Kastrering
Vad kostar/Kostade er kastrering? här där jag bor kostar det 2000 kronor för min hund att bli kastrerad.
Varför kastrerade ni eran hund och vad för fördelar finns det? har en ej könsmogen hane hemma nu och en tik ska kanske kastrera han vid 8-9 månaders ålder men bara om det är det bästa beslutet!
Jag har inte kastrerat men vill göra de när han blir äldre, de är på grund av att han inte ska sättas i avel alls, då vill jag underlätta hans vardag med alla tikar som finns runt i kvarteret och hans kompisar är också tikar, kan bli jobbigt för honom att så många runt omkring löper.
Där jag bor kostar de mellan 3200 kr till 4700 beroende på klinik, sen va de en klinik som inte alls ville utföra kastrering enbart för at de blivit mode och folk ångrat sig. << varför i alla värld skulle man kastrera för mode fattar ja inte.
Det finns enligt mig inga fördelar med att kastrera en hund innan den är färdigvuxen - förutom att den inte kan göra någon tik dräktig, men det kan man se till ändå att den inte kan.
Könshormoner är viktiga för tillväxten och en tidigt kastrerad hund riskerar att bli tunn och gänglig i benstommen och få dålig muskelsättning. Har man dessutom en pälshund, så riskerar man få en hund med gräslig päls - men det gäller oavsett tidig eller sen kastrering.
jag vill egentligen inte kastrera… men det är ju en tik och en hane dem är vänner och bor ju tillsammans. Man kanske kan separera dem när hon löper? jag har ingen erfarenhet inom ämnet så bli inte sur på mig nu bara 😮
Men, annars kanske man kan vänta tills han är färdigvuxen vid 1 års ålder?
Varför börjar hundar markera inne? vet att detta är en annan fråga men har hört så mycket om sånt. Har bara 1 hane och 1 tik.
Jag hade inte kastrerat. Min omplacering va kastrerad när jag Tog över honom. Tidigare ägare hade kastrerat snabbt som fan bara för att. Min hund hade behövt kulorna för att kunna hantera vissa saker bättre tror och anser jag. Lider inte hunden, eller veterinären tycker du ska kastrera pga någonting så hade jag sparat kulorna! Går ju alltid att sätta upp barngrind mellan två rum för att separera dem, eller hitta någon annan lösning:)!
Ok, men kan inte hanen börja markera inne om han blir frustrerad av henne? eller hur fungerar det?
#5 Har aldrig vart med om hanar som marketar inomhus på grund av löp, vi hade alltid tik och hane ihop i familjen, hanen fick separera från tiken, de blev ylande 24/7 men aldrig markeringar av något slag och han va verkligen frustrerad, han rymde en gång hemifrån i jakt på tiken enbart för att hon lämnade huset på promenad. :P
Så han kanske ska slippa att bli kastrerad då?
Är det bara när tiken löper som hon kan bli gravid eller?
Ja det är under löper tiken kan bli parad. Oftast slutar dom blöda under sitt höglöp(det är då dom är tillgängliga). Tiken jag haft lite som daghund är irriterad och grinig medan hon blöder och super sugen just precis när hon slutat blöda och ca 1,5-2 v framåt. Men är ju såklart säkrast att ha dom separerade under hela löp perioden:) Prova något löp och se hur dina hane reagerar. Han kanske klarar det gallant, utan kastration:)!!
Vi bor ju i en 1a nu med hundarna ska flytta till en 2a-3a om något år.. Så de är lite svårare å ha dem separerade men det går ju om man vill såklart.. skulle gärna vilja ha fler råd!
Om du inte kan spärra av kanske någon i din närhet kan ta tiken eller hanen ett tag:)?
Här hittar du en tråd om kastrering o vilka risker det kan medföra:
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Finns bara ett vardagsrum men det finns en hall däremot där han skulle kunna vara men känns inte så schysst? 😛
Är det bara om tiken löper hanen kan bli upphetsad eller? vad kan ske då(vad för beteende kan uppstå) är det någon annan här som har en tik och en hane hemma fastän hanen ej är kastrerad?
Det beror mycket på hur hanen är. En nära vän till mig hade en tik och en hane men det gick inte alls. Hanen kunde stå och pipa i timtal och började markera inne. Rasen var Chihuhua/papillon.
Bor du i en etta hade jag kastrerat hanen, det är ju väldigt svårt att separera dem och ha 100% koll hela tiden. En olycka händer lätt.
Ja det har jag haft flera ggr i olika konstellationer, dock aldrig mer än en tik i taget. Även bott i en etta med hane o tik, båda intakta. Hade iofs dörr till både kök o badrum, samt bur som de fick turas om med att vara i när jag inte hade full koll (ja det var på den tiden det var lagligt med bur inomhus).
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Min hane är 1 år och okastrerad, jag ska antagligen kastrera honom när han vuxit klart för att han förmodligen inte ska användas i avel.
Vi har en hane som kastrerades väldigt ung, iom att han bor tillsammans med sin mamma, och att han aldrig skulle användas till avel, eftersom att pappan var sjuk, och han inte har godkända tecken (det var alltså en tjuvparning där våra två hundar smet till varann).
Han kastrerades i princip så fort det gick. Han är hur fin som helst nu, inga problem med päls, eller muskler/benstomme (till skillnad från hans okastrerade bror som bor två hus ner, som just nu är ett benrangel på grund av löptikar i byn). Visst, han är ganska valpig, på ett kärvänligt och lekfullt sätt, men han är ändå vuxen och otroligt fin.
Jag ville bara flika in, och säga att det inte alltid blir mardrömmar med kastrerade hanar :)
(Hans pappa blev aldrig kastrerad, han upptäckte inte vad tikar var för något förrän vid åtta års ålder. Helt obrydd var han.
Hans bästa kompis var en husky-tik, och när de möttes någon gång när de var yngre tjöt tikens ägare till att "låt dem inte hälsa, hon löper!" Vadå, tyckte Totte? Han märkte absolut ingen skillnad, lekte precis som vanligt.)
Bara för att kontra min kastrerad hane-historia ^^
(Sidenote: Bilden på Jappe är från -12, han var alltså bara två år då. Han har växt till sig en bit till efter det :))
Tack för din historia klart det kan va så att vissa hundar mår bättre av kastrering, om jag skulle kastrera skulle det inte vara min högsta önskan jag vill inte göra det men jag är rädd för att det ska bli oönskade valpar och att han ska bli väldigt stressad ska tänka över saken han är ändå för liten för kastrering nu!