Ovanligaste hundras du sett
Vilken hundras är den mest ovanligaste du har sett/träffat?
Jag har sett och träffat en del ovanliga raser, bl a en av mina egna hundar tillhör "fortfarande" en ovanlig ras (miniature australian shepherd) :P
Men utöver henne så är det i dagsläget Cão da Serra da Estrela, Kavkazskaja ovtjarka samt Ceskoslovenský vlciak som varit de mest ovanligaste hundraserna jag sett/träffat hittills :)
Jag vet inte om den är ovanlig egentligen, men för mig var den helt okänd tills jag såg den på en utställning: plott. Hade aldrig ens hört talas om den.
Det är nog hrvatski ovcarn, finns bara två i Sverige. Är bekant med ägaren till en av dem, så jag har träffat den ena kroaten flera gånger :)
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Ceskoslovenský vlciak är det en här i stan som införskaffat. har inte träffat den och pratat med ägaren, men har sätt den flera gånger, och den brukade vara med på hundpromenaderna, men ägaren verkade väldigt tyst av sig, så .. vågade inte riktigt prata ed honom :P . jag känner dock några(som bukar vara med på hundpromenaden) som känner Ceskoslovenský vlciak-ägaren.
Kuvasz har jag träffat en gång, och vill skaffa en när jag blir äldre och flyttat till en gård.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Jag har också träffat Ceskoslovenský vlciak (Tjeckoslovakisk Varghund) - den är häftig, ser verkligen ut som en varg.
Andra ovanliga raser jag träffat är American Hairless Terrier
Bracco Italiano och Mini Husky ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Träffade precis en Canaan dog.
Den första i sitt slag för mig.
Fick inget direkt intryck då hunden var kopplad och lite reserverad. Stod och pratade ett tag med hussen men då mest om hans rumänska import.
Renrasig kaukasisk ovtjarka, bara träffat en blandning innan. Tror det är den ovanligaste.. edit. har även träffat en sarloos wolfhound och en tibetansk mastiff.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ovanliga raser jag har är field spaniel och miniature american shepherd.
Ovanliga som jag har träffat är nog saarloos wolfhond :)
Träffade på en korthårig ungersk vizsla i skogen förra veckan, har inte träffat nån varken före eller efter. Hur söt som helst :)
Det är nog toy aussie, jag vet inte om de kallas så egentligen (nej det var inte en mini det var en toy) dock har jag träffat tre mini aussies också

Turkisk herdehund.
>>>Malum domesticum<<<
Thai ridgeback dog är nog den ovanligaste so far. Finns ett 30- tal i Sverige.
Perro sin pelo del Perú, grande. Platsar även som den häftigaste rasen jag träffat.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Måste nog vara kopov och dachsbracke :-)
Griffon nivernais, Podenco ibicenco (mörk enfärgad, det är väl en rätt ovanlig färg?), Podengo någonting, Kaukasisk ovtjarka (pojkvännens syster har en), Shar pei, Ungersk vizsla, Bracco italiano, Curly coated retriever och säkert någon mer.
#4 oj.. mini husky? det var något nytt.. haha
American toy foxterrier skulle jag tro.
≧◔◡◔≦
Har träffat för många ovanliga hundar xD alla ovanstående har jag träffat sedan En Dalmatiner som hade nån missbildning så när den var tre år var den bara lite större än en Chihuahua, Det var bara hon i Kullen som hade Blivit så mini liten och Kvinnan som hade köpt den hade ingen aning om varför Enligt "uppfödaren" HAde bara en Kull hade inte planerat några andra helle så uppfödare vill jag inte kalla henne heller xD så Var Dalmatinerna Renrasiga
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#15 De kallas Kai Klee vill jag minnas.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
aha… det känner jag igen ;)
Man kan hitta mer konstiga blandisar/varianter om man googlar på designer dogs, var ett TV program om det för några år sedan. Mycket intressant.
ceskoslovensky vlcak, cimarron uruguayo, saarloos wolfdog (tror jag) och russkaya tsvetnaya bolonka är hundar jag haft lite 'närmre'' kontakt med.. Finns säkert fler! Dock har man säkert sett massa annat man inte lagt på minnet :)
den enda ovanliga rasen jag träffat är nog Berger des pyrénées à face rase 🙂Vad jag kommer ihåg nu iallfall ^^ Jag är "gudmor" till min kompis berger och hon är gudmor till min lilla Jamie 😃
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#22 Dem är riktigt häftiga, speciellt temperamentet!
Ja verkligen, speciell är ju ett sätt att beskriva det på 😉 Haha nä men han är underbar och kommer nog bli jättemysig och fin hund när han kommit ur slyngelperioden och fått ner fötterna på jorden lite :)
Rat Terrier var haftigt att traffa. :)
Har aven sett skotsk hjorthund, puli, old english sheepdog, shar pei, affenpinscher, svensk vit alghund, mfl.
och ingen var i en utstallningsring. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Just ja Kerry Blue Terrier var lite lackert att se. :) och en hel Lowchenkennel pa promenad. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#24 Glöm det, min är snart 7 o ingen bättring i sikte…
#27 hört talas om individer? Ont: afghanhund var också kul att träffa på riktigt! Och att känna på pälsen ååh.. så mysig :)
#28 Visst har jag det, men det är ganska vanligt inom rasen, båda varianterna.