Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 753 ggr
Etta
0

Blir så frustrerad.

Har en liten yngling hemma som är nu strax 8 månader.
Jag var så nöjd över att hon var så lättlärd, kunde nästan direkt en hel drös av kommandon och var så glad när man skulle lära henne mer… Men nu.. Har hon "glömt" bort precis allt!! 

T.ex. så sliter hon fruktansvärt i kopplet, något hon inte gjorde tidigare, hoppar på 2 ben och typ "hänger" sig i halsbandet när hon hör nått kul.. typ tutor, barn, skrik etc. Hennes humör är alltid på topp och lycklig i allt.. lite för lycklig känns det som nu. Går inte att ha henne lös, då kastar hon sig runt och sticker. Hon älskar bussar.. och försöker mer än gärna klättra på dem när hon tror att hon får chansen, tjuter DIREKT jag är utom synhåll.. kastar sig ut from trottoaren när hon "känner" för det..

Detta är bara en vanlig promenad för oss. Försökt med allt känns det som, men hon skiter i mig helt. Klickerträningen är "bortglömd" ja till o med Godis ratar hon.. 

Vad ska jag göra? Det hela är sååå frusterande och jobbigt!
Folk säger till mig "det växer bort, det är bara en fas"
Har haft ungund tidigare och denna tjejs "fas" är inte ens i närheten!!

Alla tips är välkommet!

Annette
0

Låter inget konstigt, så blir det både med människobarn och ungdjur.

AnneN
2

Välkommen till tonåren 🐶

Mitt tips är att ha MYCKET tålamod och lugn, backa lite i träningen till en nivå där hon klarar momenten (ibland får man börja från början). 
Mycket mental träning som är lugn, tex spår, sök, lugna trix, balansövningar, mm.
Undvik sådant som ökar stressen tex kasta boll/pinnar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Etta
0

Fick tipset att prova passivitets övningar, att slappna av ute.. 
Men det har ännu inte funkar, då direkt hon kommer utanför ytterdörren så hoppar hon nästan ur sitt eget skinn pga exaltering!

En annan sa "cykla en mil med henne" vilket för mig är helt fel, då hon ännu är en växande unghund..

Ingeting utomhus funkar i huvudtaget, så finns det några tips om bra övningar man kan göra inne? :)

Ni är änglar! Phew! Trodde jag skulle bli galen!

Ellen89
1

#3 sitt vid ytterdorren och passivetets trana varje dag lite? Kanske lamna den stangd och sitt dar med koppel osv, sen oppna den… ga in och ga en promenad lite senare :) Sok godis hemma… Har inte haft unghund pa jattelange. Lycka till!!

vallhund
1

Slyngelåldern går över o då faller bitarna på plats, lätt att ta upp träningen därifrån.

Skvallerträning rekommenderas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Kallaterrier
1

Jag hade sänkt kraven ett tag och jobbat med sådant som funkar och arbetat in vettiga belöningar  som du kan ha nytta av framöver när hennes hjärna har slagits på igen. Hon blir förhoppningsvis gladare av att få lyckas och du blir mycket mindre frustrerad över att det som ni kunde inte funkar längre.

Jag hade också kört mycket passivitet och nosarbete som sök och spår samtidigt rejäla buspass där hon verkligen kan få ut allt som spritter i kroppen på hennes villkor, till skillnad från att "cyklas trött".

Håll ut, det går över, men det är jäkligt träligt när det pågår!