränat hund hela livet. Jag är inte rädd men väldigt vaksam när jag har shitbulls i närheten av mig. Litar inte på psyket på hundar ur sån buskavel. Så du är inte ensam!

hund_katt
3

om du känner någon som skaffat en rottisvalp så kanske du kan börja där? min mammas kompis var rädd för hundar, fast när hon bestämt sig för att inte vara det längre, så besökte hon en kompis som precis skaffat valp. och så fortsatte hon så, och nu har hon 5 st egna hundar :)

kanske något att testa? :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

PrincessMelpomene
0

Inget alls du borde skämmas över. Vet att när min bror var runt 2 år och var på promenad med min mamma i en kärra. Så kom en hundägare med två stora schäfrar. Dessa hundar var lösa. De sprang då snabbt fram till kärran och hoppade upp och började "gläfsa" vid min brors ansikte vilket fick honom helt skärrad. Mamma blev förbannad och bad ägaren ta bort sina hundar men ägare hade då bara lett och sagt "Mina hundar vill bara hälsa och är jättesnälla". Min bror fick däremot dåliga minnen av detta tillfälle och är idag livrädd för alla hundar, oavsett storlek.

Själv var jag med om en skärrande sak angående läkare och än idag är jag livrädd för läkare och liter inte alls på dem. 

Alla är vi rädda för något och det brukar oftast bottna i hemska minnen.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

redstaryena
4

Det är väl bra att erkänna detta och samtidigt vet du ju innerst inne att inte alla rottisar är sådana som du stött på. Är uppväxt med rottis,och han var supersnäll . Det var främst min "pappas" hund och han som satte upp "regelverket" för honom. Sen vad det ändå allas mysgris, så han fick det bästa av två världar så att säga. Fast har också blivit attackerad av en rottis som ägaren trodde sig ha kontroll över. Den va lös och när min hund och denna fick ögonkontakt, brydde den sig inte ett smack om att ägaren skrek stanna. Jag visste när den kom springande att det skulle bli fullt slagsmål, och var faktiskt ganska lugn och släppte kopplet om min hund, för att han skulle kunna försvara sig. Har en stor hund som gav rottisen en riktig omgång, men blev rejält biten utav den andra hunden när vi fördökte sära på dom. Var helt skakis efteråt och det satt i sig ett bra tag. Hade jag inte haft vår fina mysigaste Golum (som han hette) när jag var liten, hade den händelsen satt djupa spår. Tror inte du är den enda som känner så för just denna rasen. Har flera trevliga rottisar i området och nästan fler som ryggar tillbaka för dessa hundar än för en utav mina hundar som är en amstaff. Ja du jag kan bara hoppas att du träffar en trevlig hundägare av denna ras, och när du känner förtroende för människan kommer du även att våga träffa hunden. Skäms inte . För dom är missförstådda av fler än dig :)

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Ambrose
0

Rottweilern är en väldigt stark och respektingivande ras och tyvärr är det ofta fel sorts människor som skaffar sig en Rottis, eller tjaaa, många av de Rottisar man hör historier om är ju egentligen inte renrasiga, men att du är rädd för rasen förstår jag absolut och det kan i vissa fall vara hälsosamt. Man vet inte hur en lös hund som plötsligt kommer fram till en egentligen är. Jag har personligen aldrig träffat en dålig Rottis, ouppfostrad ja, men inte farlig/aggressiv. Jag har kanske haft tur. Vart bor du någonstans? Om strax under 3 veckor får jag hem en Rottweiler valp och det är ju alltid trevligt att lära känna nya människor. Mina mål med min kommande valp är att tävla lydnad och ev spår och ipo på högre nivåer så jag kommer vara otroligt noga med hennes uppfostran :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Saffran0Spice
0

Har precis samma problem!
Älskar hundar, men är rädd för Rottisar då jag blivit anfallen av flera (de flesta jag mött) - skit jobbigt då det går en rottis i våran allmänlydnads grupp just nu >.<

Tessan01
0

Jag är nog mest rädd för Shäfrar då när jag var typ 11, gick jag som vanligt till riskolan och där hade dom en shäfer fri som bara mitt i allt fick för sig att attackera mig. Resultatet var att den bet mig nära nyckelbenet / nära halsen. Sen är jagndock lite rädd för rottisar med då jag var en gång ute och gick med mamma så Kom det en full man med en lös gående rottis, som attackerade en hund som var bakom oss. Så nej, du är inte den enda som är rädd för rottisar och du borde inte skämmas för det. :)

[MikaelaR]
0

#3 Shitbulls?

Saffran0Spice
0

#10 gissar att #3 menar blandningen Shitzu + Pittbull =)

Lilllens
4

#10-#11 Shitbulls brukar kamphundsblandningar kallas för.

Saffran0Spice
0

#12 Asså!
Då har jag lärt mig något nytt ^^

-Aida-
1

När jag var liten så fick jag klappa en "snäll" rottweiler som bodde i samma område, sen högg den mig helt utan förvarning, jag blev väldigt rädd och skakis, ägaren ringde till och med min mamma för att hon blev så orolig, men ingen skada skedde, blev bara riktigt rädd, hunden fick inte träffa folk nå mer.

Efter de tog jag avstånd från kamphundsraser, har mött många snälla också men jag är alltid extra försiktig med sådana raser även om dom lovas vara snälla, får man klappa så avstår jag i alla fall om jag ser minsta lilla tecken på att nej den vill inte eller den kommer göra utfall, så backar jag undan direkt innan nåt händer.

I mitt nya hemområde är jag glad i alla fall att ägare med sådana raser håller sig på avstånd från mig när jag är ute med min hund, han blev nästan anfallen av en boxer som va hälften så liten som han.

vallhund
4

#14 Vad har rottisar med kamphundsraser att göra?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

redstaryena
6

#11 Förlåt nu men det var så kul det där med Shitzu+Pitbull. Riktigt bra. Hade kunnat vara jag som kom med nåt sånt😂

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Saffran0Spice
1

#16 ja det var min gissning - man har ju hört om Bullshit hundar (shitzu+bulldog) så min gissning var shitzu+pittbull =P

[annakarolinaa]
0

#10 #11 Som #12 skriver så är det kamphundsblandisar jag menar i inlägg #3 :)

-Aida-
1

#15 För jag visste inte att rottweiler hörde till brukshund. :P

[herdehund]
0

Känns skönt att läsa att skrivit att jag inte ska skämmas och att flera är rädd för specifika raser. I helgen (under midsommar) ska min familj ut till stället där lösa rottisen som gör extrema utfall bor. Jag har valt att stanna ensam hemma istället… Det är så synd att personen som faktiskt har en respektingivande hund inte håller den kopplad och under kontroll TROTS att hunden flera gånger jagat joggare och flugit på hundar och ruskat om dom.. (Detta är anmält två gånger tror jag) För att gå till skogen eller vattnet så MÅSTE man passera denna hund och man vet aldrig om den är kopplad eller ej så jag väljer helt enkelt att inte följa med och fira med min familj.

Jag skulle kunna tänka mig att själv äga en rottis där jag har den från valpstadiet, skulle nog bli en helt annan sak då man själv får forma hunden. 

Varför blir hundarna såhär ens? Är det något rastypiskt? Eller är det brist på kunskap hos ägarna och att hundarna inte får den motion/mentala aktivering dom behöver? Otroligt synd är det. Jag som är aktiv inom diverse hundsporter känner att en rottweiler kräver för mycket för bara mig liksom. Folk som då har dom endast till sällskap utan vidare motion eller aktivering… Herregud.

Ambrose
1

#20 Rottisar är ju i grund och botten en vakt/drag/vall/krigs-hund och nu för tiden avlas de för bruk. Så de är självständiga, modiga hundar som behöver och ska arbeta :) Vissa anser att de är väldigt dominanta hundar, men jag anser att de är hundar som kräver ett arbete och respekt för att ge detta tillbaka till föraren :) Så ja, en liten kisspromenad räcker vanligtvis inte som motion om dagen. De måste dessutom framförallt använda huvudet och tränas mentalt ordentligt. Dessutom har ju Rottisen blivit väldigt populär som en gosig/trofast sällskapshund som är bra med barn och tycker om att bara mysa i soffan under de senaste 10-20 åren. Vilket den är… när den får rätt mental och fysisk träning! Men eftersom den är så populär så finns det, som jag sa tidigare, många blandrasrottisar och oftast är det dem som ställer till problem. De är lätta för vem som helst att skaffa och ser ut precis som en renrasig. Tyvärr. Men en Rottweiler som får rätt träning, fysisk, mental, social och miljö blir en otroligt rolig, mysig och arbetande hund som gör allt för sin familj :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se